pccity bekymmer- tjat löser det mesta

Permalänk

pccity bekymmer- tjat löser det mesta

För att göra en lång historia kort.
1. köpte en skärm som inte fungerade
2. skickade in den till pccity (ok gratis frakt).
3. fick inget servicekvitto. (skumt)
4. fick efter många om och men reda på att jag skulle få en ny skärm (hurra)
5. den 21 okt fick jag ett mail (din skärm är på väg)
6. ingen skärm kommer och sökning på posten efter kolli-id = elektronisk förhandsinformation mottagen.
7. ringer och frågar var den tagit vägen ett ärende läggs.
8. ringer igen...
9. får idag sms. "Dessvärre finns ingen ny dator i lager hos oss..." observera DATOR.. alltså inte skärm.
10. skall få tillbaka pengarna (tack) tyvärr kommer jag inte få tillbaka min fakturaavgift som jag betalat.
Så kontentan är: Jag får ingen skärm och det får jag betala 35kr för i fakturaavgift!

Beställ inget från pccity...

Jag kommer att driva detta vidare, inte för att 35kr är mycket men principen och det faktum att dom inte verkar se skillnad på en dator och en skärm.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

jag förstår dig, riktigt dåligt.. man förstår inte riktigt vad vissa företag tänker med?

Permalänk

Tyvärr så är de flesta Svenska butiker lika bra (eller rättare sagt dårliga) när det gäller after-sales service, se bara på alla trådar om de stora datorkomponentleverantörerna, alla prisar dem upp i skyarna sålänge saker och ting fungerar som de ska men med engång det blir ett returärende får man fint vänta i veckor på att komponenterna ska kontrolleras och testas innan man får utbytesprodukt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tycker de skött sig riktigt bra. Du fick ju tillbaka dina pengar så du kan köpa en skärm på ett annat ställe där de har någon inne. Bättre det än att de väntar med att skicka en skärm tills de får in någon, vilket kanske kan ta veckor och du inte kan använda datorn alls tills dess.

Faktureringsavgiften är en avgift för att du ska få fakturan, den fick du och betalade så antar det inte var fel på den.

Angående att de skrev dator i stället för skärm kan ju vara så att han bara var stressad, vem har inte skrivit fel någon gång?

Ser inte problemet. Du har köpt en vara, de kan inte leverera den, du får tillbaka pengarna. Du är sur för att de använder fel betäckning på den varan i ett sms?

Permalänk
Medlem

Gick inte PC-City i konkurs?

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så gick pccity i konkurs för nått år sedan. Hemsidan finns av någon anledning kvar, det är dock Elgiganten som har tagit över hela alltet, likaså supporten.

Permalänk
Medlem

PC-City har aldrig kursat.

Butikerna lades ner av lönsamhetsskäl men postorderverksamheten finns kvar.
De valde istället att utöka vissa El-Giganten (Megastore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Ser inte problemet. Du har köpt en vara, de kan inte leverera den, du får tillbaka pengarna. Du är sur för att de använder fel betäckning på den varan i ett sms?

Det ser ut som om du har missat innehållet i skrivelsen.

Han har ju beställt en skärm som han sedan REKLAMERAT pga fel. Nu vill de häva köpet av skärmen istället för att leverera den (reparera) eller en likvärdig vara.

Så vitt jag vet så har kunden rätt att välja i första hand, men jag är inte insatt i konsumentköplagen just nu så jag överlämnar den diskussionen vidare till er andra.

Permalänk
Avstängd

jag tycker detta va löjligt du har betalat 35 kr för en faktura.hmmm ja sånt är livet. Dock så är detta en kostnad du aldrig kommer att komma i från. Du ska princip vara glad att du fick frakten tillbaks. Okej nu vet jga inte hur gammal skärmen va för det sa du aldrig mer en att du sa att du hade köpt en. För attvi ska kunna förstå dig måste du princip berätta allt som har med ärendet att göra. hur gammal din skärm osv är. Du har om varan är mindre en 30dagar rätt att få tillbaks hela kostnaden. Om nu du har haft en vara längre en 30dagar så gäller inte detta vitt jag hört.

