Konstfack designar datorlådor

Permalänk
Melding Plague

Konstfack designar datorlådor

På initiativ från Webhallen arbetar designstudenter med att skapa de ultimata datorlådorna. Målet är ta fram nyskapande idéer som kan användas i riktiga produkter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Riktigt kul idé!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Denna var riktigt nice. Skulle lätt kunna tänka mig att ha ett sånt chassi
http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Modular_stor001.j...

Permalänk
Medlem

Made in Sweden...

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt nyttigt med den här typen av laborering.
Vem vet, studenterna kanske lyckas komma på ett par banbrytande funktioner som revolutionerar datorchassin.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ Sweclockers!

Det modulära ser intressant ut, den får min röst:)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kan ju leda till några riktigt fina skapelser, bra idé!

Permalänk
Medlem

Grym idé!
Go SweClockers!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

Måste säga att det här är en riktigt bra idé! Bara att bugga och bocka!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra idé

Permalänk
Medlem

Gotta love it, väldigt grymt initiativ.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Riktigt, riktigt häftigt iniativ.

Ska bli väldigt intressant att se hur detta utvecklar sig, med människor som nog aldrig tänkt i dessa banor tidigare och kan ha en hel hög med nya coola ideer.

Permalänk

Kul att Konstfack gör något vettigt till skillnad från elever som på film låtsas vara självmordsbenägna och lurar folk.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nice, och det var verkligen annorlunda och intressanta förslag ^^ !

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, Den modulära burken ser ganska cool ut!

Permalänk
Medlem

Vilket bra initiativ, flera riktigt coola och innovativa förslag.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Kul att Konstfack gör något vettigt till skillnad från elever som på film låtsas vara självmordsbenägna och lurar folk.

Vi skippar den diskussionen i den här tråden.. Om vi håller oss till Konstfacks chassiprojekt blir nog allt mycket trevligare!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

var ju inte så länge sen det var zalman eller nån som lanserade ett svindyrt modulärt chassie? tycker jag sett allt förut av vad de visar upp

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Gillar Emil Håkanssons och Stefan Borells chassin fast den sist nämnda kunde faktiskt stå upp istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
var ju inte så länge sen det var zalman eller nån som lanserade ett svindyrt modulärt chassie? tycker jag sett allt förut av vad de visar upp

var det inte bmw? jag gillar den vita

Permalänk
Medlem

Riktigt bra initiativ! Datorchassin har ju sett nästan likadana ut så länge man kan minnas.
Risken är väl att när man sätter ett gäng designers på en uppgift så fokuseras lite mer på form snarare än funktion, men jag ser fram emot att bli motbevisad.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt kul initiativ.

Vad prioriteras högst; design eller funktion?

Permalänk
Medlem

Riktigt fina bidrag där. Ska bli mycket intressant att följa detta

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag diggar Stefan Borells skiss. Skulle vara trevligt med mer runda former.

Permalänk
Medlem

Fanns ju riktigt många snygga ideer! Vi borde ge Nysoo i uppdrag att bygga vinnarförslaget.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Kul att sweclockers skriver om detta, kommer säkert att titta extra på deras färdiga chassin senare

....Antec är lika "hot" som de beige cd-spelarna var till datorer på 90-talet...*ryser*

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Får jag också va me???

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk

Gillar verkligen Stefan Borells koncept skiss. Skulle vilja se mer av den.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Tjena, brutalt tuff idé. Nu får ju konstfackelverna något meningsfullt att göra.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

Häftigt med den modulära trådupphängda saken.

Borells chassi är väl det mest estetiskt uppseendeväckande.
Riktigt snygg, men den känns lite väl konstlad.
Gillar mer design som är snygg samtidigt som den ändå känns naturlig för ändamålet.

För övrigt har jag svårt att se hur jag skulle placera en dator i zeppelinarformat. Är ju för bred och låg för att stå under skrivbordet på ett vettigt vis, ser även för hög ut för att placera som htpc påen vanlig hylla i en TV-bänk.