Hjälpa en kompis som blev av med sina pengar på kortköp hos datorbutiken

Permalänk
Medlem

Hjälpa en kompis som blev av med sina pengar på kortköp hos datorbutiken

Har en kompis som har lite svårt att ta tag i saker och har inte haft så bra kontakt med honom eftersom han studerar i en annan stad.

Men i alla fall så köpte han en dator för ca 9tusen på datorbutiken.com förra året och det var i samband med att dom gick i konkurs så han förlorade alla sina pengar. Det fanns en tråd uppe för dom som hade blivit "lurade" med kortköp och dom kunde tydligen ringa sin bank och ordna det på det sättet.

Men han har sagt att han ringt banken och dom påstod att han hade gjort en "direktöverföring" alltså via hans internetbank man blir dirigerad till när man betalar. Så då kunde dom inte göra ett skvatt och han kan i princip gå å gråta i ett hörn. Nu är det här ganska mycket pengar och speciellt för en student och hans gamla dator som inte bara var dålig har nu gått sönder och jag vill verkligens hans bästa. Så jag undrar vad man bör göra i denna situation. Om det finns något att göra? Det är ganska förjävligt rent ut sagt att det kan hända en sån här sak i vårat moderna samhälle

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Entusiast

Tror man kom fram till i den förra tråden att såvida man inte betalade på kredit så fanns det inget sätt att få tillbaks pengarna.

Tyvvär.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kan nog funka med kort utan kredit också men om det nu är som det står i inlägget att han inte betalat med kort utan gjort en överföring direkt till butiken så finns det nog inte så mycket att göra...

Han har väl i teorin rätt till någon andel i konkursboet men det är som sagt rent teoretiskt... I praktiken lär det ju inte finnas något att hämta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som alla säger, endast rena kreditkort ger dig det skyddet.

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Är det konkurs så är det kört. Enda anledningen till att vissa kan få pengar är för att de har ett skydd mot sådana här saker inbakat i Kreditkortet.

Man kan förvisso stämma de som drev företaget i en civil domstol men chanserna brukar vara små att få ut nåt och det beror lite på vilken typ av företagsform som användes. Kan ju vara värt att kolla upp dock iom att det rör sig om rätt mycket pengar. Det är en ganska tråkig, långsam och jobbig väg att gå dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Man kan förvisso stämma de som drev företaget i en civil domstol men chanserna brukar vara små att få ut nåt och det beror lite på vilken typ av företagsform som användes. Kan ju vara värt att kolla upp dock iom att det rör sig om rätt mycket pengar. Det är en ganska tråkig, långsam och jobbig väg att gå dock. [/B]

Den största poängen med aktiebolag som associationsform är att man inte annat än undantagsvis kan försöka kräva bolagsmännen för bolagets skulder.

Permalänk
Medlem

Jepp tyvärr är det så jävligt, betalar man direkt via banken så har man noll skydd, det är sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem

Är kanske en klen tröst men detta händer ju regelbundet människor fast då med bilar, båtar etc. Är grejerna kvar hos bolaget när det konkar så ingår det i konkursboets egendomsmassa, spelar ingen roll om man har betalat. Man får då en oprioroterad fordran i konkursen som ibland ger en liten utdelning men oftast inte.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Den största poängen med aktiebolag som associationsform är att man inte annat än undantagsvis kan försöka kräva bolagsmännen för bolagets skulder.

Jo jag vet, det var därför jag skrev "beroende på vilken bolagsform som användes". Finns ju andra bolagsfomer än aktiebolag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Är kanske en klen tröst men detta händer ju regelbundet människor fast då med bilar, båtar etc. Är grejerna kvar hos bolaget när det konkar så ingår det i konkursboets egendomsmassa, spelar ingen roll om man har betalat. Man får då en oprioroterad fordran i konkursen som ibland ger en liten utdelning men oftast inte.

Nu är det ett tag sedan jag läste exekutionsrätt, men det där stämmer väl ändå inte? Eftersom bilar (och båtar också antar jag) har chassinummer mm så är de lätta att identifiera, även via registeringsnummer. Då har man företräde till detta i en konkurs.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Nu är det ett tag sedan jag läste exekutionsrätt, men det där stämmer väl ändå inte? Eftersom bilar (och båtar också antar jag) har chassinummer mm så är de lätta att identifiera, även via registeringsnummer. Då har man företräde till detta i en konkurs.

Yep, kan man bevisa att man äger det så får man tillbaka det.

Bilar och fordon som är vägregistrerade ej att sälja hur som helst utan ägarbevis, mopeder och cyklar hör dit med.
Säljs dom utan ägarens samtycke är det hälleri, om det nu stämmer, men brott är det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Glömde nästan bort tråden. Men läste igenom allt nu. Det är ju förjävligt att det är så som det är. Han tog ju datorn på lånade studentpengar så han kommer ju få sitta å betala av dom där pengarna på nånting han aldrig fick. Är det inte någon person som borde gå runt med dåligt samvete runt verksamheten? Vet dom om hur många som blev av med sina pengar?

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green