Spelar det någon roll vilka minnesplatser minnena sitter i ?

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilka minnesplatser minnena sitter i ?

Kanske en dum fråga, men jag har 2st 2GB DDR3 minnen som jag tänkte placera så långt ifrån varandra som möjligt, alltså en längst till vänster och den andra till höger för minder värme utveckling tänkte jag :D. Splera det någon roll i vilka minnesmoduler minnena sitter i prestandad-mässigt (det finns 4st moduler) ?

Tacksam för svar

Permalänk

Det kan ha betydelse bl.a. för dual channel.
Borde stå i manualen till moderkortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

du måste placera dem i ordning alltså 1:a minnet i plats 1 och 2:a minnet i plats 2 osv nummret står på moderkortet eller i manualen

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
du måste placera dem i ordning alltså 1:a minnet i plats 1 och 2:a minnet i plats 2 osv nummret står på moderkortet eller i manualen

Nix, så är det inte, det står i moderkortsmanualen hur du/man skall sätta minnena. Skall du köra dem i dualchannel måste du sätta dem enligt anvisningarna för just ditt moderkort. Detta kan vara precis bredvid varandra eller med ett hopp emellan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Minnemoduler:

A2 -----------
B2 -----------
A1 -----------
B1 -----------

Ska jag alltså sätta minnena i A2 och A1 ?

Permalänk
Medlem

Det ska vara färgkodat så det ska bli logiskt. Placera minnena i slots med samma färg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Föar att köra "dubbla kanaler" ska du lämpligtvis sätta ett i A1 och ett i B1. Normalt sett står A för Channel A och B för ...

Om det fungerar att sätta ett i A2 och ett i B1 vet jag inte, men det är en intressant tanke. Testa och berätta hur det går!

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort : https://www.inet.se/artikel/1900991

Ifall jag följer "färgkoden" så sitter dem rätt. i A2 och B2.... så det är nog onördigt att prova något annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det ska vara färgkodat så det ska bli logiskt. Placera minnena i slots med samma färg.

Man kan tycka det men vissa tillverkare färgkodar inte efter dual channel utan efter vilka kanaler det är. Så A1 och A2 har samma färg medans B1 och B2 har en annan färg. Lagom logiskt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man kan tycka det men vissa tillverkare färgkodar inte efter dual channel utan efter vilka kanaler det är. Så A1 och A2 har samma färg medans B1 och B2 har en annan färg. Lagom logiskt.

Då är det fel på tillverkaren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

I moderkortsboken står det channel A och Channel B så då tänkte jag att A1 och A2 blir en kanal, men icke jag provade att flytta minnen så och fick 7,0 istället för 7,2 på windows prestandadklassificering som jag hade innan. Tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill kolla hur de är kopplade kan du ju alltid ladda hem CPU-Z och kolla vad de defacto körs i.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ING
Mitt moderkort : https://www.inet.se/artikel/1900991

Ifall jag följer "färgkoden" så sitter dem rätt. i A2 och B2.... så det är nog onördigt att prova något annat?

Nej ... det är ganska nördigt att testa med A2 och B1 ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nix, så är det inte, det står i moderkortsmanualen hur du/man skall sätta minnena. Skall du köra dem i dualchannel måste du sätta dem enligt anvisningarna för just ditt moderkort. Detta kan vara precis bredvid varandra eller med ett hopp emellan.

Det var ju det han sa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
du måste placera dem i ordning alltså 1:a minnet i plats 1 och 2:a minnet i plats 2 osv nummret står på moderkortet eller i manualen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Det var ju det han sa?

Så skrev han inte, åtminstone jag kan tyda det som att man måste sätta dem i plats ett och två, vilket ju inte är fallet, det är viktigt att försöka vara övertydlig när man skriver här, ja överallt eftersom det kan tolkas väldigt olika.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Så skrev han inte, åtminstone jag kan tyda det som att man måste sätta dem i plats ett och två, vilket ju inte är fallet, det är viktigt att försöka vara övertydlig när man skriver här, ja överallt eftersom det kan tolkas väldigt olika.

Jo han kan ha skrivit det. Eller inte. Förmodligen det sista.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N