Uselt jobbat av UPS, bra jobbat av HP

Permalänk
Medlem

Uselt jobbat av UPS, bra jobbat av HP

För att göra en lång historia kort.

HP 6715b krånglar. Då det är en dator ur business-serien skickar HP UPS för att hämta den. UPS kan inte precisera hämttiden mer än till 8-17. Då jag inte vill förlora en arbetsdag tar jag med datorn till Malmö där jag för tillfället arbetar, och UPS lyckas till slut hämta den. Jag kan följa datorn till Polen, och arbetet med den, men många interna koder gör det svårt att veta vad som händer.

Arbetet i Malmö slutförs, och jag är därefter på annan ort i närmare en månad. Jag förväntar mig en lapp i brevlådan från UPS om att de har ett paket till mig, men nej. Ingenting.

Ringer HP, och de berättar att UPS levererat datorn några veckor tidigare, och både dem och jag undrar till vem UPS lämnat datorn.

Det visar sig att UPS kört till upphämtningsstället och lämnat datorn till random person de träffat på där. De har dessutom lyckats få in ett icke existerande husnummer på utlämningsadressen. Namnet är tyskklingande, men inte ens med alternativ stavning kan man hitta ett sådant namn i Malmö med omnejd. Signaturen har inte någon som helst likhet med uppgivet namn.
HP berättar att UPS accepterat en reklamation på leveransen. UPS kontaktar även mig och berättar att de har GPS-kordinaterna för leveransen och att det förutom ordinarie chaufför var en nyanställd som skulle läras upp, så de har två vittnen plus underskrift på att datorn levererats. Jag tyckte att GPS-kordinater borde göra det lätt för dem att återfå datorn och leverera den till mig, men jag fick intrycket av att det var något annat han ville antyda med att nämna GPS-kordinater.

Eftersom vi nu kommit till semesterperioden så kommer UPS vänta med vidare efterforskningar till Augusti. Augusti kommer och går och UPS hittar inte mottagaren. Även HP har insett det, och föreslår en ersättare, NX460. Då den har en lågupplöst spegelskärm går den fetbort. 1680x1050 matt skärm var den främsta anledningen till att jag valde 6715b. Mitt förslag, uppföljaren 6735b, men den visar sig inte finnas med önskad skärm (fastän jag hittat den på prisjakt.nu). HP kontrar med 6730b, intel-varianten av den jag föreslog.
Jag accepterar och faxar in en bekräftelse med underskrift.

Sedan händer inget mer, och så kommer beskedet. UPS frånsäger sig allt ansvar för den borttappade datorn, och supportärendet som gällt en borttappad leverans stängs.

Gunnel på HP support berättar att jag ska ringa in och öppna ett nytt supportärende och hänvisa till det föregående, vilket får ärendet att eskalera upp en nivå.
Sagt och gjort, ringer supporten, och killen jag talar med ska sätta sig in i ärendet. Talar med supporten några timmar senare:
-Klart att du ska ha en dator. Vi har ett godkännandepå på byte till 6730b, är den fortfarande ok?
-Jadå.

Redan samma dag läggs en beställning hos TechData och en ny dator skickas till mig.

Slutet gott, allting gott, och så fort UPS var ute ur bilden löste det sig snabbt.

Det som grämer mig mest är att på hårddisken i den förlorade datorn finns en mängd bilder som jag tyvärr inte har någon backup på

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig till slut. Det är ju inte direkt första gången UPS levererar ett paket till godtycklig person. Men, du grämer dig nog i onödan angående disken. Jag har skickat in många datorer till HP (både supporten för Business och Pavillion) och det är mer regel än undantag att de återställer datorn, oavsett vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Har ungefär liknande erfarenheter efter två kontakter med UPS. Verkar vara ett proffsigt skött företag med trevlig och service-minded personal. NOT!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mycket trevligt av HP och riktigt jävla uselt av UPS..
Bra det löste sig!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x

Kul att det löste sig till slut. Det är ju inte direkt första gången UPS levererar ett paket till godtycklig person. Men, du grämer dig nog i onödan angående disken. Jag har skickat in många datorer till HP (både supporten för Business och Pavillion) och det är mer regel än undantag att de återställer datorn, oavsett vad problemet är.

Jag hade skärmproblem å lämnade in min där ja köpte den och han bakonm disken sa att dem skulle blåsa rent och återställa den men.. det gjorde ju inte hp :P..

