9800GTX , Piper när jag scrollar med musen & i 3DMark

Permalänk

9800GTX , Piper när jag scrollar med musen & i 3DMark

Hej, jag har ett problem med mitt grafikkort (Gainward 9800GTX) det piper och tjuter när jag scrollar med musen (bara på vissa sidor ex. sweclockers.com) och i 3D Mark06, då låter det ännu mer ur det.

Är det någon som har kunskap om det är ett programfel eller är kortet trasigt?

Mvh/Björn

Permalänk
Medlem

och hur vet du att det är dit grafikkort?

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Kan även vara nätagg som orsakar dessa tjut, bådar väl sällan särskilt gott.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

COIL whine... själv haft 9800gtx kort osv så fort man drar igång fps krävande saker så kommer tjutandet.

Så är det sånt du får leva med tyvärr...

Permalänk

SAiKoU: Har givetvis provat med ett annat grafikkort och då blev det tyst! Men tack endå.

prodigy: Jag har läst om COIL whine, visst är det kondensatorerna som låter? eller...

Permalänk
Medlem

60fps=60hz i grafikkortets kondensatorer, vi d högre fps som t.ex 100-200fps=100-200hz så kan man höra ett så kallat COIL whine.
detta problemet har jag i nästan alla spel, så länge jag inte begränsar fps:en till 60fps. detta ljudet kan även höras om man sitter i ventrilo eller skype, så hör den personen du pratar med detta ljudet.

Permalänk

Skaffa tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag upplever det endast när fps går över 500, detta är då tex när jag kör 3Dmark03

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Coil = spole. ljudet kommer från spolar i självsvängning, och inte från kondensatorerna..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Samma här, dock har jag inte testat med ett annat grafikkort, så är inte säker på var ljudet kommer ifrån, men när jag klockar datorn, så slutar det låta. Inte låtit sen dess^^

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz