AMD höjer priset på Radeon HD 5850

Permalänk
Melding Plague

AMD höjer priset på Radeon HD 5850

Brist på konkurrens ger konsekvenser för uppgraderingssugna entusiaster. Med Nvidia frånvarande från DirectX 11-klassen passar AMD på att höja priset.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur man har bokat kort lite var stans:D

EDIT: Bokat för att kunna få ett, om det är någon som undrar:P

Permalänk
Medlem

Det ante mig, dem vill krama ur så mkt pengar som möjligt...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

varken oväntat eller uppskattat.. men men, vilket vinstdrivande företag som helst i samma position hade gjort samma sak så..

Permalänk

Kom igen nu nvidia, så kan jag köpa mig ett 5850 snart!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Smart av Ati.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är bra eftersom Nvidia än en gång påminns om att Amd/Ati är de enda som lanserat grafikkort med stöd för Direct X11.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Mja, inte så konstigt att dom höjer priset med tanke på den efterfrågan som finns. Illa för oss konsumenter dock.
Seså Nvidia, kom ut med eran Fermi nån gång så vi får lite prispressarkonkurrens !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Var en månad sen jag beställde min Hd5850, hoppas jag får den innan Dreamhack...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt, bra för AMD också. De behöver nog alla pengar de kan få in. Trist för de som har tänkt beställa bara.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hehe. Vilken taktik ATI kör med. Sitter med ett 5870 och GTX 260. Fungerar super.
Men sitter och väntar på om ATI ska få rådäng eller Nvidia ska faila. Men engligt Info så ser det ut som ett monster kort Fermin är. Men kommer någ kosta efter prestandard. Eller så är Nvidia på väg tillbaka.

Permalänk

Köpte mitt på komplett för 2395, men kortet kommer vara lika mycket värt även om det kostar 2500 (tänk på att sämre gtx 285 kostar över 3000kr).

För de som vill ha kortet så måste man beställa. Det fungerar inte att vänta på att 100 kort eller fler ska komma in på lagret. Bokar man får man väl dock vara beredd att vänta 2 veckor eller mer, vilket egentligen inte är så farligt...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Inaktiv

Ett kort i 55xx serien är långt ifrån intressant då det är så få titlar - ingen av dom intressanta heller - som bär fullt stöd av DirectX 11. Lär nog dröja en bra bit längre innan nVidia pumpar ut sina kort med samma stöd.

Men jag förstår AMD, dags att reparera kassan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Inte konstigt, bra för AMD också. De behöver nog alla pengar de kan få in. Trist för de som har tänkt beställa bara.

Ja för 140 kr är ju verkligen mycket pengar när man köper grafikkort för ca. 2500? Tycker gott att AMD kan ta ut lite högre priser än vad dom gör för tillfället, dom är i stort sett hela tiden billigare än Nvidia om man jämför dem emellan. Sen har dom ju inte riktigt samma back-up kassa som Nvidia har, så dessa pengar tycker jag utan tvekan dom är värda. Kanske dom snart också börjar redovisa positiva delårsrapporter, om inte inom en snar framtid förhoppningsvis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Ja för 140 kr är ju verkligen mycket pengar när man köper grafikkort för ca. 2500?

Håller med, men hade det rört sig med 140kr åt andra hållet hade det varit bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Trist för de som har tänkt beställa bara.

Det är ju bara att passa på att beställa ikväll...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Äh spela roll de har en bit upp till 285 ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Äh spela roll de har en bit upp till 285 ändå

Menar du ATI? 5850 är bättre än 285 på alla sätt, utom att det saknar physx kanske.

Eller prismässigt? Ja det stämmer ju, men det ska vara en prisskillnad mellan 5850 och 5870 med

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Menar du ATI? 5850 är bättre än 285 på alla sätt, utom att det saknar physx kanske.

Shiiit tare lugnt jag menar tvärt om, de har en bit till PRISMÄSSIGT till 285 som är hyfsat likvärdig. Topic var om pris, eller hur?

Blir ju mörkrädd av alla ati-fanboys (jag gillar ATI själv måste jag erkänna, då de leder prestantaligan idag)

Kan dock ha formulerat mig något klantigt... fred?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Shiiit tare lugnt jag menar tvärt om, de har en bit till PRISMÄSSIGT till 285 som är hyfsat likvärdig. Topic var om pris, eller hur?

Blir ju mörkrädd av alla ati-fanboys (jag gillar ATI själv måste jag erkänna, då de leder prestantaligan idag)

Kan dock ha formulerat mig något klantigt... fred?

Haha, ja det kunde tolkas på flera sätt, editerade precis när du posta.

Permalänk
Medlem

brukar ju snarare vara så att de sänker priserna en kort stund efteråt, detta suger. nåja, hoppas att tesla kommer så fort som möjligt!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Extrapengar som ATI lätt förtjänar och kan behöva. Smart drag och grattis till er.

Permalänk
Medlem

140 riksdaler till kan dom gott få i väntan på bättre konkurrens.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tur man fick tag på ett relativt tidigt. Vet inte hur det är med er men jag kan inte snyta 140 kr ur näsan

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe, ATI vädrar positiv delårsrapport verkar det som. Tycker gott de kan höja priset lite så att de ytterligare markerar att nVidia får lida pga sin långsamhet.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk

har nån tänkt på att dessa ynka 140 kronor är till för att öka tillgången?
så istället för att vara närsynt och klaga på prishöjningen, kan man tänka att AMD kanske lägger ner mer pengar för att öka tillgången...
därmed måste dom ta ett högre pris.

och ännu längre siktigt, dom MÅSTE komma ifatt nV och intel för att inte långsamt bli utkonkurrerade, för två företag som har monopol på de två viktigaste datorkomponenterna tror jag ingen kund skulle bli glad åt.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Hehe, ATI vädrar positiv delårsrapport verkar det som. Tycker gott de kan höja priset lite så att de ytterligare markerar att nVidia får lida pga sin långsamhet.

Det är väl knappast Nvidia som får lida när ATI höjer priserna. Pinsamt att se alla fanboys hurra över prishöjningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Shiiit tare lugnt jag menar tvärt om, de har en bit till PRISMÄSSIGT till 285 som är hyfsat likvärdig. Topic var om pris, eller hur?

Pinsamt att du bara kan jämföra GTX 285 och HD 5850 som "likvärdiga".

Permalänk
Medlem

Verkar positivt att höja priset. Smakar det så kostar det, och med enda kortet ute hittills med DX11 och annat bra godis som klår många kort på toppen blir det bra affärer

Får se det som så att man stöder ATIs fortsatta framgång, de fick ut DX11 kompatibla kort först trots allt :D. Får hoppas på fler överraskningar de gömt i rockärmen redo att trollas fram nästa gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Det är väl knappast Nvidia som får lida när ATI höjer priserna. Pinsamt att se alla fanboys hurra över prishöjningarna.

Du är uppenbarligen en Nvidia fanboy