Permalänk
Medlem

UPS försökte en gång leverera mina prylar till grannen, men tur som jag hade så såg jag det genom fönstret och gick ut för att stoppa att det hände.

Permalänk
Medlem

UPS i ett nötskal att lämna ut saker till random-person.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Fan va kasst av UPS
De ska leverera ett fäste till mig nästa vecka kommer de hem till en ( bor 1mil från Falun ) eller ringer de upp och frågar var man befinner sig då jag jobbar i Falun de närmsta veckorna?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

UPS ringer inte upp. De lämnar en lapp och försöker senare, på lappen finns det ett nummer du kan ringa om du vill att de ska leverera till någon annan adress.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
UPS ringer inte upp. De lämnar en lapp och försöker senare, på lappen finns det ett nummer du kan ringa om du vill att de ska leverera till någon annan adress.

Aha kan man lämna Morsan eller något syskon för att ta emot eller måste det vara jag ?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Aha kan man lämna Morsan eller något syskon för att ta emot eller måste det vara jag ?

Med tanke på ovanstående exempel borde du utan större ansträngning få dem att leverera till vem du vill. Ställ bara dit en så kallad random person så borde det fungera eftersom de tydligen gärna lämnar ut saker till sådana.:p

Permalänk
Medlem

Jobbar på Jetpak här i Kalmar, och vi kör ut UPS gods. Vi ringer visst upp våra kunder om telenr finns på fraktsedeln. Det är mer vanligt att kunderna vill att man lägger paketen lite var som helst, i trappuppgångar, brevlådor och altaner än man tror. Visst vill vi bli av med våra paket så får vi en fullmakt så lägger vi gärna av godset på angiven plats.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

UPS är värdelösa. Beställde från tyskland. Följde hela tiden min leverans. Min tjej skulle vara hemma den dagen för det stod att den var på väg till mottagaren. Ingenting händer och klockan åtta på kvällen så stod det något i stil med Adress ej funnen. Kontakta UPS för ny utkörning. Ringer dom och de sa att de inte kunde hitta adressen. Allting var rätt på adressen utom att sidan jag beställde från var av engelskt användarsnitt. Alltså inga å. ä ö kunde användas. Så min adress var Åmänningevägen men eftersom det inte gick att skriva å så skrev jag amanningevagen. Jag tyckte det hela var ganska korkat och att jag sa att den dummaste av alla hade fattat det om man har någon som helst lokalsinne och hittar på vägarna. Annars ska man ju inte vara chaufför. De skulle köra ut paketet nästföljande dag. Återigen så står det efter klockan åtta efter att ha väntat hela dagen. Adress ej funnen. Kontakta UPS för en ny utkörning.
Ringde dem och var ganska förbannad då jag hade påpekat detta redan dagen innan. Det hela slutade med att jag fick låna en bil och hämta paketet efter klockan åtta på deras servicedepå. Naturligtvis var jag tvungen att ha allt i kontanter då jag hade valt betalning vid mottagande av paketet då de inte hade någon möjlighet till kortbetalning vid servicedepån.
Väl där så hade de dessutom stora svårigheter att hitta mitt paket trots att jag hade med mig kollinummer.

Jag kommer förmodligen inte använda mig av UPS igen.
Skönt att se att de är flera som har haft problem med dom.
Over and out
/Håkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag är nöjd med min leverans från UPS Beställde i Onsdags kväll och fick hem det under dagen idag, 4 dagar tidigare än vad paketspårningen sa

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

UPS var det ja. Har bara negativa erfarenheter av dem rackarna. Dem ställde min 12000kr förstärkare jag köpte från Tyskland UTANFÖR min trappuppgång för att dem inte kom in och för att jag inte svarade i telefon just det ögonblicket dem var där. Detta utan att kontakta mig eller ha min fullmakt att ställa den där.

När jag kom hem från jobbet så stod den kvar utanför. Den stod ute i ca 4 timmar och lyckligtvis så hade ingen tagit eller förstört den. Hade det börjar regna den dan hade den varit fördärvad.

När jag ringer UPS och berättar vad som hänt är det ingen som bryr sig. "du fick ju din förstärkare och den funkar" är allt jag får höra innan dem lägger på i örat på mig. Maken till mer oseriös firma får man leta efter!

Kul att HP löste det åt dig, akta er för UPS!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Ibland undrar jag om det är huvudlösa höns som sitter och styr bakom spakarna, hur fan kan de vara så tröga?

Visa signatur

Balle