Dödläge i väntan på Nvidia Fermi

Permalänk
Melding Plague

Dödläge i väntan på Nvidia Fermi

Partnertillverkare, uppgraderingssugna entusiaster och självaste AMD väntar alla på Nvidias nya generation grafikkort, enligt de senaste ryktena från datorbranschen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om AMD sitter med färdiga kort för lansering men inte gör det för att släppa direkt när Fermi släpps så är dom riktigt korkade, dom bör ju isåfall släppa nu så dom hinner sälja några ifall det visar sig att Fermi är en riktig dräpare.

Visst finns det dom som inte vill köpa Fermi pga priset men även om så är fallet skulle dom ju släppa nu!

Nej, AMD har väl inte några kort för lansering nu?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Om AMD sitter med färdiga kort för lansering men inte gör det för att släppa direkt när Fermi släpps så är dom riktigt korkade, dom bör ju isåfall släppa nu så dom hinner sälja några ifall det visar sig att Fermi är en riktig dräpare.

Visst finns det dom som inte vill köpa Fermi pga priset men även om så är fallet skulle dom ju släppa nu!

Nej, AMD har väl inte några kort för lansering nu?

Knappast, om de hade haft GPU'er så hade de väl använt dem för att minska bristen på singelkorten. Däremot tvivlar jag inte på att de tar några av GPU'erna till utveckling av dubbelkortet, så själva designen kan mycket väl vara klar, de har bara inte tillräckligt med GPU'er för att producera.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Om AMD sitter med färdiga kort för lansering men inte gör det för att släppa direkt när Fermi släpps så är dom riktigt korkade, dom bör ju isåfall släppa nu så dom hinner sälja några ifall det visar sig att Fermi är en riktig dräpare.

Visst finns det dom som inte vill köpa Fermi pga priset men även om så är fallet skulle dom ju släppa nu!

Nej, AMD har väl inte några kort för lansering nu?

Att inte släppa ett kort som bara skulle konkurrera med sina egna produkter är väl inte direkt vad jag skulle kalla korkat. AMD säljer ju redan alla 5800 som de tillverkar, varför skulle de då lansera ett nytt kort som kommer ta en del av de tillverkade kärnorna i anspråk och till vilket det bara finns en reell konkurrent, även den från AMD?
Nej, ur marknadsteknisk synvinkel är det snarare mycket intelligent att vänta med lanseringen till Fermi släpps så AMD har ett svar som kan lanseras samtidigt för att sno en del av uppmärksamheten och försäljningen från denna.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Mycket spekulation kring varför folk inte köper datorer och att det skulle bero på bristen på AMD grafikkort.. Folk får ju sina 58xx-kort som de beställer, de kanske får vänta någon vecka eller två.

Är väl smart av AMD att hålla inne på sitt nya "värstingkort" om nu NVIDIA ligger i lanseringstid för Fermi. AMD har ett äss i rockärmen och kan avvakta med prissättning tills de ser hur Fermi tas emot och presterar.
Jag tvivlar starkt på att AMD bara sitter med armarna i kors och väntar.. Dom har säkert nått på gång och är fullt upptagna med framtiden och att få ut så många 58xx-kort som möjligt på marknaden just nu.
Om man lutar sig tillbaka och "åker med" i denna branchen så är man inte långt från konkurs.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag väntar själv på att de skall komma med något nytt. Tänker köpa ett DX 11 kort iaf. Beror väll på priset också förståss

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Att inte släppa ett kort som bara skulle konkurrera med sina egna produkter är väl inte direkt vad jag skulle kalla korkat. AMD säljer ju redan alla 5800 som de tillverkar, varför skulle de då lansera ett nytt kort som kommer ta en del av de tillverkade kärnorna i anspråk och till vilket det bara finns en reell konkurrent, även den från AMD?
Nej, ur marknadsteknisk synvinkel är det snarare mycket intelligent att vänta med lanseringen till Fermi släpps så AMD har ett svar som kan lanseras samtidigt för att sno en del av uppmärksamheten och försäljningen från denna.

Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Verkar bli papperslansering vid det nämnda datumet och release Q1 2010?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

Alla som vill ha det bästa (de som vill ha 5970) köper ändå redan det bästa, 5870 och är nöjda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Att inte släppa ett kort som bara skulle konkurrera med sina egna produkter är väl inte direkt vad jag skulle kalla korkat. AMD säljer ju redan alla 5800 som de tillverkar, varför skulle de då lansera ett nytt kort som kommer ta en del av de tillverkade kärnorna i anspråk och till vilket det bara finns en reell konkurrent, även den från AMD?
Nej, ur marknadsteknisk synvinkel är det snarare mycket intelligent att vänta med lanseringen till Fermi släpps så AMD har ett svar som kan lanseras samtidigt för att sno en del av uppmärksamheten och försäljningen från denna.

