Acer släpper datorskärm med multi-touch

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper datorskärm med multi-touch

En ny skärm från Acer låter användaren navigera med två fingrar samtidigt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm, försöker komma på när man skulle ha användning för det? Jag menar, under vanligt användande med skärmen på skrivbordet, så sitter man ju knappast med armarna sträckta fram över skrivbordet och pillar på skärmen (inte utan att få grym värk i armar och axlar efter en kort stund).
Hade skärmen haft bättre kapsling och tålt mer stryk skulle den funka bra i industrin för styrning av maskiner el. dyl. (vanligtvis bygger man då in skärmen i en panel eller skåpsdörr)
Men för hemanvändning? Kul grej.... japp, direkt användbart...nej knappast.

Skulle vara kul att leka med ett tag (man älskar ju nya tekniska prylar), men efter ett tag skulle man nog köra med mus och tangentbord igen.

Den dag jag köper hus och förhoppningsvis får tid att mecka ihop lite husautomation, då kanske jag kan se ett potentiellt användningsområde för skärmen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Löjligt. Vem vill sitta och sträcka sig över skrivbordet för att rotera en bild, när man kan göra det med ett knapptryck? Att dessutom få en massa trevliga fingeravtryck och en massa kladd på skärmen ses som en bonus. Eller?

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut på bilden som dom vill att man ska ha den liggandes på skrivbordet. Skönt för nacken

Permalänk
Medlem

-Köksdator för den rike kanske.
-Kassasystem på restauranger/caféer

Några användningsområden iaf.

Permalänk
Medlem

Håller med alla tidigare inlägg. Helt meningslöst med en sådan skärm.

Eller så ställer man skärmen såpass nära att man inte behöver sträcka sig till den, men då är den så nära att man blir trött i ögonen istället...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

kommer nog köpa den samtidigt som diablo 3 kommer ut

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Snarare helt meningslös för folk som inte inser potentialen eller har behovet.

Som Frisell skrev, det finns användningsområden. Jag personligen ser HTPC som ett användningsområde.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Kanske bra för lekis där småttingarna kan mixtra med bilderna.

Strike that:
Det blir härligt med femtielva små kladdiga snorfingar och inget normalt lekis har råd med något sådant, kanske på Liiithdingö.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte har användning för det men många har det. Plus att alla skärmar kommer så småningom bli multitouch.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Kladdkaka

Permalänk
Medlem

Min första tanke var om det går att använda som ritplatta, eller om det är för dåligt för sånt eftersom den skulle väll bara kosta 4500kr?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

Gör lite större skärmar med touch så att jag kan spela
http://www.youtube.com/watch?v=3gVZ5csJRas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Snarare helt meningslös för folk som inte inser potentialen eller har behovet.

Som Frisell skrev, det finns användningsområden. Jag personligen ser HTPC som ett användningsområde.

OK, hur menar du då?
Knappast som skärm du spelar upp på, eftersom du då inte vill ha kladd på skärmen i form av fingeravtryck.

Som styrmedel för att styra din PC som matar bild till din TV?
Behöver man då en 23" skärm för det (som sedan står någonstans på soffbordet och lyser upp ditt mysiga hembiomörker), en liten 7"-12"-skärm skulle jag kunna tänka mig för det syftet, som sedan ligger ned på bordsskivan och är tillräckligt högt IP-klassad för att vara spillsäker. Men då är ju en liten fjärrkontroll med samma 7"-12" skärm mer användbar, då man slipper kabel fram till PC-n och till elnätet.

Kan du förklara hur du tänkte? För jag kan inte riktigt se just det användningsområdet för skärmen (heller...).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ha liggande som rit bord borde den väll vara ganska bra? För dom som vill ha högre prestanda än vad en tablet ger eller större skärm.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Sötast

Den är säkert skitbra liggande.... TN panel å allt...... ser ju inte ens vad man gör om man inte är i 90 graders vinkel

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva:
Nu är det bara att vänta tills valnilgt folk har råd med att köpa dom nya skärmar.... Men sen såg jag att dom inte alls var så dyra

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Nej verkar helt klart prisvært.

Men som ritskærm tror jag inte det blir så bra.
Du har antagligen inte kontroll øver olika tryck før att få olika penseldrag etc.

Men kan nog klart komma till bruk och va en kul grejj...

Sjælv så invæntar jag nog att produkterna ska mogna først och få kænslighet før olika typer av tryck osv.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inte som daglig arbetsskärm. Det skulle ändå passa mig dåligt, när inte ens en mus är särskilt nödvändigt.

