Vad har hänt med Hemlock?

Permalänk

Vad har hänt med Hemlock?

Ja, som rubriken lyder; "Vad har hänt med Hemlock?"

ATIs gigantkort, vad har hänt med det egentligen? Inte hört något nytt om det på väldigt länge nu. Och på datumen 22a och 23e oktober var det ju knäpptyst, då det enligt rykten skulle komma ut någon mer information angående kortet.

Visst, rykten. Men har det inte varit lite väl tyst nu? Var det inte tänkt att Hemlock/5970/5870x2, eller vad det nu kommer heta, skulle släppas i sent november?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att AMD väntar med att spela ut det kortet tills Nvidia har släppt sina. Annars har de ju inget i arsenalen att kontra Nvidias release med.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Tror inte vi får se hemlock förrän bristen på HD5870 och HD5850 är över. Chippen går till dem först och främst.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara så långt bort, sett mer eller mindre leveransklara vattenblock till 5870x2 så designen måste ju vara i princip klar.

Men håller med att det kan vara så att ATI inte vill släppa kortet innan de kan leverera tillräckligt med singel kort. Eller Nvidia har något att komma med. Är ju bättre för ATI om de kan sälja 2st 5870 för ~7000:- än ett 5870x2 för mindre, för antar att 5870x2 kommer hamna under 7k.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Kom ju ny information för inte alls så länge sedan, minns inte exakt men dom ska komma inom en väldigt snar framtid iallafall.
Definitivt före GF100.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag skulle tro att AMD väntar med att spela ut det kortet tills Nvidia har släppt sina. Annars har de ju inget i arsenalen att kontra Nvidias release med.

Märkligt, borde de inte vilja kränga så många kort som möjligt nu när de verkligen har chansen?
Deras nästa chans kommer troligtvis om cirka 1-2 år efter december 2009 eller 1-2 år efter det datum då Nvidia släppt Fermi.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Märkligt, borde de inte vilja kränga så många kort som möjligt nu när de verkligen har chansen?
Deras nästa chans kommer troligtvis om cirka 1-2 år efter december 2009 eller 1-2 år efter det datum då Nvidia släppt Fermi.

Nej jag skulle nog tro att dem släpper den samtidigt som fermi kommer, för o störa Nvidias lansering. Hemlock kommer nog att vara kraftfullare än gtx380, o då släpper Nvidia gtx395 för o ta tronen, precis som vanligt

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre säga, vart är Fermi? Hemlock borde som redan sagts när tillgången på gpuer är mer. Om någon vecka blir väl det.

Sen som Asteroid säger att AMD borde ta chansen nu när Fermi inte har kommit ut än. Jo förvisso men det är bra att ha en kontring också samtidigt som det är bra att få ut korten i tid också. Sen tror inte jag att Fermi kommer döda viljan att köpa 5800-serien. Allt talar för att Fermi kommer bli dyyyrt oavsett prestanda, så pass dyrt att vanligt folk inte kommer att köpa det som vanligt. Min känsla är att kort mellan 1500 och 2500kr är dom som är mest intressant och där kommer nVidia inte ligga i pris på länge. Mycket gissningar men det är vad jag tror.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag skulle hellre säga, vart är Fermi? Hemlock borde som redan sagts när tillgången på gpuer är mer. Om någon vecka blir väl det.

Sen som Asteroid säger att AMD borde ta chansen nu när Fermi inte har kommit ut än. Jo förvisso men det är bra att ha en kontring också samtidigt som det är bra att få ut korten i tid också. Sen tror inte jag att Fermi kommer döda viljan att köpa 5800-serien. Allt talar för att Fermi kommer bli dyyyrt oavsett prestanda, så pass dyrt att vanligt folk inte kommer att köpa det som vanligt. Min känsla är att kort mellan 1500 och 2500kr är dom som är mest intressant och där kommer nVidia inte ligga i pris på länge. Mycket gissningar men det är vad jag tror.

heh, Fermi lär väl finnas ute i april eller så.

pris/prestanda är viktigare för företagen, just för att de allra flesta köper som du nämner 1500-2500 kr kort.

5900 kortet lär dyka upp under November som det redan var sagt.
Inget nytt där.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Märkligt, borde de inte vilja kränga så många kort som möjligt nu när de verkligen har chansen?
Deras nästa chans kommer troligtvis om cirka 1-2 år efter december 2009 eller 1-2 år efter det datum då Nvidia släppt Fermi.