Men jag hade aldrig gnällt om 35kr det är en en kostnad som nu faktura bolagen tar för att skicka den. Troligastvis är det dom du ska ta kontakt med i detta fall och då är det tveksamt att dom går med på det. ring dom och hör allt jag kan säga

edit: http://payex.se/om/kommunikation/sakerhet.aspx hör efter med dessa eftersom det är dom som har hand om eventuella fakturor

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Det ser ut som om du har missat innehållet i skrivelsen.

Han har ju beställt en skärm som han sedan REKLAMERAT pga fel. Nu vill de häva köpet av skärmen istället för att leverera den (reparera) eller en likvärdig vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Jag kommer att driva detta vidare, inte för att 35kr är mycket men principen och det faktum att dom inte verkar se skillnad på en dator och en skärm.

Tycker jag förstått de hela rätt bra. Han gnäller över 35kr och att de skrev fel ord i ett sms...

Permalänk

Har man inte valet om man vill betala direkt med kontokort eller mot faktura? Då har du ju dragit på dig en "frivillig" avgift om 35 kronor då kontokortbetalning brukar vara vgiftsfritt. Kan väl inte dom stå för. Och du har ju fått tillbaka pengarna för att dom schabblade. Ser inte mycket konstigt med detta förutom att inte vänster handen ved vad den högra gör.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Läs om detta innan du beställer med faktura avgift
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=905361

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Tycker jag förstått de hela rätt bra. Han gnäller över 35kr och att de skrev fel ord i ett sms...

Det är stor skillnad på en skärm och en dator. Har pratat med pccity idag ett flertal gånger och de har verkligen rört till det. På något sett verkar det som om dom trodde det var en dator(!) och inte en skärm. Nu har jag iallafall blivit lovad en annan skärm (=likvärdig). är rätt nöjd med den dealen. Nu hoppas jag bara att skärmen kommer snart.

Anledningen till att jag ville betala med faktura var att jag inte ville betala innan jag fått skärmen (jag vet av tidigare erfarenheter att det kan ta lång tid hos pccity) och ville inte ligga ute med pengar tills skärmen kom.

Jag kommer troligen inte beställa något mer från pccity igen.

Angående de 35kr så spelar de inte så stor roll, det var mest en slutkläm. Min kärnpunkt var helt klart (enligt mig iaf) att pccity inte har någon koll på vad de gör, min skärm står troligen bakom några lådor på deras lastramp, där posten hämtar varorna som skall ut till kunder.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Tycker jag förstått de hela rätt bra. Han gnäller över 35kr och att de skrev fel ord i ett sms...

Men man ska få det man betalar för! Oavsett om du hänger upp dig på "gnäll" eller inte.

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att välja ett av följande:

* hålla inne betalningen,
* kräva att felet avhjälps,
* kräva en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengarna tillbaka,
* få skadestånd.

Så om du tycker att du har förstått det hela rätt bra så får du nog gå om ett par år i skolbänken. Har han köpt en vara och har garanti så finns det regler för säljaren att följa.

Ang. fakturaavgiften tillägger jag ingenting utan syftar endast på att kunden skall välja reklamationsalternativet och INTE säljaren.

Kul att det löste sig och TS får en likvärdig vara, dessutom bra att butiken insåg sina skyldigheter och rättade till sitt misstag.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid lätt att skilja på dator och skärm, men att varna för pccity för en sån här liten sak känns helt obefogat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är inte alltid lätt att skilja på dator och skärm, men att varna för pccity för en sån här liten sak känns helt obefogat.

