Apple slukar Radeon HD 4800

Permalänk
Melding Plague

Apple slukar Radeon HD 4800

För ungefär en vecka sedan lanserade Apple flera nya datorer, bland annat ett gäng uppdaterade Imac. Det visar sig nu att ett antal Radeon HD 4800 går åt för kalaset.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde de inte inkludera Radeon HD 5800 ? :s

Aja, mac är ju kända för att köra med utdaterad hårdvara från start..

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Hur det än är så är det bra för AMD/ATI

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kanske dags och läsa på innan du öppnar käften?

Med tanke på att artikeln syftar främst till iMac så vet inte jag vilken planet du lever på? Senaste iMacs har bla. Intel core i5/i7 prollar så det vet inte jag om det är ouppdaterad hårdvara? iMac består av komponenter för bärbar dator och raden 4800 serien är väl bland det bästa man kan ha i en bärbar? gtx 260/280 finns också men deär väl åt pipan för varma.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Borde de inte inkludera Radeon HD 5800 ? :s

Aja, mac är ju kända för att köra med utdaterad hårdvara från start..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser

Aja, mac är ju kända för att köra med utdaterad hårdvara från start..

Jo för i5/i7 är ju såå utdaterade hårdvara.. faktum är att det är från stenåldern :)..

Permalänk
Medlem

Men denna gången är det väl "vanliga" 4850 GPU:n? Det står ju inte radeon mobility någonstans i specsen.
Så de borde väl kunna lägga till en 5850 GPU eller?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Men denna gången är det väl "vanliga" 4850 GPU:n? Det står ju inte radeon mobility någonstans i specsen.
Så de borde väl kunna lägga till en 5850 GPU eller?

Det skulle nog innebära att vi inte skulle få se röken av 5850 i butik under 3 månader. Även om AMD tjänar pengar på detta är det nog lite väl riskfyllt. Många kunder som blir missnöjda på övriga marknaden när tillgången blir noll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför HD5850, när HD4850 är billigare?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

SEn behöver ju inte Mac kort som klarar DX11 heller, då dom inte har det i OS X. Och eftersom Mac inte är en speldator, så behöver dom ju iten heller ha de snabbaste korten i 3D, sånt behövs ju inte när man bara surfar

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

i5 och i7 kostar ju 20k och upp. De andra versionerna kör fortfarande med Core 2 duo, vilka är ganska gamla idag. Som jag förstått det så är det ett vanligt 4850 men moddat för Mac. Kylaren för CPU och den för GPU är galna i nya iMac.

http://cache.gizmodo.com/assets/images/4/2009/10/500x_UZQRO2A...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Varför HD5850, när HD4850 är billigare?

Är inte det ganska självklart? Bättre prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
SEn behöver ju inte Mac kort som klarar DX11 heller, då dom inte har det i OS X. Och eftersom Mac inte är en speldator, så behöver dom ju iten heller ha de snabbaste korten i 3D, sånt behövs ju inte när man bara surfar

Om det ska vara en allt-i-ett dator som de påstår att den är så borde den väl ha ett grafikkort som matchar processorn i prestanda? För ALLT-i-ett innesluter ju spel också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
i5 och i7 kostar ju 20k och upp. De andra versionerna kör fortfarande med Core 2 duo, vilka är ganska gamla idag. Som jag förstått det så är det ett vanligt 4850 men moddat för Mac. Kylaren för CPU och den för GPU är galna i nya iMac.

http://cache.gizmodo.com/assets/images/4/2009/10/500x_UZQRO2A...

[sarkasm]Kul att man såg nåt på bilden också...[/sarkasm]

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

"The Foundry Company" var bara ett temporärt namn. Nu heter det Global Foundries.

Permalänk
Medlem

Äsch varför ska man köpa mac överhuvudtaget och riskera att få gaystämpeln på sig...det, dessutom priset är alldeles för mycket för det hårdvara man får...

Har testat mac ox en gång i skolan och det är ju helt oanvändbart...1 musknapp wtf!

http://media.photobucket.com/image/imac%20motavational/jester...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Äsch varför ska man köpa mac överhuvudtaget och riskera att få gaystämpeln på sig...det, dessutom priset är alldeles för mycket för det hårdvara man får...

Har testat mac ox en gång i skolan och det är ju helt oanvändbart...1 musknapp wtf!

http://media.photobucket.com/image/imac%20motavational/jester...

1. Det finns fler än en musknapp. Att du inte visste det tyder bara på hur okunnig du är.
2. Bilden kommer från en sida som har allvarliga problem. Det finns bl.a. barnporr på den så att det där är ett gay-test är bara skitsnack.
3. Om du ogillar mac så mycket så kan du väl skita i att skriva i den här tråden då?

EDIT: Nej, jag menar inte photobucket, jag menar sidan som har gjort själva bilden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar

Har testat mac ox en gång i skolan och det är ju helt oanvändbart...1 musknapp wtf!
[/url]

Haha, tänk att de fortfarande finns folk som tror de

Mac-Musen har 2 knappar, dock är endast den ena aktiverad från start. Aktivera den andra i inställningarna så kommer du få 2 st istället för en skit stor.

Men hållr med att ja inte gillar OS X, men denna uppdateringen tycker ja inte e så tokig hårdvarumässigt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Kanske dags och läsa på innan du öppnar käften?

Med tanke på att artikeln syftar främst till iMac så vet inte jag vilken planet du lever på? Senaste iMacs har bla. Intel core i5/i7 prollar så det vet inte jag om det är ouppdaterad hårdvara? iMac består av komponenter för bärbar dator och raden 4800 serien är väl bland det bästa man kan ha i en bärbar? gtx 260/280 finns också men deär väl åt pipan för varma.

