AMD slutar stödja äldre grafikkort i Windows 7

Permalänk
Melding Plague

AMD slutar stödja äldre grafikkort i Windows 7

Grafikkortstillverkaren AMD meddelar att det inte kommer några officiella drivrutiner för Windows 7 när det gäller äldre grafikkort i DirectX 9-klassen. Bland dessa märks klassiker som Radeon 9800 och X1900.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag var på tiden. Förhoppningsvis blir drivrutinerna bättre optimerade nu...om man han någon av den 3-4 senaste generationerna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Rubriceringen gör verkligen en höna av en fjäder

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är uselt tänkt av AMD, själv har jag ett stenålders kort (6200) från Nvidia som, om Nvidia tänkte likadant, säkerligen hade blivit borttaget men som har tillräckligt bra prestanda för mig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker att det är uselt tänkt av AMD, själv har jag ett stenålders kort (6200) från Nvidia som, om Nvidia tänkte likadant, säkerligen hade blivit borttaget men som har tillräckligt bra prestanda för mig.

Men dom tar ju faktiskt inte bort drivrutinerna, dom bara släpper supporten för dem. Så kan dom lägga mer arbete på drivrutinerna för de nyare generationerna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Men dom tar ju faktiskt inte bort drivrutinerna, dom bara släpper supporten för dem. Så kan dom lägga mer arbete på drivrutinerna för de nyare generationerna

Nja, de lägger inte till något stöd för de äldre korten i de nya grafikdrivrutinerna för Windows 7, utan om man vill köra äldre kort på Windows7 får man använda drivrutinerna till Vista (fast då utan garantier från AMD på att det fungerar).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nöjer man sig med ett gammalt grafikkort så nöjer man väl sig med vista också? Detta berör nog inte många i praktiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
Nöjer man sig med ett gammalt grafikkort så nöjer man väl sig med vista också? Detta berör nog inte många i praktiken

Precis, eller snarare XP.

Den stora majoriteten av folk som skaffar Windows 7 gör det samtidigt som de köper sin nya dator. Detta kommer påverka ytterst få.

Permalänk
Medlem

noooooo nu blir jag tvungen att slänga ati 9800 pro!

mina vänner har sagt det och nu säger även ati att jag är från stenåldern...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker att det är uselt tänkt av AMD, själv har jag ett stenålders kort (6200) från Nvidia som, om Nvidia tänkte likadant, säkerligen hade blivit borttaget men som har tillräckligt bra prestanda för mig.

Slutade de inte med stöd för den serien ett bra tag sedan?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå detta beslutet, men jag förstår samtidigt att personer med dessa grafikkort blir upprörda. Men som många andra påpekar är det nog inte särskilt många som märker av detta.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Helt rätt av AMD.

Permalänk
Medlem

Men det är ju bara att installera drivrutiner för Windows Vista som de står i klartext i artikeln, fattar inte vad det är att bli upprörd för?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

korten fungerar ju fortfarande men ni som använder dom får ladda ner 9.8 (eller äldre) och det är ju skönt för då slipper ni krångel när ni uppdaterar eftersom ni inte behöver det

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd

Helt rätt... då kan dom koncentrera sej på att optimera drivers för dom nya kortena.. så det inte blir en massa strul och konflikter med nyare kortena..

Permalänk

så ska dom tas lol

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man envisas att inte köpa nytt så är man ingen bra kund hos AMD ändå så de tycker nog att "If you don't care about us then we sure ain't gonna care about you!".

Man måste dra en gräns någonstans helt enkelt och nu var det dags för dessa kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antilus
Men det är ju bara att installera drivrutiner för Windows Vista som de står i klartext i artikeln, fattar inte vad det är att bli upprörd för?

Vissa läser inte artikeln utan läser rubriken och som jag skrev, de gör en höna av en fjäder i rubriceringen av artikeln.

Man kan ju fråga sig, har AMD någonsin haft stöd för äldre grafikkort med tanke på att AMD enligt rubriken nu slutar att stödja äldre grafikkort? Lite konstigt om det vore så med tanke på att windows 7 är nyligen släppt. Som sagt, konstig rubricering.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Var så dags ja. Mitt gamla 9600 Pro rullar fortfarande bra på gamelmaskinen men inget varar för evigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
Nöjer man sig med ett gammalt grafikkort så nöjer man väl sig med vista också? Detta berör nog inte många i praktiken

Vad har valet av grafikkort med valet av operativsystem att göra? Så länge man inte spelar så går det finfint med mitt gamla stenålderskort i Windows 7. Jag tycker att windows 7 är bättre än vista, plus att jag här har fått windows media center vilket inte min msdnaa version hade tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Slutade de inte med stöd för den serien ett bra tag sedan?

Först och främst så har jag inte behövt installera några lösa drivrutiner då det kom automagiskt via windows update men för all del:
http://www.nvidia.co.uk/object/win7_winvista_64bit_191.07_whq...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag välkomnar alla ATi användare till den Gröna NVIDIA sidan varmt !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Sitter inte en del på 1800- och 1900-korten fortfarande?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett X800XL haha

Det här var jäkligt dåligt, tack för supporten AMD!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting

Det här var jäkligt dåligt, tack för supporten AMD!

Köp ett nytt kort då. Vista-drivare fungerar fortfarande och du lär inte se några prestandavinster med nyare drivare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Är ju inget som drabbar nån, bara att använda en äldre drivrutin så funkar ju det förfarande.
Känns bra att ATI är vettiga och kan slänga ut stenålderskod från sina nya drivrutiner till moderna kort, föresten har man dessa gammekort behöver man inga jättenya drivrutiner ändå då man antagligen inte spelar alls eller så spelar man inga nyare spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man ju har smarta människor är egentligen. Det står ju tydligt och klart att man kan köra med vistas drivrutiner i Windows 7. Rätt åt er om ni slänger era kort för att ni inte kan läsa.

taget ur artikeln
"Utfasningen innebär dock inte att grafikkorten inte fungerar i Windows 7. Den som använder någon av de berörda modellerna kan installera drivrutinen för Vista istället"

Mitt mobility x1600 radeon fungerar prima i Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Köp ett nytt kort då. Vista-drivare fungerar fortfarande och du lär inte se några prestandavinster med nyare drivare.

Varför? Mitt nuvarande kort fungerar underbart för mina behov!

Permalänk
Medlem

Faktum är att det idag säljs nya kort i budgetklassen som är betydligt sämre rent prestandamässigt än många av dessa directx9 kort men så länge det fungerar så...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Varför? Mitt nuvarande kort fungerar underbart för mina behov!

Men det gör väl ditt OS också? Varför uppgradera till W7 med föråldrad hårdvara?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Fyfan... så bara för att ens grafikkort kanske är en 4-5 år gammalt så ska man inte få nya drivrutiner till det?
Tänk på alla speloptimeringar och sånt som de skiter i att fixa!

Tänk om man sitter på en maskin som var skitbra 2004 med P4 processor och 2GB ram och ett X850 eller liknande och så får man inget stöd i de senaste spelen till det senaste operativsystemet.

Fyfan alltså. Man pungar ut 3000kr för ett Windows 7 ultimate och så får man nöja sig med GAMLA drivrutiner. Drivrutiner för NT 6.0! TROTS ATT MAN SITTER PÅ NT 6.1!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if