Det är ju upp till var och en att ta till sig en varning eller inte. Det är ju faktiskt endast en varning och en subjektiv sådan men den står jag för. Jag varken kan eller för den delen vill förbjuda någon att handla av pccity. Ta det för var det är; en varning och inte en absolut sanning.

Nu till sist vill jag dock höja mitt betyg av pccity lite då de faktiskt har mött mig med respekt (utom en tjej på supporten som frenetiskt tuggade tuggummi och tyckte jag skulle lägga en ny order på skärmen). Jag har även fått löfte av en högre instans att få den nya skärmen, så det litar jag på. (ok inte ropa hej förrän man är över bäcken eller som i detta fallet fått sin skärm).

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Jag tycker du borde väntat med att skriva denna forumtråden tills allting var avklarat, ditt första inlägg innehöll negativ fakta(din fakta) om pccity, ditt sista inlägg var helt plötsligt bra fakta.. det är bara vad jag tycker!

Permalänk
Medlem

Du fick pengarna tillbaka för dom hade inte en skärm i lagret, och att du fick meddelande att datorn inte finns i lager det menas för skärm hör till datorbruk.
Och frakt big deal om du fick betala 35 kr i frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Det är ju upp till var och en att ta till sig en varning eller inte. Det är ju faktiskt endast en varning och en subjektiv sådan men den står jag för. Jag varken kan eller för den delen vill förbjuda någon att handla av pccity. Ta det för var det är; en varning och inte en absolut sanning.

Nu till sist vill jag dock höja mitt betyg av pccity lite då de faktiskt har mött mig med respekt (utom en tjej på supporten som frenetiskt tuggade tuggummi och tyckte jag skulle lägga en ny order på skärmen). Jag har även fått löfte av en högre instans att få den nya skärmen, så det litar jag på. (ok inte ropa hej förrän man är över bäcken eller som i detta fallet fått sin skärm).

Har du överhuvudtaget lagt märke till de klistrade trådarna i denna forumdel?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jag tycker du borde väntat med att skriva denna forumtråden tills allting var avklarat, ditt första inlägg innehöll negativ fakta(din fakta) om pccity, ditt sista inlägg var helt plötsligt bra fakta.. det är bara vad jag tycker!

Jag har väntat i över 2 månader på en lösning nu och plötsligt efter att jag skrivit mitt första inlägg så kontaktar de faktiskt mig (efter mycket tjat från min sida). Men ja, jag blev positivt överraskad att dom faktiskt också gav mig en kompensation. Så jag är inte mindre än att jag faktiskt kan erkänna att jag haft fel. Men det har tagit MYCKET tid och många samtal. Nu fick jag en bra deal som jag är nöjd med. Faktiskt trodde jag inte att de skulle vika sig när dom gjorde det, iaf inte efter hur det lät innan. Detta till trots så kommer det nog dröja innan jag beställer något från dem igen.

edit: har även bett en moderator att ändra rubriken till denna tråd.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Beställde själv en bärbar dator på delbetalning o jag lämnade tillbaks den, Men jag måste betala uppläggninsavgift o aviavgift, men de får man hosta upp

Permalänk

Härligt att du blev nöjd tillslut Det är oftast så att företag gör allt så att man skall köpa en vara men såfort man pröjsat så är man inte lika viktig..

Permalänk
Medlem

Jag beställde min skärm kl 11 på måndag, hämtade den på tisdag eftermiddag. (från PC-city dvs)

Vissa har tur, vissa har inte det.
Jag tycker att ditt ärende blev hanterat OK redan från början, jag har varit med om mycket värre saker när det gäller reklamationer

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk

Suck...

Idag ringde de och säger att den skärm jag skulle få är skickad till någon annan! och det var den sista de hade på lager... Ytterligare väntan...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Ser inte problemet. Du har köpt en vara, de kan inte leverera den, du får tillbaka pengarna. Du är sur för att de använder fel betäckning på den varan i ett sms?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att välja ett av följande:

* hålla inne betalningen,
* kräva att felet avhjälps,
* kräva en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengarna tillbaka,
* få skadestånd.