Nja, ur en marknadsteknisk synvinkel kan det lika gärna vara en god ide' att släppa Hemlock så fort det bara går. De står ju i så fall helt utan konkurrens i övre high-end segmentet och kan själv välja vilket pris de vill ta ut. Naturligtvis väljer de då ett pris som är tillräckligt blodigt för att inte plocka kunder från HD5870, utan siktar in sig på de som vill ha det bästa till varje pris.

När sedan Fermi kommer har de redan tjänat in en hel del pengar på sitt Hemlock och kan lugnt sänka priset för att ligga konkurrenskraftigt jämfört med Fermi.

Själv misstänker jag att de kanske har designen klar, men låter HD5XXX-korten få alla kretsarna, då tillgången är begränsad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

Det enda kortet ett Hemlock skulle konkurrera mot idag är 5870. Och när nu efterfrågan på 5800 är större än tillverkningstakten, varför skulle man då släppa ett kort som tar en del av tillverkningen från de andra korten som redan säljer som smör i solsken? Finns ingen som helst anledning.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

AMD snor ju kunderna nu. 5870 är det bästa kortet man kan få idag och dom som vill ha det bästa köper just det.
Dom som köper budget väljer dom lägre 5000 modellerna av just AMD.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

De som vill ha det bäst presterande grafikkortet (och tycker sig ha råd) köper idag ett 5870. Är man klockare som har djupa fickor gräver man kanske fram pengar för två till och med. Varför ska man då släppa ett nytt kort nu när man inte får fram tillräckligt med kärnor för det man säljer idag och inte har någon konkurens. Itsället vänta ett tag och släppa nytt när man sett vad fermi presterar och störa deras lansering med ett konkurent som kan konkurera pris/prestanda. Även få sälja Hemlock till många som köpt 5800-serien pga att det var bäst presterande då. Vilket gör att dom fick sälja fler kort än vad köperan tänkt sig , och vad tror du folk kommer och säga när man inte kan få tag på varken "Hemlock" lr 5800-serien. Jo AMD får skit för att dom papperslanserar vilket inte är bra då dom anklagar andra för just detta. Jag tror inte AMD vill riskera all den skit dom kan få på sig av detta. AMD har ett ganska bra rykte just nu och jag tror inte AMD vill förlora det på att stressa när de äger markanden just nu. Alla vet att AMD inte har råd med det heller då deras egna fickor inte är så djupa heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tvärt om, nu har dom ju chansen att sno kunder som kanske inte orkar vänta tills fermi släpps!
Och nej, skulle dom släppa detta kortet skulle det inte konkurrera med deras egna kort, 2 helt olika kort!

Inte två helt olika kort. Samma kärnor i. Tillverkar dom massa 5870x2 så får dom ju dra ner på tillverkningen av de vanliga 5870 eftersom dom inte har tillräckligt många gpuer. ETT 5870x2 snor ju gpu'er från TVÅ stycken 5870. tror dom hade förlorat på det då det är fler som köper kort i 5870s prisklass gämfört med den prisklassen ett 5870 hade hamnat i.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hemlock VS Fermi. Vem vinner?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

HD5800 serien är ati/amd's bästa serie förutom 9800pro dårå!

Är så grymt nöjd med mitt HD5850 tror det blir svårt för nvidia att släppa ett kort som presterar så bra/bättre för det priset....

Tyvärr ser jag inte att nvidia kommer släppa ett kort med typ samma prestanda för runt 2200kr som ett HD5850 kostar.... eftersom nvidia alltid är svindyra på sina kort...

Har haft 280GTX 275GTX 285GTX 295GTX den sista tiden och jag måste säga att priserna för dessa kort har varit hutlöst dyra....
Och sen kom HD5850 kortet hem till mej och jag är så chockad över dess prestanda och klock egenskaper sanslöst kort för dessa pengar....

Om nvidia skulle släppa ett kort som ska konkurrera med detta kort lär det ligga runt 3500kr minst.. om jag känner nvidia...

Plus bilden med detta kort är grymt har alltid tyckt att ATI får en finare mjukare bild än nvidia, men denna bild HD5850 kort spottar ur sej är grym.......

Tror att Amd/Ati kommer ligga på toppen ett bra tag nu...

Permalänk
Medlem

Jag väntar på fermi jag

Amd pris/prestanda brukar vara oslagbart dock drivrutiner/stabilitet = tumme ner!

Jag vill inte behöva updatera drivrutiner varje månad då dom vill optimera eller *fixa* problem som inte borde varit där innan.

Nöjer mig med den prestandan jag får med nvidia.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Inaktiv

Håller med med inlägget ovan. Och jag väntar för att jag behöver deras episka drivers i spelutvecklingen

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det jäävligt långt. 34.29cm långt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är för skitsnack med drivrutiner. När jag hade nVidia grafikkort var jag tvungen att byta drivrutiner varje vecka, nu med ATI har jag inte bytt sen tre drivrutiner tillbaka. Inga som helst problem. Viserligen kanske det har bättrat sig vad gäller nVIDIA när det nu var så länge sen jag körde med ett sådant grafikkkort.

Men jag köper ATI mest för att det var prisvärtdast i min prisklass. Tycker om både nVIDIA och ATI. Och ser framemot en ny prestandakung ifrån nVIDIA.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det så har dom inte börjat produktionen på kortet, inte att dom har det i lager och låter bli att sälja.

Skulle dom börja producera 5970 så skulle bristen på de andra korten fortsätta, så jag ser det som ett smart drag tills att produktionen kommer i kapp begäret

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att släppa 5870x2 för ATI, enda sättet att tjäna mer pengar på att sälja 5870x2 är att ta mer än dubbelt vad man får för en 5870. För ett sålt 5870x2 så förlorar man ju två 5870 i försäljning.

Vem skulle på fullt allvar köpa ett 5870x2 om det kostade mer än två 5870? 5870 i CF bör prestera bättre än ett 5870x2 då det är lättare att kyla två 5870 än ett 5870x2, bättre överklockningspotential i CF konfigurationen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hade ett 7950FX eller vad dom hette, och va sjukt nöjd med det, och dessutom polarnas nv kort tyckte jag presterade sjukt bra. Sen hjälpte man även polare med deras ATi kort ibland och tyckte allt kändes sjukt jobbigt och drygt med dem, drivers och prestanda va väll sådär m.m.
Dock fick jag sen ett 4850 Matrix för dryga året sen, och ska fan säga det kommer krävas en hel del innan jag gårtillbacka till nv igen. Drivers är sjukt smidiga i dagens läge, och har aldrig haft ngt problem direkt. Och det klockar sjukt bra med, jag är grymt nöjd med AMDs senaste prestationer inom grafikkort iaf.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen amd bara sitter och väntar på att nvidia släpper fermi, varpå dom direkt sänker priset på sin 5-serie beroende på hur bra fermi presterar. Men min gissning är att dom skulle kunna halvera priset om dom var tvungna. Samtidigt som dom gör detta så lanserar dom x2 modellen som jag har svårt att se fermi slå i prestanda vilket gör att amd då har alla fördelar. Detta är bara mina spekulationer men samtidigt inte helt orealistikt.
Detta är inget fanboy inlägg utan snarare bara en analys av alla rykten som går om både amd och nvidia, varav många pekar på att nvidia har stora problem att få fram fungerande kretsar, vilket gör dom stressade och det skulle kunna sluta så illa att det blir en ny fx5xxx serie flopp. Detta är självklart inget som jag eller någon annan vill ska hända eftersom amd då kan fortsätta ta överpris för sina kort.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Man skulle få sänka priset på 5870.
Skulle Fermi vara sämre än Hemlock kan dom sätta ett rejält högt pris på Hemlock, släpper man den idag och sätter ett lägre pris är det svårt att motivera en höjning senare.
Produktionen täcker knappt efterfrågan på 5870.
Man hinner fila på drivrutinerna samt bygga upp ett lager.

Finns mao ingen som helst mening med att släppa Hemlock idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

dom skulle ju kunna släppa det nu, till ett löjligt överpris, typ 20 papp, bara för att nån deppar jeppe ska kunna säga att han/hon har världens bästa grafikkort.

men 34 cm får jag plats med,dock är det inte många centimetrar kvar då

Permalänk
Medlem

Hur skulle det kunna vara en förlust för amd att släppa ett 5900 till priset av två+ 5800? Varför inte mjölka marknaden på pengar när det finns en möjlighet? Finns alltid en grupp personer som är intresserade av att köpa det värsta/snabbaste på marknaden och samtidigt är beredda att betala vad som krävs. Bättre att sälja en handfull svidyra kort och sedan dumpa priset på dem när nvidia släpper sina motsvarigheter. Tvivlar på och även om så är fallet att man skulle "sno" kunder som annars köpt ett 5800 är det fortfarande en större vinst om man säljer korten med högre marginal.

Permalänk
Medlem

Lite ögongodis
http://www.hexus.net/content/item.php?item=20918

Permalänk
Medlem

Det är bara mobila GPU'ers drivrutiner som du visar som "ögongodis"....
Men varför de släpps innan kan man ju fråga sig?

Visa signatur

I870 @3600 mhz
Asrock P55 extreme, 2x2gb OCZ SLI-Edition
GTX260 i SLI