Ångerrätt om man inte hittar felet?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt om man inte hittar felet?

Skickade in min nya mobil 7 dagar efter att jag fått den då den hade problem med hängningar. Är på på Katshing.se. Nu säger service verkstaden att de inte kan hitta några fel på mobilen så de kommer att skicka tillbaka den utan åtgärd.

Vad gör jag nu? Kan jag ångra mitt köp eller reklamera på något sätt? För jag tycker att det är fel att mobilen hänger sig en gång om dagen även om de inte kan hitta felet. Kan jag göra något eller är det kört?

Permalänk
Medlem

Du borde kunna häva köpet då mobilen inte lever upp till dina förväntningar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

"Ångerrätt" har inget med fel att göra, det gör att du kan ångra "distansavtal" inom två veckor. Är det fel på grejerna så är det vanliga reklamationsregler som gäller (konsumentköplagen).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
"Ångerrätt" har inget med fel att göra, det gör att du kan ångra "distansavtal" inom två veckor. Är det fel på grejerna så är det vanliga reklamationsregler som gäller (konsumentköplagen).

Ja jag funderar ju på ångra men det har ju gott mer än 14 dagar fast jag har ju bara haft den i 7 dagar innan jag. De 14 dagarna borde ju bara gälla om man haft varan udner tiden, eller?

Kan man få rätt på reklamation fast återförsäljaren och verkstad säger att de inte hittar det felet jag upplever?

Permalänk
Medlem

på katshings kvitto står det vad man får göra med mobilen och inte om man sen vill ångra sig, bara skicka tillbaka och häv köpet bara om du inte gjort nåt som inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Om det inte är nåt fel på mobilen enligt dom så kan du ångra köpet enligt ångerrätten inom de första 14 dagarna. Spelar ingen roll vem som haft mobilen under tiden. Har det gått över så är det kört.
Om du däremot haft problem med hängningar så testa mobilen igen, om samma problem uppstår så får du skicka in den igen. Säger de då att de inte hittar felet igen så begär att de låter en annan verkstad kolla på den.
Tyvärr är det lite bökigt att häva köpet om verkstaden inte hittar nåt fel, det är då upp till dig som kund att bevisa att felet verkligen finns, detta kan du göra genom att du har ett vittne som intygar att det uppkommer.

"Du borde kunna häva köpet då mobilen inte lever upp till dina förväntningar." Detta existerar inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Finns det inte risk för att de tar ut en felsökningsavgift om man skickar in mobilen igen? Och utan att betala denna får man ej tillbaka produkten.

Så det är inget roligt dilemma som trådskaparen står i, det bästa är att försöka häva köpet med en gång. Butiken måste inte enligt lag häva köpet, men de kanske gör det ändå eftersom varan har varit på felsökning? Detta resultera dock i att någon annan får den troligtvis defekta mobilen, men det är dennas problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
"Du borde kunna häva köpet då mobilen inte lever upp till dina förväntningar." Detta existerar inte.

Jo det gör det faktiskt, på sätt och vis. Om mobilen inte uppfyller vad som utlovats eller förväntad funktion, självklart något som är av vikt för dig.. Så kan det tas som ett fel på produkten och då får näringsidkaren antingen åtgärda felet eller häva köpet och snällt betala tillbaka.

Och då de redan en gång misslyckats åtgärda felet så be om en ny, vägrar de så skicka in åbäket igen. Lyckas de då inte heller åtgärda det så be dem häva köpet, alternativt ny mobil eller ge dem som alternativ att reparera den hos en annan verkstad och de får då snällt stå för räkningen. Vägrar de där med med är det ARN nästa.

Självklart kan du även kräva skadestånd för eventuella rimligt oundvikliga omkostnader för RMA-besvären.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag fick tillbaka mobilen igåro ch mycket riktigt var inget åtgärdat, kändes bara som att den blivit sämre. Ska ringa butiken på måndag och försöka häva köpet då jag är väldigt missnöjd. Hoppas att de har lite good-will och gör att det går smidigt utan en massa krångel.

Tack för all info som ni bidragit med Får bara hoppas att det inte behöver gå så långt som till ARN men jag håller alla dörrar öppna...

Permalänk
Medlem

"Jo det gör det faktiskt, på sätt och vis. Om mobilen inte uppfyller vad som utlovats eller förväntad funktion, självklart något som är av vikt för dig.. Så kan det tas som ett fel på produkten och då får näringsidkaren antingen åtgärda felet eller häva köpet och snällt betala tillbaka."

