Apple uppdaterar datorer – introducerar Magic Mouse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Jag brukar anteckna på föreläsningarna, eftersom jag skriver så sjukt mkt snabbare på datorn och kan ändra mkt snabbare om ja skriver fel så föredrar jag anteckna på datorn och har alltid med mig den till skolan.

Visst. Särskilt om man läser ämnen där text är fullt tillräckligt. När jag är ute och konsultar hos kund så tar jag anteckningar på den bärbara, det är klart smidigast.

Det blir däremot inte alls lika snabbt, smidigt och enkelt som penna + sudd när det kommer till grafer, formler etc. Ja, det går att frihandsrita på datorn också, men ingen kan på allvar påstå att det är smidigare och snabbare än penna + sudd.

Däremot vidhåller jag mitt föregående inlägg om "trendriktighet" och "status" framför logik och funktion vad gäller folk med bärbara mackor som de tar med precis överallt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandir
Ja om du nu kan hitta en TFT med led belsyning som är gjord i aliminium och har en riktigt glasruta och har IPS matris, samt samma upplösning för ca 8000kr gör du ett väldigt bra jobb.
Sedan om du jämnför med liknande modeller från tillex HP eller Dell så ligger deras priser inte speciellt mycket bättre till när det kommer till all in one bukar. HP har inte någon all in one dator som kan änns komma i närheten av nya Imac modellen.

20000kr för en komplett one in one dator, med os, skärm, mus och tangentbord, samt en Intel Core I5 är ett väldigt bra pris, och i mac termer skulle jag säga enastående pris.

Fast om du kan så får du gärna ta fram en all in one dator som är billigare med samma prestanda samt kvalite. Jag har då aldrig hittat någon!

Du har absolut rätt. Tittar man närmre på vad man får för pengarna i fallet iMac så är det faktiskt prisvärt, ingen tvekan.

Om man gillar eller åtminstone kan stå ut med multifunktionsenheter så är iMac riktigt bra, och sjukligt snygga som bonus. Personligen hör jag inte till den kategorin, men det är väldigt många som gör det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Visst. Särskilt om man läser ämnen där text är fullt tillräckligt. När jag är ute och konsultar hos kund så tar jag anteckningar på den bärbara, det är klart smidigast.

Det blir däremot inte alls lika snabbt, smidigt och enkelt som penna + sudd när det kommer till grafer, formler etc. Ja, det går att frihandsrita på datorn också, men ingen kan på allvar påstå att det är smidigare och snabbare än penna + sudd.

Däremot vidhåller jag mitt föregående inlägg om "trendriktighet" och "status" framför logik och funktion vad gäller folk med bärbara mackor som de tar med precis överallt.

Grafer har jag inget bra sätt att lösa, men formler går busenkelt att skriva i LaTeX.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kraftfullaste modellen kan dessutom fås med 16 GB DDR3-minne och ett fullfjädrat Radeon HD 4850 512 MB.

Apple ligger en generation efter, i alla fall på GPU/VPU fronten, skulle det vara ett 5850 skulle det vara något att tala om.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag. Till backup på backup. Alltså, jag har en extern backupdisk, men eftersom jag inte litar 100% på att det inte kan bli något problem med den så har jag även utbränd backup på skiva för det allra viktigaste (dvs inte så mycket då).

Men jag håller med, skivor får mindre och mindre betydelse för varje dag som går, precis som floppyn långsamt men stadigt tynade bort.

backup har inget med val av media att göra så länga det inte är LTO eller lik. Grundregeln med backup är att sprida det på fler ställen. Cd media är meningslöst..

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ang att PC är prisvärt.

Kolla på konsumenterna. Köper du en PC som är färdigbyggd på Siba, Elgiganten, Onoff så är de otroligt oprisvärda. Mac är mycket mer prisvärda om man ser det på det viset.

Sen kan man ju bygga en bra server billigt, eller köpa en sämre för mer pengar, samma som en vanlig PC. Men färdigbyggda PC tycker jag själv är mera ovärda, då de kanske har aningen bättre specc ibland, men skärmen är usel och datorn håller oftast inte särskillt länge (överhettning bla.).

Tyvärr väldigt sant, hållr me. Ska man köpa märkesdator i 10 000kr klassen är Mac minst lika värt, om inte mer.

Dom har en förmåga att spara in mkt på grafiken i märkesdatorer, typ HP-datorer, ändå skriver typ El-giganten "speldator för den kräsne supergamern, bla bla".

Dom skulle ha stryk för o göra reklam som menar att bara för att datorn har ett grafikkort på 256mb, är den Skit grym!

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Fortfarande ingen som har kommenterat mitt inlägg..

Det sitter en 1TB i 27" iMac:en.
Sen kostar det 2700(!)kr för 1TB större hårddisk. 1TB kommer man inte långt med idag, om man sysslar med t ex videoredigering som ni så mycket tjötar om.

Bygger man en PC kan man skräddarsy den precis efter sina behov, där är ni mac-pack väldigt begränsade...

1tb är många timmar FullHD-film i OK kvalitet (t.ex. H.264), så det räcker länge. Däremot så sitter nog inga proffs och redigerar långfilm på just en iMac så det är nog inget stort problem. För hemmabruk eller semi-proffs är iMacen dock ypperlig för videoredigering och då är en 1tb en megadisk. Det är dessutom inte många PC-burkar idag som kommer standard med 1.5tb- eller 2tb-diskar...

Personligen så är 1tb nästan för stor (jag föredrar lagom stora systemdiskar ;D), men en fin bonus i denna. Om jag ägt nya iMac så hade jag haft 1tb:aren som systemdisk och kanske renderingsdisk, men sedan ha all video på en NAS eller flera snabba externa diskar.

Om 1tb är ett problem så videoredigerar man t.ex. okomprimerad 2K/4K-video och då köper man definitivt inte en iMac, utan snarare en Mac Pro (eller en fet PC). I den kan man ju stoppa i flera diskar...och dessa köper man ju så klart inte av Apple. ^^

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM