Framsteg för fasväxlande minne

Permalänk
Melding Plague

Framsteg för fasväxlande minne

Intel och Numonyx staplar fasväxlingsminne på höjden för att öka minnesdensiteten – en teknik som kan dyka upp i framtidens SSD-enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant verkar ta mer fart med SSD-diskar nu blir det i mitt nästa köp

Permalänk

kan ju bli intresant med ssd snart, när man får kbalitets ssd för under 1000 kr börjar det bli riktigt intresant

Permalänk
Medlem

Jag som beställde en intel SSD idag. Nåja, det dröjer ju några år innan det kommer.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag som beställde en intel SSD idag. Nåja, det dröjer ju några år innan det kommer.

Hehe jag fick hem min idag

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Hehe jag fick hem min idag

Gött, när och var beställde du? Skulle ju vara bra att ha nån aning om hur länge man får vänta, inet hade ingen aning

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Undrar om detta fungerar mot kommande ramminnen också..

Eller ramminnena kanske är bortplockade om 5 år eftersom hårddiskarna är såpass snabba att man inte behöver skriva till ramminnet först

Intressant utveckling.

MER INFO ÅT FOLKET

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Undrar om detta fungerar mot kommande ramminnen också..

Eller ramminnena kanske är bortplockade om 5 år eftersom hårddiskarna är såpass snabba att man inte behöver skriva till ramminnet först

Haha hårddiskar? Nej du det får vara annat än hårddiskar ifall det ska vara så snabbt ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Undrar om detta fungerar mot kommande ramminnen också..

Eller ramminnena kanske är bortplockade om 5 år eftersom hårddiskarna är såpass snabba att man inte behöver skriva till ramminnet först

Intressant utveckling.

MER INFO ÅT FOLKET

Nu har jag sett DDR3-2000 i tri-channel göra upp emot 34GB/s så ssd ligger lite efter, än så länge Dock så tvivlar jag på att utvecklingen av ram inte kommer att avstanna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazkam
Nu har jag sett DDR3-2000 i tri-channel göra upp emot 34GB/s så ssd ligger lite efter, än så länge Dock så tvivlar jag på att utvecklingen av ram inte kommer att avstanna...

Accesstiden är det också lite skillnad på:
http://i.imgur.com/X1Hi1.gif (Glöm inte att zooma ut i browsern.)

Permalänk
Medlem

Kanske hade räckt att bara skriva Numonyx i titeln om Intel ingår i det företaget.

Riktigt intressant att tekniken redan började utvecklas sedan 70-talet.

Kanske är dags att fixa lite bättre moderkort som klarar av de kommande hastigheternapå lagringsmedia. SATA 600 är på ingång men ändå så har vi mestadels PCI och PCI-E 1X på moderkortet som segar ner prestandan. Några lager med bussar på moderkortet så vi kan ha 7st PCI-E 16X skulle vara trevligt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Haha hårddiskar? Nej du det får vara annat än hårddiskar ifall det ska vara så snabbt ^^

Hoppas att du missförstod mig med flit.

Det jag menar är att om ca 5 år så har SSD (fortfarande under benämning hårddisk) förmodligen utvecklats såpass mycket tillsammans med processor och moderkort så ramminnen kommer att bli en onödig komponent. Varför inte skriva in direkt på hårddisken om sata'n blir mycket snabbare tillsammans med en ny arkitektur på processorerna, inte alls omöjligt att nå samma hastigheter med en raid och lite turbocharged buss mellan cpu och hdd.

Min tanke men det är som sagt fortfarande spekulationer

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Inaktiv

Bah! Spinminnen is teh way to go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Hoppas att du missförstod mig med flit.

Det jag menar är att om ca 5 år så har SSD (fortfarande under benämning hårddisk) förmodligen utvecklats såpass mycket tillsammans med processor och moderkort så ramminnen kommer att bli en onödig komponent. Varför inte skriva in direkt på hårddisken om sata'n blir mycket snabbare tillsammans med en ny arkitektur på processorerna, inte alls omöjligt att nå samma hastigheter med en raid och lite turbocharged buss mellan cpu och hdd.

Min tanke men det är som sagt fortfarande spekulationer

Tror jag inte alls på, om 5 år är RAM säkert uppe på minst 50 GB/s. Även om SSD skulle ha tiodubblat sin hastighet tills dess (som dessutom är rätt rejält osannolikt) så skulle de fortfarande bara ha 2,5 GB/s. Dessutom kan inte ens SSD tävla mot accesstiden på RAM.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S