Permalänk
Medlem

Keyboardlayout på mac

Hejsan.
Tänkte börja lära mig lite java. kommer använda min Macbook för det och funderar lite över hur tangentbordet är mappat.

Så det jag funderar på, nu när jag ändå inte är van vid någon typ av tangentbordlayout, vilken jag bör köra med?

tycker att den vanliga svenska maclayouten verkar lite opraktisk när man måste hålla in 2 knappar för att få fram {} osv.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Att det är tre knappar istället för två gör inte så mycket egentligen, Shift och Alt är nära nog för att man ska kunna använda en hand till det. Rent allmänt upplever jag macbook-layouten som mycket bättre än standard-QWERTY.

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar någon layout som passar dig i standard-uppsättningen kan du ju alltid försöka ladda hem en alternativ, eller använda Ukulele (http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&item...) för att skapa en egen

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Men jag skulle rekommendera att du lär dig shift+alt+8/9 för {} det blir lättare för dig i längden. Anser i alla fall jag, som också hade samma problem den första eller de första två veckorna innan jag vande mig. Nu tycker jag det är mer logiskt att ha alla parantes-symboler under samma knappar istället för utspritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vande mig faktiskt aldrig jag avskyr fortfarande mac-layouten tyvärr. Den är dum mot mig