Detta är sant men knappast relevant här och det har inte så mycket att göra med personliga förväntningar utan mer vad man som säljare lovar kunden antingen direkt elelr via reklam.
Det avalin beskriver är ju en defekt i mobilen och inget som är inbyggt. Och problemet tror jag inte så mycket är att man inte VILL åtgärda felet, utan att man inte lyckats återskapa det.
Det är lite moment 22 över det hela. Men om du själv enkelt kan återskapa felet, eller det uååstår ofta. Spela in det med en videokamera. Sen är det bara visa butiken videon. Det räcker som bevis för att ett fel faktiskt existerar. Annars funkar vittne bra, som jag tidigare tipsade om.

Hos ARN har du nog inte så mycket att hämta ändå om du inte kan bevisa att ett fel faktiskt existerar. Det är ju där skon klämmer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så uppstår det oftast en gång om dagen och jag har tyvärr inte tillgång till någon bra inspelningsutrustning, bara en kamera och det gick inte så bra att ta korpå mobilen senast den hängde sig

Men hade iaf ett vittne nu som sett exakt hur och att den hängt sig så nu har jag väl lite att gå på iaf.

EDIT: Haha fanns makroläge på kameran och det blev helt okej bilder på senast hängningen faktiskt och videoläget duger väl så nu har jag vittnen, bilder och film

Permalänk
Medlem

Då borde det lösa sig för dig. Lycka till.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Då borde det lösa sig för dig. Lycka till.

Tack tack. Ringde de idag och det slutade med att jag skulle skicka in mobilen igen *Suck* Men det var ju väntat då säljaren ahr två försök att reparera mobilen. När jag frågade om vad som hände sedan, ny mobil eller hävning av köp ville de inte svara och hänvisade bara till att det får LG avgöra om vi hamnar i den situationen vilekt jag tror att vi kommer att göra.

Kan det verkligen vara så att LG bestämmer om det blir en ny mobil eller hävning av köp? Är inte det säljaren eller köparen som bestämmer vilken åtgärd det blir vid det tredje försöket?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är du som köpare som bestämmer vad som händer om de inte lyckas reparera den, förutsatt att din lösning inte är uppenbart dyrare än någon annan lösning. Har de ingen annan möjlighet än att häva köpet så har du rätt till ersättning om motsvarande produkt är dyrare någon annanstans.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har efter mer än en måndas väntan fått tillbaka en, enligt Katshing och LG, helt ny telefon då den förra inte gick att laga eller något. Om möjligt så fungerar denna sämre och efter 5 minuters användande så uppstår tre av felen som fanns på den gamla. Är riktigt jävla trött och vill bara lämna tillbaka hela rasket. Har jag någon möjlighet till detta eller är det en ny vända med flera månader på verkstaden som gäller?

Permalänk
Medlem

Säljaren har två chanser på sig att laga felen om det är samma fel. Tredje gången har man rätt att häva utan att vänta på besked från nån verkstad, detta enligt utslag från Allmänna reklamationsnämnden. Du måste dock kunna bevisa för säljaren att felen uppstår även denna gång annars har de rätt att kolla telefonen med masa väntetid för dig.

Så kräv hävning. Om de vägrar, hota med Sverker.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Säljaren har två chanser på sig att laga felen om det är samma fel. Tredje gången har man rätt att häva utan att vänta på besked från nån verkstad, detta enligt utslag från Allmänna reklamationsnämnden. Du måste dock kunna bevisa för säljaren att felen uppstår även denna gång annars har de rätt att kolla telefonen med masa väntetid för dig.

Så kräv hävning. Om de vägrar, hota med Sverker.

Ja inte är då Katshing ett trevligt företag. Enligt de var jag tillbaka på noll och det skulle räknas som ett helt nytt köp och historiken hör inte ihop med min nya mobil. Pratade om ARN men inte hjälpte det, gör det du var väl svaret man fick. Är så jävla sur på dem, är det bara ARN som gäller nu?

Får prova med Sverker och se om det hjälper. Har du någon länk till det det där fallet i ARN du nämnde?

Permalänk
Medlem

Nej men titta. Det tar fart när man mailar lite folk. Blev uppringd nu av Katshing och de erbjöd mig att få byta till en annan LG mobil men jag är itne så sugen på en ny LG:p. Frågade om vi inte kunde ta en Galaxy istället och jag står för mellanskillnaden om ändring av mitt abonnemang skulle innebära det. Så verkar som att det kommer lösa sig, bara man är lite ihärdig

Permalänk
Medlem

edit: nvm, good for you att det verkar ha löst sig:D

Permalänk

Annars hade du kunnat hävda ångerrätten på 14 dagar igen, eftersom de påstod att det skulle "räknas som ett nytt köp". Det skulle vara intressant att veta hur de ställde sig till det.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd

Undvik LG om du föredrar något felfritt, FD. Goldstar är ingen höjdare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.