Dödläge i väntan på Nvidia Fermi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Inte två helt olika kort. Samma kärnor i. Tillverkar dom massa 5870x2 så får dom ju dra ner på tillverkningen av de vanliga 5870 eftersom dom inte har tillräckligt många gpuer. ETT 5870x2 snor ju gpu'er från TVÅ stycken 5870. tror dom hade förlorat på det då det är fler som köper kort i 5870s prisklass gämfört med den prisklassen ett 5870 hade hamnat i.

Förstår du inte vad som menas med 2 helt olika kort? Att det är samma GPU och serie betyder inte att dom har samma marknadsandelar!

Iaf ni som tycker att det är bättre att vänta tills när Fermi släpps, vad tror ni händer med alla som nu har sett benchmarks på 5870 och inte tycker att det är tillräckligt, väntar på Hemlock, Fermi släpps och om speccarna stämmer kommer AMD tyvärr inte konkurrera i närheten prestandamässigt, som alltid kan AMD endast konkurrera prismässigt och det finns faktiskt endel av oss som inte snålar!

Så att släppa Hemlock nu om den är klar skulle iaf få mig att köpa den istället för vänta, men släpps Fermi och den ger bättre benchmark inte fasen köper jag något som är sämre då!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Men fortfarande finns det en större grupp som är intresserade av 5870 än "Hemlock" och för varje hemlock som AMD producerar så förlorar de två 5870. När inte TSMC klarar av att producera tillräckligt många gpuer för att möta efterfrågan i dagsläget. hur blir det då om AMD lanserar Hemlock?
Då kommer det att skrikas om papperslansering på alla forum på nätet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Ja klarar dom det inte nu så klarar dom ju inte det när Fermi släpps heller, släpps Fermi innan jul eller i Januari som bör AMD redan ha eller snart få sätta igång tillverkningen av Hemlock ändå, annars har dom ju ändå inga kort att möta Fermi med!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hemlock är inte 5870x2, kortet innehåller inte 2st 5870.

Hur svårt är det för folk att förstå detta egentligen. Man blir ju mörkrädd!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Undrar hur länge man får vänta på gamingversionen av kortet.
Fermi är tänkt för sevrar, företag, och sånt tjafs.
Så det dröjer väl ett par år till innan vi får se DX11 gamingkorten från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Förstår du inte vad som menas med 2 helt olika kort? Att det är samma GPU och serie betyder inte att dom har samma marknadsandelar!

Iaf ni som tycker att det är bättre att vänta tills när Fermi släpps, vad tror ni händer med alla som nu har sett benchmarks på 5870 och inte tycker att det är tillräckligt, väntar på Hemlock, Fermi släpps och om speccarna stämmer kommer AMD tyvärr inte konkurrera i närheten prestandamässigt, som alltid kan AMD endast konkurrera prismässigt och det finns faktiskt endel av oss som inte snålar!

Så att släppa Hemlock nu om den är klar skulle iaf få mig att köpa den istället för vänta, men släpps Fermi och den ger bättre benchmark inte fasen köper jag något som är sämre då!

Idagsläget innebär ett sålt Hemlock att det säljs två färre 5870/5850 kort och att de som väntar på 5870/5850 får vänta ännu längre. Så det blir ingen ökad förtjänst för AMD att lansera Hemlock nu.
De tjänar marknadandelar genom att inte lansera Hemlock nu (två sålda 5870/5850 vs ett Hemlock).

Och eftersom de väntar på Fermi så kommer de kunna sätta ett introduktionspris som direkt gör Hemlock precis lagom konkurrenskraftig mot Fermi.

Permalänk
Medlem

Köper nog först en i7-procecossor innan jag funderar på ett dx11-kort... (och då menar jag inte den mediokra 5700-serien)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så det dröjer väl ett par år till innan vi får se DX11 gamingkorten från Nvidia.

Ja för att släppa båda nästan samtidigt är ju helt omöjligt? Dessutom är det ingen som vet vilken version som är längst kommen, kan ju vara så att nVidia inte pratat så mycket om spelprestanda för att få en boom marknadsföring, ingen vet!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Förstår du inte vad som menas med 2 helt olika kort? Att det är samma GPU och serie betyder inte att dom har samma marknadsandelar!

Iaf ni som tycker att det är bättre att vänta tills när Fermi släpps, vad tror ni händer med alla som nu har sett benchmarks på 5870 och inte tycker att det är tillräckligt, väntar på Hemlock, Fermi släpps och om speccarna stämmer kommer AMD tyvärr inte konkurrera i närheten prestandamässigt, som alltid kan AMD endast konkurrera prismässigt och det finns faktiskt endel av oss som inte snålar!

Så att släppa Hemlock nu om den är klar skulle iaf få mig att köpa den istället för vänta, men släpps Fermi och den ger bättre benchmark inte fasen köper jag något som är sämre då!

Ett tillverkar 5870x2 för ATI betyder två mindre tillverkade 5870, och då det helt klart finns begränsad tillgång på kratsar så är det ju "slöseri" med att tillverka 5870x2.

Har inga större tvivel om att Fermi kommer vara snabbare än 5870, men å andra sidan har den nog ingen chans mot ett 5870x2.

Att ATI bara kan konurrera med pris, var har du varit senaste året?
Har ett vist minne av att 4870x2 var snabbaste kortet rätt länge, innan Nvida fick ihop sitt 295. Misstänker att det kommer att se ut ungefär som 4870x2 mot 285 vid release av Fermi och 5870x2.

Vist det är olika tillverkare och lite olika teknik, men om man tittar på antalet transistorer så svarar det i alla fall någotsånär mot prestanda. Fermi ~40% fler transistorer än 5870 och ett 5870x2 ~ 40% fler transistorer än Fermi.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ja det vore väl konstigt om en dubbel gpu bräda från AMD vore långsammare än en singel gpu från nVidia, du jämför äpplen med päron!

Fermi kommer vara snabbare än 5870, sen kanske Hemlock blir snabbare som i sin tur blir långsammare än Fermis 2gpu brädor, det är ju ganska givet?

Sen har väl 295 haft prestandatronen tidmässigt längre än 4870x2, men visst, AMD har sina 2-3 (give or take) månders prestandatroner innan nVidia släpper något värre, desvärre alltid med ett saftigare pris!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Läget är inte så dåligt p.g.a AMD's låga antal kort ute på marknaden och att dom har höjt priserna. Dessutom kommer Fermi inom 1 månad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Köper nog först en i7-procecossor innan jag funderar på ett dx11-kort... (och då menar jag inte den mediokra 5700-serien)

Jaha? Vem snackade om 5700-serien av alla, då?

Permalänk

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20091028160654_Nvi...

Inte riktigt så det vattnar i munnen.

Rent logiskt är det lite jäkligt och lite smart av AMD att hålla på Hemlock.
Finns massor av mainstream köpare där ute som inte bryr sig om prestandan och flera som inte kan förstå pris/prestanda utan som bara tänker på NÄR ett kort släpps.

Har själv försökt förklara för folk som hånade att det bara fanns 8800GTS 512MB i affären trots att 9600 hade släppts.
Med såna kunder så är det smart att sitta på ett kort tills man ser vad konkurrenten har och släpper det nya efter med samma eller lägre pris.

Nvidia har gjort liknande själv när de i princip bara rebrandade sina egna kort.
Nytt klistermärke och ut i affären och folk köpte "det senaste"...
Lite smart och lite jäkligt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

En massa skitsnack från nVIDIA fanboys som vanligt, lika patetiska som nVIDIA själv.

No more comments.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En massa skitsnack från nVIDIA fanboys som vanligt, lika patetiska som nVIDIA själv.

No more comments.

Ja kan inte du göra alla en tjänst(o nu menar jag inte bara nvidia fanbois) o hålla vad du lovar med "no more comments" i alla trådar härefter...tack!

Ont: Finns ingen anledning för Amd att släppa Hemlock nu.Bättre att ha den i bakfickan tills Fermi dyker upp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Läget är inte så dåligt p.g.a AMD's låga antal kort ute på marknaden och att dom har höjt priserna. Dessutom kommer Fermi inom 1 månad.

Var inte tvärsäker på det, jag har kontakt med evga och dom är nvidias krona och har inte ett jävla testkort fortfarande..... och tro mig jag har inte köpt ati för att svika nvidia utan för att leka med i mellantiden ... Jag är fanboi med lite insikt och får också se sanningen i vitögat att serieproduktionen är inte igång helt enkelt... designen är en suksess men kiseln håller inte mått och det är inte bara att skicka en grävskopa efter nytt utan det är en långdragen process att tillverka ny... och kostsam, så det lär vi få betala för ska ni se... men den vageln i ögat överlever vi nog... Jag har skitroligt med mina Ati kort sålänge också... Dom är jävlar inte dåliga produkter, dom sparkar arsle med stålhätta det lovar jag !

Permalänk
Medlem

Jag väntar på fermi, dock inte för att jag ska köpa den rakt av, utan för att se hur den står sig mot AMD's kort. Sen köper man det som är bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag väntar på fermi, dock inte för att jag ska köpa den rakt av, utan för att se hur den står sig mot AMD's kort. Sen köper man det som är bäst.

+2 självklart ! Fast denna gången blir det nog mycket jämnare tror jag än när dom kört förbi varandra ganska rejält i kurvorna tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta med era barnsligheter!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

bättre färger i nvidia kort samt stabilare interface. Jag väntar på nvidia bad boy

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

jag tycker nog också det är vettigt att vänta med lanseringen, från ATIs synvinkel. Gissningsvis vill man se vad Nvidias preliminära datum/siffror blir och sedan anpassa sig efter det. ATI är, trots prestandatronen, fortfarande väldigt små i jämförelse med Nvidia så de kan knappast bara dominera på prestanda och räkna med att det räcker. Men både ATI och Nvidia har nog full koll på vad de gör. Vi får vänta och se