Apple slukar Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Förklara för mig hur man kan ha svårt att leverera alla sina beställningar i tid och samtidigt ha ekonomiska problem? Någonting är ju allvarligt fel.

Jag tror lite försynt att Piece of cake jobbar på Apple

Haha, nej jag försöker vara objektiv samtidigt som jag inte döljer att jag gillar deras produkter.

Jag är bara 16 så jag har inget arbete alls (förutom skolarbete)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är ju inte ett referenskort som sitter i iMacen precis... De har ju byggt om det så att det passar in i skalet.

Nej, menade inte att det satt ett vanligt 4850 i iMac. Men det är väl kanske just därför (att de har ”pressat” in kortet) som försvårar att sätta i kraftigare grafikkort? Inte vet jag. Ingen skulle bli gladare än jag om Apple kunde erbjuda mer drag på grafikkortsfronten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake

Och som jag påpekade tidigare i tråden så är det inte mobility-kort längre, det är en "vanlig" 4850-GPU

Aha, det visste jag inte.
Är det ett sånt där från 2008?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Ingen skulle bli gladare om Apple kunde erbjuda mer drag på grafikkortsfronten.

Varför skulle ingen bli gladare?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Varför skulle ingen bli gladare?

Oj, missade ett ”jag” där....
”Ingen skulle bli gladare än jag” skulle det stå.

Ändrar...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Om det ska vara en allt-i-ett dator som de påstår att den är så borde den väl ha ett grafikkort som matchar processorn i prestanda? För ALLT-i-ett innesluter ju spel också.

Du har nog missförstått vad allt-i-ett innebär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Du har nog missförstått vad allt-i-ett innebär...

Jag tycker att det är allt-i-ett användningsområde, men visst, man kan mena allt-i-ett komponenter (låda + skärm-i-ett)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Kanske dags och läsa på innan du öppnar käften?

Med tanke på att artikeln syftar främst till iMac så vet inte jag vilken planet du lever på? Senaste iMacs har bla. Intel core i5/i7 prollar så det vet inte jag om det är ouppdaterad hårdvara? iMac består av komponenter för bärbar dator och raden 4800 serien är väl bland det bästa man kan ha i en bärbar? gtx 260/280 finns också men deär väl åt pipan för varma.

/K

Med ett kort ur 5800 serien som presterar lika bra som ett kort ur 4800 serien kräver inte lika mycket störm och blir inte lika varmt.
Då är det rätt självklart att ett kort ur 5800 är bättre för bärbara.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake

2. För femtielfte gången: De använde radeon mobility innan, nu är det det "vanliga" radeon

Det här är ett lite konstigt påstående.
Mig veterligen produceras inte någon dedicerad "Mobility 4850"-GPU. Det är samma GPU som används till desktop korten, men med lägre klocka (och spänning?) och naturligtvis monterat för portabla datorer.

Eftersom Apple i sina datorer klockar GPU:erna som passar deras övergripande konstruktionsmål, verkar det svårt att applicera PC-marknadens nomenklatur. Vi vet helt enkelt inte ännu hur dessa grafikchip klockas eller vilken spänning de använder i de nya iMacarna. Det kan till och med vara så att det är olika i C2D respektive i5/7 modellerna. Eller för den delen att de använder ett helt annat chip, t.ex. RV740 (verkar iofs inte troligt i det här fallet), bara med samma beteckning - precis som AMD och nVidia själva gjort med sina grafikchip till mobila datorer, fast då för att de skall framstå som kraftfullare än de är.

Personligen, om det faktiskt rör sig om ett RV790 chip, hoppas jag att de klockas på Mobility 4850 nivå, och med en motsvarande låg drivspänning. Lägre effektförbrukning och ljudnivå är långt mycket viktigare på en sån här maskin än de sista 20 procenten prestanda. Om GPU:n så småningom känns trött kan man ju koppla in en annan dator på den trevliga skärmen....

Permalänk
Medlem

Suck de borde ju ta 58XX serien!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag tycker att det är allt-i-ett användningsområde, men visst, man kan mena allt-i-ett komponenter (låda + skärm-i-ett)

Nej, inte "man". Allt-i-ett betyder allt i en låda; det har inget med användningsområde att göra. Att du sedan tycker att det ska betyda det är oväsentligt, tyvärr.

Hur som, jag tyckte att föregående modell av iMac var fina saker, köpte mig en 24-tums 3,06 ghz med 4850 kortet. Men nu blir jag nog tvungen att köpa en ny snart; jävlar vad fin den är 27-tummaren. De har fått in dem på Humac Västermalmsgallerian i Stockholm, riktigt fin sak. Den ser inte alls så stor ut som jag trodde den skulle göra, antagligen tack vare lite synvilledesign. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Suck de borde ju ta 58XX serien!

Av någon anledning som jag faktiskt inte förstår, så har mitt tidigare inlägg i den frågan raderats. Men en anledning är uppenbar - AMD kan inte leverera. De kan inte ens fylla desktop PC marknadens behov, så naturligtvis kan de inte dessutom leverera till Apples nya maskiner. (Normalt är det ju också en eftersläpning på Mobilityvarianterna, det verkar både lättare och av konkurrens-/publicitetsskäl fördelaktigt att få ut desktopvarianterna snabbt. Apple har GPU:n på ett litet specialkort, det finns ett par demonteringar på nätet som visar 4670 versionen.)

