Betala tillbaka studiebidrag?

Permalänk
Medlem

Betala tillbaka studiebidrag?

Maste man betala tillbaka studiebidrag om man hoppar av hogskolan? Alltsa bidrag, inte lan. Ar hyffsat saker pa att man itne blir betalningsskyldig men fragar for att va saker.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv

Svaret är som det står. Om du får pengar efter att du hoppat av så ska du betala tillbaka dom. Sen är det inte så troligt att csn får reda på att du hoppat av förrens nästa studieperiod.

Permalänk
Medlem

Jag har inte behövt betala tillbaka något

och jag har hoppat av 2 gånger, och fick fotfarande pengar tills terminens slut båda gångerna...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Om man hoppar av någon kurs så skall man meddela csn detta och betala tillbaka för den perioden. Fördelen man själv har med detta är att man slipper räkna dessa poäng som icke avklarade, vilket för vissa kan vara ett problem då de skall söka vidare. (Jag kan knappast tro att csn räknar dessa poäng då)

Men högskolor och universitet har inte bra koll på sina studenter, det finns ingen närvaroplikt. Visst finns det obligatoriska labbar och dylikt, men tvungen att gå på dem är man inte. -Bara om man vill få godkänt. Man kan alltså strunta i en obligatorisk labb och inte göra den före man har gått ur skolan (om 4år eller så) utan att någon på skolan bryr sig.

Csn i sin tur har inte så bra kontakt med högskolor/universiteten och vet ännu mindre vad studenterna faktisk gör på skolan.

Detta leder till att vissa studenter medvetet/omedvetet missbrukar csn lånet, sedan är det en definitionsfråga. Om man enbart går på första lektionen och sedan hoppar av, ja då är det självklart bidragsfusk. Men om man går på alla lektioner och inte före tentan struntar i att gå på den, ja då är det inte lika klart. Speciellt inte om man senare går och gör omtentan.

Jag själv betalade tillbaka både csnlån och bidrag en gång, jag minns dock inte varför. (troligen p.g.a. arbete) Men detta skall man tänka på, börjar man arbete heltid, inskriver sig på arbetsförmedlingen eller whatever, så kan csn få in information den vägen att man inte längre studerar.
Och är man ej inskriven på arbetsförmedlingen så kan man ju inte få något arbetslöshetsbidrag, om man annars skulle ha rätt till detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Saken är att man får pengar utifrån hur många poäng man läst. Får man bidrag 1 år ska man ha läst ett vist antal poäng (så vart de iallfall när jag pluggade.)

Tror det bara var 50% av heltidplugg då men har för mig det är ändrat.

Kan tillägga att csn har utmärkt koll på hur många poäng man tagit!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Saken är att man får pengar utifrån hur många poäng man läst. Får man bidrag 1 år ska man ha läst ett vist antal poäng (så vart de iallfall när jag pluggade.)

Tror det bara var 50% av heltidplugg då men har för mig det är ändrat.

Kan tillägga att csn har utmärkt koll på hur många poäng man tagit!

Första året är det 37.5 av 60 hp, resten är det 45 av 60 hp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Saken är att man får pengar utifrån hur många poäng man läst. Får man bidrag 1 år ska man ha läst ett vist antal poäng (så vart de iallfall när jag pluggade.)

Tror det bara var 50% av heltidplugg då men har för mig det är ändrat.

Kan tillägga att csn har utmärkt koll på hur många poäng man tagit!

Jag har läst på högskola sedan slutet av 1900talet, och vad jag vet under dessa år, så har dessa avklarade poäng endast varit ett problem för folk som vill fortsätta studera. Ingen har fått betala tillbaka, vad jag vet, för att den har kuggat på något/några ämne.
Tvärtemot så har folk som har kuggat för mycket skrivet snyftbrev till csn, där de har fått fortsatt studiemedel fast de kuggade. (inget tal om återbetalning) Det finns även folk som har kuggat rejält och skrivet snyftbrev och blivit beviljad att börja ett nytt program med studiemedel.