Hemlock kommer ha samma chip som 5850/5870 (fast två såklart) och jag lovar att just nu så säljer AMD alla såna chip som de lyckas producera utan att lansera ett kort till...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Här är lite skvaller:

1. Det kommer vara brist på grafikkort hela Q4. Återförsäljarna/board partners är sura som fan.
2. Hemlock papperslanseras om ~3 veckor, eller åtminstone en de-facto papperslansering.
3. AMD siktar på att förstöra något launch-party (Nvidia) med Hemlock.
4. Kanske är det Fermi i punkt tre, vilket isåfall skulle betyda att Nvidia siktar på en lansering i mitten/slutet av november.
5. Ang. punkt tre och fyra, det kan även vara att vid denna tidpunkt visar Nvidia upp Fermis grafikprestanda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

AMD håller nog inne på Hemlock så länge som möjligt. Finns ingen direkt anledning att lansera just nu.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att trovärdiga bilder på kortet läckt lite här och där så kan man väl blygsamt anta att ATI redan skickat ut test exemplar till olika hårdvarusajter för o se till att recensionerna är redo att släppas lagom till lanseringen.

Hade hört både 22 och 23e oktober men nu är det stendött.

Att korten redan e klara och förmodligen redan finns i stora mängder på något lager är det inge tvekan om, ATi behöver bara trycka på knappen.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Att korten redan e klara och förmodligen redan finns i stora mängder på något lager är det inge tvekan om, ATi behöver bara trycka på knappen.

Jag har mycket svårt att tro att dom sitter på stora mängder icke-lanserade grafikkort i ett lager när det råder brist på de korten som faktiskt är lanserade. Det skulle vara mycket märkligt och ganska dålig stil mot de som sitter och väntar på sina nya ATI-kort.

Tycker det verkar rimligt att man försöker pumpa ut så många 5850 och 5870 det går nu medan man sparar på det värre kortet för att kasta lite grus i ögonen på Nvidia sen. Blir Nvidia sena(re) är det inget som hindrar att man släpper på ändå.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag har mycket svårt att tro att dom sitter på stora mängder icke-lanserade grafikkort i ett lager när det råder brist på de korten som faktiskt är lanserade. Det skulle vara mycket märkligt och ganska dålig stil mot de som sitter och väntar på sina nya ATI-kort.

Tycker det verkar rimligt att man försöker pumpa ut så många 5850 och 5870 det går nu medan man sparar på det värre kortet för att kasta lite grus i ögonen på Nvidia sen. Blir Nvidia sena(re) är det inget som hindrar att man släpper på ändå.

Visserligen men om vi nu snackar om release i November som många sajter nu börjat tala om så kan jag garantera dig att det finns en jäkla massa kort på lager någonstans.

Vi snackar om världsrelease och då är det fler än bara inetdata och komplett som ska ha sina kort i lager, vi pratar samtliga butiker i världen.

Du är väl inte såpass naiv att du tror att dom börjar tillverka korten 2-3 veckor innan release?

Korten ska tillverkas, passera quality assurance, skeppas till sapphire xfx asus etc, packas, skeppas till butik, lagras, lanseras.

Det tar tid, så ja, korten finns garanterat.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare Danger Den har redan tillverkat i alla fall koppardelarna av vattenblocken till Hemlock så designen måste ju vara spikad och demo kort tillgängliga. För normalt brukar tillverkarna inte köra något innan korten är släppta. Måste ju suga lite att sitta med tusentals kronor i kopparblock som inte passar.

http://www.dangerden.com/store/dd-5870-x2-water-block.html?&c...

Så käns väll troligt att ATI tillverkar så många 58x0 som de kan och inte "slösar" kretsar på ett kort som äter dubbla mängden kretsar för dem. Och sparar ett kort att trycka till det gröna laget med när Hemlock kommer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som frestar så många att vilja ha 5870X2? Singel 5850 och 5870 spöar skiten ur alla spel i höga upplösningar så jag har svårt att förstå detta sug efter ett 5870X2.

Kan förstå viljan att ha ett 5870X2 eller flera om jag brydde mig om benchmarkrekord dock

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
TEXT
http://www.dangerden.com/store/dd-5870-x2-water-block.html?&c...
TEXT.