Permalänk
Medlem

Tillägg till ovanstående om Apple och klockfrekvenser.
Franska Macbidouille uppger att 4670 klockorna är något lägre än på desktop-korten på PC-marknaden.

Citat:

Ne dérogeant pas à ses habitudes, Apple a sous cadencé les Radeon HD 4670 de ses iMac. C'est ce qu'à découvert Netkas en allant fouiller dans le bios.
Les fréquences standard prévues par AMD sont de 750 MHZ pour le GPU et de 800 MHz pour la GDDR3. La carte Apple est moins véloce avec un GPU à 680 MHz et une mémoire à 790 MHz.
La différence n'est pas énorme sur la mémoire, mais elle dépasse les 10% sur le GPU ce qui est notable. Avec cette fréquence, la 4670 d'Apple se retrouve à mi chemin entre une vrai 4670 et la 4650 qui a son GPU cadencé à 600 MHz.

Om Apple ser sig föranledda att sänka klockan på 4670, är det rimligt att anta att de mycket väl kan göra det på 4850 också, i synnerhet som det drar mer effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, inte "man". Allt-i-ett betyder allt i en låda; det har inget med användningsområde att göra. Att du sedan tycker att det ska betyda det är oväsentligt, tyvärr.

Nej, det är inte oväsentligt, om jag kunde misstolka det så kan många andra också göra det. Då är det apples problem att de har en otydlig "slogan/marknadsföring"

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att 4870x2 fanns till bärbara...aja..men när det gäller iMacs så är det mobility versionen av 4850 inget annat.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazkam
Det vassaste är Mobility Radeon HD 4870 X2. Men nu står det inte någonting om "Mobility". Det måste betyda att det är ett desktop Radeon HD 4800 seriers.

Till sist, så är Ati Radeon HD 4800 SÅÅÅ sommaren 2008!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Macfags och fanboyism åsidosatt, så är det alltid trevligt med uppdateringar. iMac etc är ju bra mycket bättre i dessa dagar än förr.

Visst, smakar det så kostar det, men så är det ju med allt.

Fast jag vet inte om Mac smakar så väldigt bra.. visst man får en snygg "förpackning" att titta på, men för många är det prylarna som sitter inuti som räknas och där skiljer det sig knappast förutom att Apple ibland kräver lite modifikationer som andra BIOS o.s.v. Samt att de kombinerar nackdelarna av laptop-versioner (högre pris, sämre prestanda) med nackdelarna av en stationär dator (tar mer plats, går inte att ta med sig, går inte att köra på batteri).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Oj, ett 4850. Så roligt. Då är det ju faktiskt möjligt att spela lte på nya iMac:en i full upplösning. Det var inte en dag för tidigt.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Visste faktiskt inte att 4870x2 fanns till bärbara...aja..men när det gäller iMacs så är det mobility versionen av 4850 inget annat.

/K

Skojar du? Efter allt tjat i denna tråden om att det är ett "vanligt" 4850 så kommer en till (du) och börjar om på samma visa. DET ÄR ETT VANLIGT 4850 ACCEPTERA DET!!!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Suck de borde ju ta 58XX serien!

Man köper nog inte en Mac för att spela i vilket fall, jag tror knappast att 58** serien behövs i en Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Man köper nog inte en Mac för att spela i vilket fall, jag tror knappast att 58** serien behövs i en Mac.

Med tanke på hur lite nytta man har av ett grafikkort utanför 3d applikationer och spel idag så har du väldigt rätt.

Det ska bli mer intressant när grafikkorten faktiskt kan användas för generella beräkningar och inte bara grafik. Även om möjligheten redan finns är den knappast utnyttjad.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Fast jag vet inte om Mac smakar så väldigt bra.. visst man får en snygg "förpackning" att titta på, men för många är det prylarna som sitter inuti som räknas och där skiljer det sig knappast förutom att Apple ibland kräver lite modifikationer som andra BIOS o.s.v. Samt att de kombinerar nackdelarna av laptop-versioner (högre pris, sämre prestanda) med nackdelarna av en stationär dator (tar mer plats, går inte att ta med sig, går inte att köra på batteri).

Du verkar snacka lite i nattmössan (med andra ord uttala dig som sådant du inte är insatt i).

För det första så är det inte någon variant av BIOS i Apples burkar, utan EFI. Sen känns verkligen inte som att köra en laptop när man sitter med en iMac. Man får i alla fall en ”riktig” (hårddisk 5,25") vilket hjälper till en del. Hursomhelst är det rätt ointressant att jämföra siffror hela tiden. Jag kör Mac OS X med Core i7 920 på 266 MHz och 6 GB minne medan en kollega hemma har toppmodellen av förra generationens iMac med Core 2 Duo ”Penryn” på 3,06 GHz och 4 GB minne. Att göra de flesta ”vardagliga ting” upplevs inte direkt segare på iMacen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma