Arctic Cooling släpper minneskylare för överklockare

Permalänk
Melding Plague

Arctic Cooling släpper minneskylare för överklockare

Ett nytt paket minneskylare från Arctic Cooling lovar upp till 50 procent lägre temperaturer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan bli svårt ihop med vissa cpu-kylare pga höjden..

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Inaktiv

Ungefär likadana som deras föregångare, bara högre.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de räknar... Om jag har 35 grader i chassit, minnet på 50 grader. Om jag då använder dessa kylare borde mitt minne sedan kunna ligga på 25 grader, 10 grader under chassitempen... inte illa, inte illa...

Snacka om att leka med siffror i marknadsföringssyfte!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Jag undrar hur de räknar... Om jag har 35 grader i chassit, minnet på 50 grader. Om jag då använder dessa kylare borde mitt minne sedan kunna ligga på 25 grader, 10 grader under chassitempen... inte illa, inte illa...

Snacka om att leka med siffror i marknadsföringssyfte!

Upp till 50% står det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Upp till 50% står det.

Ja, jag vet. Jag menar bara att det är helt missvisande/korkat att försöka sälja produkten med att ange en möjlig _procentuell_ temperatursänkning eftersom detta egentligen inte säger nånting... (de skulle lika gärna kunna skriva upp till 100%)

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

"powerfully lowers the temperature by 50%*"

Jag tycker att sweclockers skulle ha tagit med texten som definierar de 50%'en (dom använder ju "*" tecknet för det) Då skulle man kanske få reda på om det är upp till 50% jämfört med en specifik kylare etc.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Ungefär likadana som deras föregångare, bara högre.

Precis, bara 11mm som skiljer. Och turbo modulen är knappast nån nyhet heller.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Dessa förutsätter att man har vattenkylning eller stört mycket tur med CPU-kylaren. I över 99% av fallen lär ju de här minneskylarna ta i allt runtomkring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Dessa förutsätter att man har vattenkylning eller stört mycket tur med CPU-kylaren. I över 99% av fallen lär ju de här minneskylarna ta i allt runtomkring.

Jag har ett Gigabyte EP45-DQ6 och använder en 120-Extreme True black och OCZ reaper minnen, jag har kylaren på bredden vilket gör att metall pinnarna som håller fast kylaren ligger mot minnena men trots det så funkar det bra. Jag antar att det är så att mitt moderkort's layout är så att jag har bra med utrymme. Visserligen är reaper minnena inte lika höga som Arctic kylarna men för mig borde det inte vara några problem trots att jag har kylaren på bredden :D.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
"powerfully lowers the temperature by 50%*"

Jag tycker att sweclockers skulle ha tagit med texten som definierar de 50%'en (dom använder ju "*" tecknet för det) Då skulle man kanske få reda på om det är upp till 50% jämfört med en specifik kylare etc.

For your pleasure!

*Tested with two 2GB DDR3-1366 modules at 1800 MHz.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

[ironi]Fatta att det sitter kinesiska barnarbetare och vrider på alla kylflänsarna.. Kul jobb för 1 öre i timmen.[/ironi]

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Men det här med 50% lägre temperaturer, de borde de ju räkna från den absoluta nollpunkten. Att sänka tempen från 50c till 25c är ju ingen halvering. Snarare borde den hamna på -161c. Eller?

Permalänk
Hjälpsam

Antar att dom halverar den termiska resistansen.
Då blir skillnaden mellan minnets temperatur och omgivningens (luften i lådan), hälften så stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Men det här med 50% lägre temperaturer, de borde de ju räkna från den absoluta nollpunkten. Att sänka tempen från 50c till 25c är ju ingen halvering. Snarare borde den hamna på -161c. Eller?

Varför då? Celsius utgår inte från absoluta nollpunkten, kelvin gör det. De flesta av oss mäter i celius inte kelvin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Varför då? Celsius utgår inte från absoluta nollpunkten, kelvin gör det. De flesta av oss mäter i celius inte kelvin.

Hur mycket får du om du halverar värmen på någonting som är 10 grader kallt (-10 C) då?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hur mycket får du om du halverar värmen på någonting som är 10 grader kallt (-10 C) då?

Temperatur är förenklat ett mått på hur mycket atomer svänger. Mycket svängningar kallar vi varmt och lite kallt. Lite svårdefinerat att halvera värmen mao.
Vi kan nog allihopa vara överens om att en procentsiffra på temperatur inte är speciellt givande i något sammanhang.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hur mycket får du om du halverar värmen på någonting som är 10 grader kallt (-10 C) då?

Tror du får formulera om den meningen.

antingen halveras temperaturen dvs -10/2, temperaturen blir alltså -5
alternativt dubbleras (i brist på bättre ord) temperaturen -10*2 = -20

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
For your pleasure!

*Tested with two 2GB DDR3-1366 modules at 1800 MHz.

Man tackar , känns maffigt att få svar av chefsredaktören själv :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Men det här med 50% lägre temperaturer, de borde de ju räkna från den absoluta nollpunkten. Att sänka tempen från 50c till 25c är ju ingen halvering. Snarare borde den hamna på -161c. Eller?

den absoluta nollpunkten är -279c nånstans... med "absoluta" så menar dom att då finns det ingen värme kvar...

EDIT: Kollade upp i efterhand http://sv.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
EDIT: Kollade upp i efterhand http://sv.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten

Sepåfan, har alltid haft för mig att absoluta nollpunkten var -273,16, vill till och med minnas att det var det som stod i våra fysikböcker på gymnasiet.
Men sen hade dom ju några år på nacken med, precis som vår lärare..

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Kan väl bara bekräfta att -273,15grader celsius är den absoluta nollpunkten. Phukkit och wikipedia har rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Antar att dom halverar den termiska resistansen.
Då blir skillnaden mellan minnets temperatur och omgivningens (luften i lådan), hälften så stor.

Det är exakt så de menar. Halvering av temperaturskillnaden jämfört med att inte ha någon kylare alls.
KÄLLA

/Olle

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen Arctic Cooling, produkter för entusiaster på rymligt kvalité och inte kosta "an arm and a leg"
Jag köpa tre, bara om dem passa min GA X58 UD5 plus en Noctua tornkylare med två 120mm fläkt hängande!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Tror du får formulera om den meningen.

antingen halveras temperaturen dvs -10/2, temperaturen blir alltså -5
alternativt dubbleras (i brist på bättre ord) temperaturen -10*2 = -20

Blir det inte -15 (-10*1.5) grader?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Varför då? Celsius utgår inte från absoluta nollpunkten, kelvin gör det. De flesta av oss mäter i celius inte kelvin.

Om du tänker i datanivåer är dock kelvin kvotskala medan celsius är intervalldito. Alltså är det ologiskt att tala om halveringar och dubbleringar för celsiusskalan ur ett vetenskapligt perspektiv.