Highpoint lanserar instickskort för SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Highpoint lanserar instickskort för SATA 6,0 Gbps

Den som längtar efter snabbare gränssnitt behöver inte byta moderkort. Highpoint fixar biffen med två nya instickskort för SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Något man frågar sig är ifall kortet klarar av full hastighet på båda kanalerna samtidigt.
Sen kan man undra om gamla (och nya) moderkort har plats för ett sådant kort med tanke på alla pci-platser som de insisterar på att fylla ut moderkorten med.

Permalänk
Medlem

Thnx för klargörelsen. Läste för snabbt igenom första gången

Permalänk
Medlem

Jusst därför kan man med god sannorlikhet anta att det inte rör sig om 1.0 ...

Permalänk
Medlem

Antar att det rör sig om PCI-E 2.0, vore ju mer eller mindre att skjuta sig i foten med ett maskingevär annars.

Förutom det så ska det blir intressant när lite andra tillverkare börjar hosta upp 'sata 6.0'-prylar, även om det just nu inte är så relevant för många.

Permalänk
Citat:

och ansluts till PCI Express 2.0 x1.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer nåt liknande till USB 3.0

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv

Tack för att du klargjorde. Något jag uppenbarligen har missat helt, även om jag läste det två ggr.:o

Permalänk

är väl bara SSD som kan nyttja denna hastighet fortfarande+ vanliga diskar klarar väl bara sata-300 om jag inte är helt fel påläst?

Roligt att det gå frammåt. hade gärna haft lite snabbare o större diskar o kontrollerkort fast det kommer när man jobbat lite

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
är väl bara SSD som kan nyttja denna hastighet fortfarande+ vanliga diskar klarar väl bara sata-300 om jag inte är helt fel påläst?

Roligt att det gå frammåt. hade gärna haft lite snabbare o större diskar o kontrollerkort fast det kommer när man jobbat lite

Vanliga diskar klarar knappt SATA-150. Ändå så har Seagate släppt diskar med stöd för SATA-600.

Hmmm... Jag undrar om man behöver nya kablar för SATA-600.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

är inte så hi på det här men kan man inte sätta kortet i en pci-e 2.0 x16. Jag har juh själv inga x1 platser

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Musikälskare

Är det värt att skaffa om man kör en SSD? Kommer man att märka skillnad från SATA 3.0

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Är det värt att skaffa om man kör en SSD? Kommer man att märka skillnad från SATA 3.0

Du måste ju ha en SSD som har SATA 6 Gbps. Såvitt jag vet finns det inte någon SSD med SATA 6 Gbps ännu - och även om det skulle så tvivlar jag på att skillnaden mot SATA 3 Gbps skulle vara så stor i praktiken.

Permalänk
Medlem

PCIe 2.0 1x har en bandbredd på 500 MB/s.
6 Gbit/s är maximalt 750 MB/s.
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Verkar som att 1x PCIe 2.0 kan bli flaskhals för ett kort med två stycken SATA 6,0 Gbps-portar.

Permalänk
Medlem

Om PCIe 2.0 1x har en bandbredd på 500 MB/s.

vad har då x16?

kan man sätta kortet på en x16 och det funkar? kompatibilitet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
Om PCIe 2.0 1x har en bandbredd på 500 MB/s.

vad har då x16?

kan man sätta kortet på en x16 och det funkar? kompatibilitet?

16ggr mer.

Ja, men det kommer endast använda 1 av de 16 tillgängliga kanalerna.

Permalänk
Medlem

aha så då gör det ju ingen skillnad. synd.
bara vänta på ett kort som kan använda fler än 1 kanal då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

en okej fösta produkt men...
det kommer med stor sannolikhet komma med högre pcie-x(x) faktor

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel