Asus uppdaterar med nya gränssnitt

Permalänk
Melding Plague

Asus uppdaterar med nya gränssnitt

Den taiwanesiska komponentjätten Asus uppdaterar moderkort med stöd för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Gigabyte, någon?

Permalänk
Hedersmedlem

riktigt snygga moderkort med bra funktioner, hoppas de släpper liknande för AM3 snart.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Gigabyte, någon?

Saknar gult och rött men vem vet .. de kanske levereras med de grymt coola gula SATA kablarna som Gigabyte använder sig av.

Permalänk

Finns det några diskar (främst SSD) som i dagsläget har stöd för SATA 6Gb?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ha väntat med att köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

X57? Menar de inte X58? Tror inte det är värt att skaffa förräns USB 3.0 och S-ATA III blir intergrerat i styrkretsarna

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med mikrobrytaren mellan ps/2 och USB-portarna? Någon som har koll på det?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad är syftet med mikrobrytaren mellan ps/2 och USB-portarna? Någon som har koll på det?

Rensa CMOS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad är syftet med mikrobrytaren mellan ps/2 och USB-portarna? Någon som har koll på det?

Rensa CMOS.

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Finns det några diskar (främst SSD) som i dagsläget har stöd för SATA 6Gb?

Det lustiga i sammanhanget är att en HDD verkar först ut med SATA 6Gbit stöd. Men det kommer nog så småningom. OCZ brukar vara snabba med nya SSD-modeller, men har inte sett några officiella pressmeddelanden.

Permalänk

Rätt ointressant produkt egentligen så länge som man inte har en SATA-disk som klarar 6 Gb/s.
När de diskarna är på hyllorna så har de säkert förfinat tekniken och släppt lite fler moderkort som förhoppningsvis kommer att vara lite billigare.

Bra att någon sätter fart i alla fall

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Rätt ointressant produkt egentligen så länge som man inte har en SATA-disk som klarar 6 Gb/s.

Någonstans ska det väl börja...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
riktigt snygga moderkort med bra funktioner, hoppas de släpper liknande för AM3 snart.

Riktigt trevliga kort! Ett sådant här kan det nog tänkas bli om det blir en i7.

Väldigt snygga. Gillar de blåa skarpt! Skulle vilja ha ett som var svart och vitt endast!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Kul att man "nyss" köpte en SSD och ett 1156 mobo som då givetvis inte har SATA 6,0 ! doh..

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Några tankar om priset, vad tror ni det hamnar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
[B]Rensa CMOS.

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande. [/B][/QUOTE]

Jag har i min Asus bios (p5k kort) ett felsäkert läge som den startar i om man tabbar sig i bios inställningarna. då kan man utan att reseta gå in o ändra tillbaka de man gjorde fel alt. reseta biosen inifrån biosen.
Antar att de slutat med den funktionen på dessa kort om de kände att de behöver en knapp för endamålet? undrar varför...

Permalänk

NEEEJ.. ska snart köpa en ny dator och har varit helt inställd på att köpa P6TD Deluxe, men nu kommer detta mobo ut...
Moderkortet hade varit en riktig fullträff om bara inte PCI-E x16 portarna hade varit så nära varandra.
Kommer nog välja P6TD Deluxe framför detta mobo, P6TD Deluxe har myyycket större avstånd mellan portarna.

Är inte så "premium" att få sina SLI/CF grafikkort grillade pga. obefintligt utrymme mellan grafikkorten.

Sen så kommer jag nog inte ha nån nytta av USB 3.0 eller SATA 6gb/s på läänge..
Så nej tack till detta mobo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skägg1
Jag har i min Asus bios (p5k kort) ett felsäkert läge som den startar i om man tabbar sig i bios inställningarna. då kan man utan att reseta gå in o ändra tillbaka de man gjorde fel alt. reseta biosen inifrån biosen.
Antar att de slutat med den funktionen på dessa kort om de kände att de behöver en knapp för endamålet? undrar varför...

Jag har båda delarna i mitt kort i sign, dvs både knappen och att den kör felsäkert läge när den inte lyckas starta första gången, känns lite överflödigt med knappen

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

har jag hittat rätt info (ja har fortfarande kvar en fot i noob-stadiet)

"Personal computers also contain a small amount of battery-powered CMOS memory to hold the date, time, and system setup parameters."

och sen undrar jag P6X58D Premium, kanske en dum fråga, är de 1366?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scitchy
och sen undrar jag P6X58D Premium, kanske en dum fråga, är de 1366?

Ja det är 1366.

Har hittat en till dålig sak med detta mobo: det är omöjligt att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i en PCI port. (de flesta ljudkort använder PCI porten.)
Medans det funkar fin-fint att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i P6TD Deluxe.

Huga, det här verkar inte vara ett bra moderkort ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja det är 1366.

Har hittat en till dålig sak med detta mobo: det är omöjligt att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i en PCI port. (de flesta ljudkort använder PCI porten.)
Medans det funkar fin-fint att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i P6TD Deluxe.

Huga, det här verkar inte vara ett bra moderkort ...

kan du inte köra grafikkorten i de två nedersta då? eller tänker jag fel?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scitchy
kan du inte köra grafikkorten i de två nedersta då? eller tänker jag fel?

Hmm, den nedersta porten är vit..
Förnuftet säger att man inte bör stoppa ena kortet i en blå port och det andra kortet i en vit port.
Men den vita porten är ju också x16?
Vet ärligt talat inte... varför är den nedersta porten vit egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hmm, den nedersta porten är vit..
Förnuftet säger att man inte bör stoppa ena kortet i en blå port och det andra kortet i en vit port.
Men den vita porten är ju också x16?
Vet ärligt talat inte... varför är den nedersta porten vit egentligen?

ahaa.. varför bör man icke sätta korten i olika färgade slots?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Rätt ointressant produkt egentligen så länge som man inte har en SATA-disk som klarar 6 Gb/s.
När de diskarna är på hyllorna så har de säkert förfinat tekniken och släppt lite fler moderkort som förhoppningsvis kommer att vara lite billigare.

Bra att någon sätter fart i alla fall

Å andra sidan om man inte uppgraderar bara för uppgraderandets skull är det bra med produkter som är framtidssäkra. Om du köper ett nytt moderkort idag kan du t.ex. köpa till en SATA-III-kapabel SSD om något år utan att behöva uppgradera moderkortet. Fördelen med en standard är att man kan köpa nya delar och fortfarande använda sina gamla delar så länge de stöder standarden.

Detta gäller speciellt i5/i7 skulle jag säga eftersom moderkorten är så tokigt dyra jmfr med AM2/AM3, det är väl oxå anledningen att Asus valt i5/i7 (prisskillnaden för SATA-III och USB3 blir inte lika märkbar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande.

Lurig placering. Då måste det vara ett hål i i/o-plåten för den och risken finns ju som du säger att man kommer åt den. Tar ju en halvtimme att ställa om allt i bios om man optat lite

Undrar vad orsaken är till att man inte kör med ett bios med recovery-funktion, som kan ladda en default-profil som alltid funkar. Kanske är dyrare.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Nice nice med nya gränssnitt, men designen ser ut som något Gigabyte släpat in :/

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Gigabyte, någon?

GIGABYTE

Att inte andra påpekat detta, var det första jag tänkte på när jag såg bilderna hehe ...

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

vad är usb 3.0 och Sata 6.0 bra för?
vad gör de?

Tack på förhand!