Så om du tycker att du har förstått det hela rätt bra så får du nog gå om ett par år i skolbänken.

Precis som du själv säger, om du läser under din punkt 6.
De kunde inte levera varan, och betalade istället tillbaka pengarna kunden betalat för varan. Dvs häva köpet. Fakturaavgiften är förbrukad då han faktiskt betalat fakturan?

Jag har plugga tillräckligt. 95 poäng högskolemattematik (civilingenjör) tror jag räcker gott för att få den uträkningen att gå ihop.

On topic:

Tycker de är tråkigt att du ska behöva sitta utan skärm. De verkar ju verkligen inte ha koll på vad de sysslar med. Personligen vägrar jag ha nått att göra med elgiganten att göra över huvud taget då de gjort samma sak med mig som nu pc-city gör med dig, fast i det fallet var de en skrivare som var helt ny kom tillbaka, av fel modell, begangade och utan bläckpatron fast de jag skickat in hade en helt ny patron.

Tyckte bara de var onödigt att skriva en flame-tråd där de faktiskt betalat tillbaka dig pengarna när de inte kunde ge dig de du beställt. Sedan håller jag med dig om att de inte verkar ha nån vidare koll...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Precis som du själv säger, om du läser under din punkt 6.
De kunde inte levera varan, och betalade istället tillbaka pengarna kunden betalat för varan. Dvs häva köpet. Fakturaavgiften är förbrukad då han faktiskt betalat fakturan?

Jag har plugga tillräckligt. 95 poäng högskolemattematik (civilingenjör) tror jag räcker gott för att få den uträkningen att gå ihop.

On topic:

Tycker de är tråkigt att du ska behöva sitta utan skärm. De verkar ju verkligen inte ha koll på vad de sysslar med. Personligen vägrar jag ha nått att göra med elgiganten att göra över huvud taget då de gjort samma sak med mig som nu pc-city gör med dig, fast i det fallet var de en skrivare som var helt ny kom tillbaka, av fel modell, begangade och utan bläckpatron fast de jag skickat in hade en helt ny patron.

Tyckte bara de var onödigt att skriva en flame-tråd där de faktiskt betalat tillbaka dig pengarna när de inte kunde ge dig de du beställt. Sedan håller jag med dig om att de inte verkar ha nån vidare koll...

Mitt nuvarande problem är att de inte har betalat tillbaka pengarna. Det är bara ett löfte om att jag ska få tillbaka pengarna, så jag ligger fortfarande ut med ett flertal tusen kronor som jag inte kan köpa en annan skärm för. Och dom lovade att jag skulle få en ny skärm (två gånger! och den första "försvann" och den andra sålde dom till någon annan). Jag tror inte längre på deras löften.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Inte nog med att de slarvade bort min skärm nu har dom slarvat bort mina pengar också. De stoppade av någon outgrundlig anledning min utbetalning. Och jag har nu gått till polisen med detta ärende.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Tyvärr så är de flesta Svenska butiker lika bra (eller rättare sagt dårliga) när det gäller after-sales service, se bara på alla trådar om de stora datorkomponentleverantörerna, alla prisar dem upp i skyarna sålänge saker och ting fungerar som de ska men med engång det blir ett returärende får man fint vänta i veckor på att komponenterna ska kontrolleras och testas innan man får utbytesprodukt.

SIBA i Gävle är ett undantag för det. Gick in med min 13 månader gamla Samsung LCD TV (12 månader garanti) för att reklamera den på en måndag. Måndagen efter så hade dom min TV i butiken igen. Lagad och klar. Bra hantering av SIBA tycker jag!

Permalänk

Pratade med pccity idag... De har slarvat bort mitt kontonummer! jag gav dem det den 3 nov...

Visa signatur

Göm hornen ko!