Permalänk
Medlem

Blue screen, igen?!

Tjena. Min dator ha på sistonde börjat vara lite konstig... Det började med att den ändrade upplösning av sig själv efter man hade stängt av den, men sen slutade det. Efter några dagar utan att något fel, fick jag helt plötsligt blue screen. Så tänkte jag "Skit också. Jaja sak samma, händer väl bara en gång." Men nu så får jag blue screen ungefär en gång om dagen. Vad kan detta bero på? :S

Tack på förhand.
Dezmond

Permalänk
Medlem

du kan ju inte räkna med att nån kommer svara dig när du inte ens skriver vad du kör för hårdvara och os och vad du har gjort innan det började strula

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
du kan ju inte räkna med att nån kommer svara dig när du inte ens skriver vad du kör för hårdvara och os och vad du har gjort innan det började strula

Haha, jaha. ^^ Jag gjorde inget innan och hårdvara:

C2D E8400 3,0 ghz
GTX 280
Asus P5Q-Pro
Corsair Dominator 2x2gb

Det andra är ju HDD och diverse, men det pallar jag typ inte skriva. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
...Resten är typ irrelevant...

Jaså? Vem är det som ska felsöka, du eller vi på forumet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kontrollera alla kablar / anslutningar.
Kontrollera drivrutiner.
Kontrollera alla komponenter.
Installera om Operativsystemet.

Nästa!

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
Haha, jaha. ^^ Jag gjorde inget innan och hårdvara:

C2D E8400 3,0 ghz
GTX 280
Asus P5Q-Pro
Corsair Dominator 2x2gb

Resten är typ irrelevant och jag kör vista premium.

Tjena,

Ta en titt på mitt problem, känns som vi sitter i samma båt:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Osäker på om ditt "Asus P5Q-Pro" är samma som mitt "ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775". Om annat så har vi som det ser ut av din beskrivning samma minnen. Jag har skrivit en hel del om vad som kan vara problemet.

Min fråga till dig är om blåskärmarna är så "nya" som du skriver eller om det kanske inte är så att du har haft det från det att du skaffa datorn eller någon vecka efter?

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Tjena,

Ta en titt på mitt problem, känns som vi sitter i samma båt:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Osäker på om ditt "Asus P5Q-Pro" är samma som mitt "ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775". Om annat så har vi som det ser ut av din beskrivning samma minnen. Jag har skrivit en hel del om vad som kan vara problemet.

Min fråga till dig är om blåskärmarna är så "nya" som du skriver eller om det kanske inte är så att du har haft det från det att du skaffa datorn eller någon vecka efter?

Lycka till!

Nej, min dator har gått fint fint i.... Ehm... Typ lite mer en halvår. Blue screensen uppkom för 2 dagar sen ungefär.

Permalänk
Medlem

Och väldigt bra tråd du ha gjort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
Och väldigt bra tråd du ha gjort!

Tack

Ok, jag hade nog själv gjort följande.

Ta dig en funderare på vad du gjort som är utöver det normala med din dator från det datum att första "problemet" uppstog.

1. Dubbelkolla att allt är ok i enhetshanteraren, dvs inga konflikter.

2. Med tanke på problem med upplösning, ta hem senaste drivrutinen för ditt grafikkort från deras hemsida.

3. Kolla så att dina Bios inställningar är ok för minnen och processor, ändra dock inte något utan att vara säker på vad du gör.

4. Skaffa dig "Windows Debugging tool" som finns på Windows hemsida. Googla dig fram till sidan, gratis mjukvara. Den har en bra manual på 2 sidor om hur man letar upp konflikter i datorn som orsakade den senaste blåskärmen. Om du har flera "minnes dumpar" som beskrivs i manualen så kolla vad de pekar på, dvs jämför dem. Om det visar sig att de pekar de på samma mjukvara eller program så har du tur och kan så fall ominstallera detta.

5. Skulle nu inget av detta ovan ge något resultat så ta dig en redig fundering om du missat att installera någon drivrutin. Om du har installerat allt och dessutom rätt, vad du tror, så hade jag rekommenderat att ominstallera windows igen.

6. Eftersom datorn har funkat bra innan och om vi utgår ifrån att du inte satt in någon ny hårdvara, usb enhet eller pillat i datorn så låter det som om felet är en mjukvara och du bör därför inte behöva öppna datorn och kolla sladdar osv.

7. Funkar inte något av detta, hade jag kontaktat komplett och lämnat in den för test hos dem.

Lycka till, igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Tack

Ok, jag hade nog själv gjort följande.

Ta dig en funderare på vad du gjort som är utöver det normala med din dator från det datum att första "problemet" uppstog.

1. Dubbelkolla att allt är ok i enhetshanteraren, dvs inga konflikter.

2. Med tanke på problem med upplösning, ta hem senaste drivrutinen för ditt grafikkort från deras hemsida.

3. Kolla så att dina Bios inställningar är ok för minnen och processor, ändra dock inte något utan att vara säker på vad du gör.

4. Skaffa dig "Windows Debugging tool" som finns på Windows hemsida. Googla dig fram till sidan, gratis mjukvara. Den har en bra manual på 2 sidor om hur man letar upp konflikter i datorn som orsakade den senaste blåskärmen. Om du har flera "minnes dumpar" som beskrivs i manualen så kolla vad de pekar på, dvs jämför dem. Om det visar sig att de pekar de på samma mjukvara eller program så har du tur och kan så fall ominstallera detta.

5. Skulle nu inget av detta ovan ge något resultat så ta dig en redig fundering om du missat att installera någon drivrutin. Om du har installerat allt och dessutom rätt, vad du tror, så hade jag rekommenderat att ominstallera windows igen.

6. Eftersom datorn har funkat bra innan och om vi utgår ifrån att du inte satt in någon ny hårdvara, usb enhet eller pillat i datorn så låter det som om felet är en mjukvara och du bör därför inte behöva öppna datorn och kolla sladdar osv.

7. Funkar inte något av detta, hade jag kontaktat komplett och lämnat in den för test hos dem.

Lycka till, igen!

Okey. Återkommer!

Permalänk
Entusiast

Testa andra drivar som några andra redan sagt.

Nå mer pallar jag inte skriva typ ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
Testa andra drivar som några andra redan sagt.

Nå mer pallar jag inte skriva typ ^^

Haha, okey. ^^