Däremot om dessa dyker upp som 15" eller t o m mindre är jag intresserad, särskilt om priset blir anpassat till storlek. Då skulle jag gärna använda den som "styrenhet" för media lösningar i hemmet, däremot är inte multi-touch i sig ett behov då, men ifall detta kommer att påverka priserna i genomsnitt kan det bli positivt.

Med tanke på hur svårt det är att ens hålla skåpdörrar snygga är jag något tveksam på hur fräscha dessa skärmar kommer att vara hos gemene man. Kanske kan fönsterputsarna finna ytterligare en nisch i skärmputsning?

Permalänk
Medlem

Alldelles för dyr. Bättre att köpa en färdig dator med touchskärm lösning från Asus istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
OK, hur menar du då?
Knappast som skärm du spelar upp på, eftersom du då inte vill ha kladd på skärmen i form av fingeravtryck.

Som styrmedel för att styra din PC som matar bild till din TV?
Behöver man då en 23" skärm för det (som sedan står någonstans på soffbordet och lyser upp ditt mysiga hembiomörker), en liten 7"-12"-skärm skulle jag kunna tänka mig för det syftet, som sedan ligger ned på bordsskivan och är tillräckligt högt IP-klassad för att vara spillsäker. Men då är ju en liten fjärrkontroll med samma 7"-12" skärm mer användbar, då man slipper kabel fram till PC-n och till elnätet.

Kan du förklara hur du tänkte? För jag kan inte riktigt se just det användningsområdet för skärmen (heller...).

Well ok, jag tänkte igenom det särskilt noga och/eller långt.
Det är ju helt fast i hur ens HTPC-setup ser ut. Har man ett dedikerat hembiorum så kan den implementeras ganska lätt - om man är lagd åt det hållet. 1920x1080 hjälper också till i och med att man då kan klona TV&skärm och kan slippa eventuella upplösningsbekymmer m.m.

Sedan nämnde du hemautomation själv.
Jukebox/stereo-setup kanske?
Sätter man sig ner och tänker efter så kommer man på en massa saker som skulle vara roligt att göra av en sån här skärm.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Hade den varit lite snyggare hade man ju kunnat sätta upp den på väggen och styra musik/htpc/etc, när den inte används till det är det en rejäl digital fotoram!

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att ha en sån i köket för att kolla på filmer och kanske surfa lite på morgonkvisten. Skulle vara skönt att slippa ha mus/tangentbord liggandes och skräpa där. Försöker för tillfället få tag på en ca 25" tv med DLNA till köket men det är ganska ont om dem än så länge så det här skulle kunna vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Kanske för tillfället lite onödigt i det vanliga hemmet. Men Man kunde ju tänka sig fälla in en såndär i köksbordet och ha att läsa morgontidningen på :D. Vidare så skulle det vara najs med dendär skärmen om "bara" strömmen och bilden skickades trådlöst Kunde grabba skrämen från stativet och sätta sig i soffan...eller kanske ta in den på toaletten....

Permalänk

Har man en stor skåpbil, buss, lastbil, båt eller liknande kanske skärmen kan uppskattas för GPS och andra typer av funktioner som styrs av en dator.
Jag har 10,2 tum pekskärm till min bil och där omkring tycker jag att den praktiska gränsen går för personbil i alla fall. Men i större fordon kanske det kan göra nytta.

Det är väl det enda ändamålet jag kan tänka mig för en pekskärm för privatpersoner. Inom industrier används ju redan pekskärm till allt från instämpling till robotstyrning, men då spelar det å andra sidan inte någon roll om den innehåller häftiga funktioner såsom multi touch eller har stöd för full-HD, utan då är hållbarheten viktigare.

Dyr leksak tror jag.

Permalänk
Medlem

cs med multitouch.. årets julklapp 2011?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Och jag ställer mig då åter igen frågan varför man skulle vilja välja en skärm med 1920x1080 istället för 1920x1200 i upplösning till sin dator??? (förutom det som Tobbe Nukem nämner)

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Skulle kunna tänka mig att ha en sån i köket för att kolla på filmer och kanske surfa lite på morgonkvisten. Skulle vara skönt att slippa ha mus/tangentbord liggandes och skräpa där. Försöker för tillfället få tag på en ca 25" tv med DLNA till köket men det är ganska ont om dem än så länge så det här skulle kunna vara ett alternativ.

Är matflott och pekskärm verkligen en vinnande kombination?

Permalänk
Medlem

Ser inte heller nytta med detta till en stationär, men i en laptop som extraknäcker som tablet vore det kanon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Är matflott och pekskärm verkligen en vinnande kombination?

Jag vet ju inte hur det funkar hemma hos dig men jag brukar äta med bestick så fingrarna är inte drabbade av extra flott Men visst, att ha den stående bredvid spisen är nog inte den bästa placeringen.