Firefox växer så det knakar

Permalänk
Melding Plague

Firefox växer så det knakar

Med allt fler kompetenta webbläsare på marknaden är kampen mellan utvecklarna hårdare än på mycket länge. Firefox har dock inga problem att locka användare, åtminstone om man får tro nya siffror från Mozilla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, just Polen också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att just Polen har så många Firefox-användare. Nån som kan komma på en anledning?

Permalänk
Medlem

Linux kanske är vanligare i polen ?
Orsaken jag kör FF är alla plugins som jag nu inte kan leva utan. Stödet för plugins bör bli bättre i
de andra webläsarna innan jag bytar till dem.
Opera och Chrome är de uppstickarna jag håller mest koll på, IE kan ju inte ens följa webbstandarden så ser ingen anledning till att jag skall behöva använda den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Intressant att just Polen har så många Firefox-användare. Nån som kan komma på en anledning?

För att de har hört att det är bra. (Seriöst)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Linux kanske är vanligare i polen ?

Verkligen inte. Iaf har jag aldrig sett någon eller ens något teknikmagasin säga nåt om linux.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Firefox är helt klart bäst! Klarar inte mig utan alla nyttofulla plugins ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Fx är skit!!! När de bara hade 1% så räckte det att validera sina sidor mot IE, nu måste man göra det mot IE och Fx. Och förmodligen även Chrome.

Nej jag röstar för monopol till MS

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte att så få inser hur bra Opera är, men som sagt smaken är som som baken.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Opera är bra men dock för grötigt, är väl inte lika snabb som FF heller bara mina tankar.

FF med adblock+ och noscript är guld värt

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Förstår verkligen inte att så få inser hur bra Opera är, men som sagt smaken är som som baken.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Opera är bra men dock för grötigt, är väl inte lika snabb som FF heller bara mina tankar.

FF med adblock+ och noscript är guld värt

/K

Ordvalet "snabbare" är lite flummigt just i det här sammanhanget...

För det beror helt på vad man tycker att ska gå snabbt, jag kan ju också tycka till: Opera är det bästa enligt mig, en perfekt blandning mellan snabbhet och användar vänligt (ett faktum är ju att de går att få Opera skita snyggt)

Permalänk
Medlem

Ville inte få något webbläsar krig här, ville bara säga att jag tycker det är underligt att inte Opera växer mer när den i mina ögon erbjuder så mycket.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Ganska underligt ändå. De flesta jag vet som kör FF, kör det för att någon de kände sa till dem att den är bättre än IE - Men, nästan inga av dom som kör den använder addons, och då är ju Opera det klart bättre valet.

FF vanilla är ju inte en speciellt grym webbläsare.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Opera är bra men dock för grötigt, är väl inte lika snabb som FF heller bara mina tankar.

FF med adblock+ och noscript är guld värt

/K

Opera än snabbare än FireFox, dock är safari snabbast med chrome strax därefter.
Jag förstår att många tycker att Opera är "grötigt", tycker att man skall kunna välja vad man vill installera (IRCclient, mail, webbläsare och bittorent) vid installationen. Men enligt mig är Chrome, Safari och Opera bättre än FF förrutom pluginstödet och GPL licensen.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Se bara på pluginet adblock för Fx. Skulle alla köra det så skulle extremt många tjänster på Internet idag bli betaltjänster istället. Det märks inte nu, men tänk er sjävla så många hemsidor som lever på reklam. Denna sida är en av dem...

Pop-ups och annat skit kan man ju ta bort, men inte reklam... Den utvecklingen vill jag inte se.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Världen utvecklas...man får helt enkelt hitta sätt att tjäna pengar via något annat.

FF + Adblock + Noscript = Underbart

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Intressant att just Polen har så många Firefox-användare. Nån som kan komma på en anledning?

De har väll inte råd att köra orginal och får problem med ie

Bra att det blir mer jämnt på webbläsarmarknaden, då blir de illa tvugna att följa standarderna bättre.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Opera är bra men dock för grötigt, är väl inte lika snabb som FF heller bara mina tankar.

FF med adblock+ och noscript är guld värt

/K

Opera är snabbare än FF utan addons. Med addons är Opera MYCKET snabbare än FF.
I Opera behöver du inte tanka något halvfärdigt addon som adblocker utan den funktionen följer med browsern från början och fungerar mycket bättre än motsvarigheten i FF.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Ville inte få något webbläsar krig här, ville bara säga att jag tycker det är underligt att inte Opera växer mer när den i mina ögon erbjuder så mycket.

Dom mer erfarna datoranvändarna använder Opera.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

FF + Addblock är snabbare än vilken webläsare som helst utan addblock

Vist många hemsidor är reklamfinansierade, men det går ju till exempel inte att gå in på Aftonbladets hemsida med utan Addblock.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666

Dom mer erfarna datoranvändarna använder Opera.

Bullshit.

Visa signatur

Intel Core i7 920 @2.67 GHz // Asus P6T Deluxe v2 // OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6 GB // GTX 275 896 MB // Cooler Master 932 HAF // 2,3 TB hdd // Corsair TX 650W PSU // Creative SB X-Fi Xtreme Audio

Permalänk
Medlem

Opera + addblock + noscript = Underbart

Och till er som inte har provat Opera...

så säger jag bara GÖR DET FÖR HEL*ETE

Var inte rädda för att prova någe annat än FF

Permalänk
Medlem

AddBlock är en väldigt viktig anledning till Firefox marknadsandelar över sina konkurrenter. Jag var sen att börja använda det (reklamen finns där utav en anledning), men till slut blev det ju bara för mycket reklam med konsekvensen att man nu inte ser någon reklam

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Världen utvecklas...man får helt enkelt hitta sätt att tjäna pengar via något annat.

FF + Adblock + Noscript = Underbart

Ja, som att ta betalt för tjänsterna.

Sweclockers skulle exempelvis kunna ta ut en fast månadsavgift för tillgång till forumen, eller en avgift per skrivet inlägg. Kanske inte vore så dumt ändå, de flesta skulle nog spendera en del tid med att använda sökfunktionen före de skapar en ny tråd eller skriver i en befintlig samlingstråd!

Personligen föredrar jag dock att ha det som det är idag, reklamfinansierat.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk

Opera+inget= Underbart. Har redan allt man behöver. Även blockera reklam och annat krimskrams. Den enda gången Opera failar är när jag ska gå in på hotmail.

Permalänk
Medlem

Vart är nyheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Opera + addblock + noscript = Underbart

Och till er som inte har provat Opera...

så säger jag bara GÖR DET FÖR HEL*ETE

Var inte rädda för att prova någe annat än FF

Finns det riktig adblocker till opera nu som fungerar?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Körde Opera första gången för över 10år sedan och det är helt klart den jag trivs bäst med... mouse-gestures är nog den bästa uppfiningen någonsin.
FF gillar jag inte alls och används bara till e-ligitimationen som inte alltid fungerar i Opera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Finns det riktig adblocker till opera nu som fungerar?

Högerklick -> Blockera.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kände bara att jag ville stämma in i hyllningskören till Opera. Helt underbar webläsare.

Permalänk
Medlem

Jag kör både FF och Opera, sug på den ni fanboys

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64