Billigt bara 1 dollar:p tror jag passar på och köper 2

Angående att korten ska tillverkas och ska skickas till alla dealers så dröjer det ungefär 12veckor innan vi (konsumenter) märker av att TMSC ökat produktionen av kretsarna tills de hamnar i butiken.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Billigt bara 1 dollar:p tror jag passar på och köper 2

Lycka till med att köpa ett

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

det börjar bli trångt i grafikprocessorgarderoben nu....4-5 intressenter (ati, nvidia, intel o nya..kommer inte ihåg)...wohhhooo, spelen kommer nog lira bättre än nånsin med DX11

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
spelen kommer nog lira bättre än nånsin med DX11

Som är portade från Konsol...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Visserligen men om vi nu snackar om release i November som många sajter nu börjat tala om så kan jag garantera dig att det finns en jäkla massa kort på lager någonstans.

Vi snackar om världsrelease och då är det fler än bara inetdata och komplett som ska ha sina kort i lager, vi pratar samtliga butiker i världen.

Du är väl inte såpass naiv att du tror att dom börjar tillverka korten 2-3 veckor innan release?

Korten ska tillverkas, passera quality assurance, skeppas till sapphire xfx asus etc, packas, skeppas till butik, lagras, lanseras.

Tiv

Nej, jag tycker inte jag är naiv. Ställer upp på allt du säger om tillverkningstid men drar en annan slutsats. Nämligen den att det kommer råda tokbrist på hemlock och att det inte finns något jättelager om dom nu släpper det i slutet av november. "Release" betyder inte omedelbar mättnad av efterfrågan som du kanske känner till även om du förefaller tycka att det är samma sak ("det tar tid, så ja, korten finns garanterat"; finns inte alls någon absolut koppling därimellan även om man som konsument kanske önskar det). Men det känns lite meningslöst att diskutera, snart vet vi.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Det lär väl dröja som alla säger, speciellt nu när Apple har fått för sig att de ska uppgradera prestandan i sina datorer. Läste här på SC att Apple har beställt en månads produktion av grafikkort från AMD.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knakmupp
Det lär väl dröja som alla säger, speciellt nu när Apple har fått för sig att de ska uppgradera prestandan i sina datorer. Läste här på SC att Apple har beställt en månads produktion av grafikkort från AMD.

En månads produktion av 4870's ja

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Nej, jag tycker inte jag är naiv. Ställer upp på allt du säger om tillverkningstid men drar en annan slutsats. Nämligen den att det kommer råda tokbrist på hemlock och att det inte finns något jättelager om dom nu släpper det i slutet av november. "Release" betyder inte omedelbar mättnad av efterfrågan som du kanske känner till även om du förefaller tycka att det är samma sak ("det tar tid, så ja, korten finns garanterat"; finns inte alls någon absolut koppling därimellan även om man som konsument kanske önskar det). Men det känns lite meningslöst att diskutera, snart vet vi.

Självklart inte men du har aldrig funderat på att dom kanske har brist på 5870's eftersom dom oxå måste skicka en del processorer till hemlock produktionen?

ATI har ju som många känner till hållit sina löften och faktiskt lanserat sina kort på utsatt datum även om tillgången varit dålig.

Läs Dålig, inte obefintlig.

Definitionen av massor med kort kan ju diskuteras, jag talar givetvis inte om en mängd som mättar marknaden dag ett, men ändå bra mkt fler än noll.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Självklart inte men du har aldrig funderat på att dom kanske har brist på 5870's eftersom dom oxå måste skicka en del processorer till hemlock produktionen?

ATI har ju som många känner till hållit sina löften och faktiskt lanserat sina kort på utsatt datum även om tillgången varit dålig.

Läs Dålig, inte obefintlig.

Definitionen av massor med kort kan ju diskuteras, jag talar givetvis inte om en mängd som mättar marknaden dag ett, men ändå bra mkt fler än noll.

Tiv

Låt oss hoppas att du har rätt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas det. Mina uttalanden baserar jag dock endast på dom nyheterna som cirkulerat de senaste dagarna om att flera säkra källor pratat om att kortet kommer i slutet av november.

Kommer kortet i slutet av december istället så kan det mycket väl vara som du säger att korten som är ute är engineering samples och att något nämnvärt lager inte finns ännu.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej vad jag har hört är slutet på oktober den skall komma.
Vad stämmer egentligen!? väntar spänt på den den.
Skall ju ersätta 4870x2 sägs det.Kommer ligga på samma pris som 4870x2 gör nu dvs 3000 och uppåt så vi får se när kortet duker upp.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk

kommer ju lätt kosta 5-6000 kr iofs. Ett 4870x2 kostade så mycket när de kom.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses