Permalänk
Medlem

Partition Table borta, eller?

Jag kör ubuntu 9.04 via liveCD. Gparted ser bar den enda hårddisk jag har inkopplat (sata) som används, dvs inga partitioner. Däremot kan partitoner monteras och datan där på kommas åt. KDE Partiton Manager säger "No valid partiton table was found on this device (ja, kört som root). fdisk ser alla partitoner som skall finnas dör, men dp jag aldirg använt det vågar jag inte riktigt göra mycket.

Då frågar jag mig, om det inte finns någon partition table borde jag väl inte kunna komma åt data? Hur gör jag för att partitonera utan att förlora data/fixa partiton table?

Finns säkert en massa på nätet men då jag sökte på partiton table fick jag inte upp något som som stämde med alla detaljer i detta fall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

# sfdisk -d /dev/sd?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Det låter som om Gparted och KDE Partition Manager antingen inte fungerar riktigt eller tittar på helt fel enhet. Om fdisk eller sfdisk kan se partitonerna så är partitionstabellen hel och ren.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Warning: extended partition does not start at a cylinder boundary.
DOS and Linux will interpret the contents differently.
# partition table of /dev/sda
unit: sectors

/dev/sda1 : start= 63, size=1953520002, Id= f, bootable
/dev/sda2 : start=205005465, size=1748514600, Id= 7, bootable
/dev/sda3 : start= 0, size= 0, Id= 0
/dev/sda4 : start= 0, size= 0, Id= 0
/dev/sda5 : start= 189, size= 14329791, Id=83
/dev/sda6 : start= 14330043, size= 40965687, Id= 7

Ja detdär med "Warning: extended partition does not start at a cylinder boundary." ser inte så roligt ut, vad kan jag göra åt det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.