/K

Nu verkar det ju vara Ati Radeon HD 4800. Inget annat nämns iaf. Du tycker alltså inte att hårdvaran är utdaterad?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
SEn behöver ju inte Mac kort som klarar DX11 heller, då dom inte har det i OS X. Och eftersom Mac inte är en speldator, så behöver dom ju iten heller ha de snabbaste korten i 3D, sånt behövs ju inte när man bara surfar

Nej DX finns inte överhuvudtaget till OSX, men finns ju dom som vill köra win7 på sin mac.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Äsch varför ska man köpa mac överhuvudtaget och riskera att få gaystämpeln på sig...det, dessutom priset är alldeles för mycket för det hårdvara man får...

Har testat mac ox en gång i skolan och det är ju helt oanvändbart...1 musknapp wtf!

http://media.photobucket.com/image/imac%20motavational/jester...

Säg mig vad en 27"-skärm med LED och S-IPS-panel kostar. Lägg sedan på hårdvaran i skärmen (alltså, datorn) och i det formatet. Till det så vill jag ha ett trådlöst Blutetoothtangentbord. Hela haranget ska vara snyggt och i princip ljudlöst!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Macfags och fanboyism åsidosatt, så är det alltid trevligt med uppdateringar. iMac etc är ju bra mycket bättre i dessa dagar än förr.

Visst, smakar det så kostar det, men så är det ju med allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Säg mig vad en 27"-skärm med LED och S-IPS-panel kostar. Lägg sedan på hårdvaran i skärmen (alltså, datorn) och i det formatet. Till det så vill jag ha ett trådlöst Blutetoothtangentbord. Hela haranget ska vara snyggt och i princip ljudlöst!

Och ett OS med en pytteliten bråkdel av alla problem som windows har.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Trevliga nyheter för AMD om de kan sälja så stora kvantiteter av ett av sina äldre kort, samtidigt som deras nya går åt som smör i solsken.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Och ett OS med en pytteliten bråkdel av alla problem som windows har.

Ett os med en bråkdel av allt man kan göra i windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Säg mig vad en 27"-skärm med LED och S-IPS-panel kostar. Lägg sedan på hårdvaran i skärmen (alltså, datorn) och i det formatet. Till det så vill jag ha ett trådlöst Blutetoothtangentbord. Hela haranget ska vara snyggt och i princip ljudlöst!

Det är ganska svårt att i allmänhet försvara Mac med konkurrenskraftig prissättning. Man får alltid mer kraft per komponent vid ett visst pris om man inte köper mac-grejer. I vissa fall är mac-komponenterna flera hundra procent dyrare. Sedan kan man säkert hitta någon enstaka grej hos Apple som har nästan samma pris som på övriga marknaden men det hör till undantagen.
Tangentbord och mus kan man också köpa från apple som fungerar på vilken PC som helst så det argumentet är inte särskilt intressant heller.

Däremot är det ju som du säger att man får allt i ett mycket trevligt format. Det handlar inte bara om materialval och formgivning, utan om hur mycket plats systemet tar, genomgående mycket hög kvalité, tyst och svalt. Dessutom strular mjukvaran mindre vilket en del underskattar. Jag ser gärna att alla andra tekniska prylar fungerar utan strul, så varför skulle man inte vilja ha en dator som "bara fungerar"?
Så iMac och även macbooks är enligt mig högst prisvärda, trots att man inte får lika mycket rå hårdvaruprestanda. Mac pro är en annan femma... Inte kompis med tänket kring de systemen alls då de är tramsigt dyra samt att man inte får ut samma fördelar som de mer kompakta systemen ger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Innebär detta att global foundaries enbart kommer tillverka 4800-kort till mac i tre månader? Så det kommer inte finnas varken 4800 eller 5800 kort förren i februari?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Innebär detta att global foundaries enbart kommer tillverka 4800-kort till mac i tre månader? Så det kommer inte finnas varken 4800 eller 5800 kort förren i februari?

Njae 5800-kortet kommer dröja till macsen. Om vi utgår från att de stoppade in 4800-kort EFTER att 5800-serien kom så får man väl anta att de kör in 5850-kort när 6800-serien kommer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att radeon 4850 är det vassaste radeon g-kortet för bärbara..så Nej det tycker jag inte, kontra gärna. Sen som jag sa tidigare i5/i7 för bärbara är inte utdaterad h-vara.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazkam
Nu verkar det ju vara Ati Radeon HD 4800. Inget annat nämns iaf. Du tycker alltså inte att hårdvaran är utdaterad?!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Och ett OS med en pytteliten bråkdel av alla problem som windows har.

Ska du inte börja babbla om "customer satisfaction" också?. Du låter som en apple-reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazkam
Ska du inte börja babbla om "customer satisfaction" också?. Du låter som en apple-reklam.

1. Det är sant.
2. Gillar du inte mac, vad gör du i detta forumet då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
1. Det finns fler än en musknapp. Att du inte visste det tyder bara på hur okunnig du är.
2. Bilden kommer från en sida som har allvarliga problem. Det finns bl.a. barnporr på den så att det där är ett gay-test är bara skitsnack.
3. Om du ogillar mac så mycket så kan du väl skita i att skriva i den här tråden då?

EDIT: Nej, jag menar inte photobucket, jag menar sidan som har gjort själva bilden.

Så du kände dig träffad med andra ord?

Visa signatur

CCNP