Nu kanske jag missuppfattade dig, självklart får man inte söka för heltidsstudier och sedan inte vara inskriven på högskolan/universitet för halvtidsstudier. Detta kontrollerar csn bl.a. via studieförsäkran.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har läst på högskola sedan slutet av 1900talet, och vad jag vet under dessa år, så har dessa avklarade poäng endast varit ett problem för folk som vill fortsätta studera. Ingen har fått betala tillbaka, vad jag vet, för att den har kuggat på något/några ämne.
Tvärtemot så har folk som har kuggat för mycket skrivet snyftbrev till csn, där de har fått fortsatt studiemedel fast de kuggade. (inget tal om återbetalning) Det finns även folk som har kuggat rejält och skrivet snyftbrev och blivit beviljad att börja ett nytt program med studiemedel.

Nu kanske jag missuppfattade dig, självklart får man inte söka för heltidsstudier och sedan inte vara inskriven på högskolan/universitet för halvtidsstudier. Detta kontrollerar csn bl.a. via studieförsäkran.

Kanske inte uttryckte mig tydligt nog Jag menar att för att få fortsatt beviljat bidrag/lån måste man klara sina poäng. Man får ju inte beviljat för 4 år, utan för en termin (eller 2, kommer inte riktigt ihåg)
Dock vet jag inte vad som händer om man får pengar en termin och man inte tar en poäng.. Jag antar det inte händer speciellt mycket förutom att du inte har rätt till mer pengar försen du lyckas plugga till dig de poäng du behöver.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Kanske inte uttryckte mig tydligt nog Jag menar att för att få fortsatt beviljat bidrag/lån måste man klara sina poäng. Man får ju inte beviljat för 4 år, utan för en termin (eller 2, kommer inte riktigt ihåg)
Dock vet jag inte vad som händer om man får pengar en termin och man inte tar en poäng.. Jag antar det inte händer speciellt mycket förutom att du inte har rätt till mer pengar försen du lyckas plugga till dig de poäng du behöver.

Precis. Jag råkade ut för det när jag hoppade av en utbildning som var fel för mig. Jag pluggade en hel termin men det gick inte så bra. Efter jul ringde jag CSN och sa att jag inte skulle plugga den terminen så jag jobbade istället. Sen började jag om efter sommaren och då var det bara att skicka in ansökan till CSN igen och så fick jag pengar. Problemet kom efter jul då jag inte fick några pengar alls med motivering att jag saknade poäng vilket jag tyckte var konstigt då jag klarat allt första terminen på den nya utbildningen. Det visade sig att de räknade med den första utbildningen också så efter att ha pluggat två terminer saknade jag poäng nog för att få bidrag för två terminer till. Lösningen blev ett brev där jag förklarade att jag valt fel vilket slutade med att de strök terminen på första utbildningen så jag fick mina pengar.
Så att hålla på att trassla med CSN kan straffa sig senare.
Även återbetalningskrav kan tydligen dyka upp ett år eller tre i efterhand.
Jag hade inte vågat försöka mig på att blåsa CSN.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svar ja.. har själv åkt på 12k tillbaka pga att jag glömde meddela CSN om ändrad studietakt.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att meddela CSN direkt när du hoppar av. Annars kan du få problem i framtiden.

Permalänk

Hur funkar det egentligen när de kräver tillbaka studiebidrag. som t.ex. i gymnasiet om man skolkar eller bara har lite för mkt frånvaro då kräver csn tillbaka pengarna för den perioden man hade den höga frånvaron men jag har inte skrivit något kontrakt som säger att jag är skyldig för att betala tillbaka hur funkar detta vart ligger kontraktet liksom?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hur funkar det egentligen när de kräver tillbaka studiebidrag. som t.ex. i gymnasiet om man skolkar eller bara har lite för mkt frånvaro då kräver csn tillbaka pengarna för den perioden man hade den höga frånvaron men jag har inte skrivit något kontrakt som säger att jag är skyldig för att betala tillbaka hur funkar detta vart ligger kontraktet liksom?

Du har skrivit under att på heder och samvete att uppgifterna du lämnat stämmer, ändra du något så måste du meddela det. Så du har accepterat villkoren vid ansökan.
Kommer inte ihåg hur det var med Studiepengen på gymnasiet men antar att man var tvungen att fylla i en ansökan för det, troligtvis föräldrarna när du inte än är myndig.