Ännu en storblåsning på Tradera

Permalänk
Medlem

Ännu en storblåsning på Tradera

Ser ut som att iggepott är uppe igen!?

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=2254123&l...

Ville bara mana till försiktighet. Jämför:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

Objektsbeskrivningarna är kopierade från Dustin Home, On Off och Blocket.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Att polisen inte låser in såna jävla bedragare..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Usch, hatar såna jävla bedragare

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som han ville bygga upp förtroende först för han har ju en massa positiva kommentarer 6månader tillbaka, att ingen har av dom träffat honom eller vet kanske mer om honom. Ne men sånt här folk blir man bara lack på >.<

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

fan va sorgligt de ä me bedragare på tradera.
vart nära på å bli lurad på nåra k sj.
men som tur va förstod ja nånting va fel,den killen hade som den på länken bra omdömen från småsaker å sen dragit på stort å hade nya grejjer för över 100 k.
jag bad om bild och hans sign efter auktion va slut,
hans svar va -nej tyvärr ja har ingen kamera för den har gått i sönder...
men han hade 10 telefoner me över 3 mpixel kameror osv.
betala aldrig som tur va.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Det verkar ju som han ville bygga upp förtroende först för han har ju en massa positiva kommentarer 6månader tillbaka, att ingen har av dom träffat honom eller vet kanske mer om honom. Ne men sånt här folk blir man bara lack på >.<

Eller kanske helt enkelt hackat en ärlig kille?

Personligen skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig att skicka pengar innan jag fått varan om det inte handlar om någon jag känt i flera år eller känner i verkligheten. Antingen träffas man eller så får man varan först. Annars får det vara!
Tråkigt att det finns tillräckligt med naiva människor som gör bedrägeri till en sån blomstrande "branch".

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd

kan ju mer eller mindre garantera er att denna man som blåst folk på tradera är herr Kim Lundström ifrån Göteborg.
Använder sig oftast av swedbank konto, clearing nr brukar va 8105-9

Hur vet jag detta om denna kim?

Jo han o jag begick bedrägerier o livnärde oss på det runt 2002-2004.
Han är sedan tidigare dömd till över 2 års fängelse, det blev även jag.

Men tillskillnad från honom, lever jag numer ett lagligt liv och står o betalar av alla skulderna... .sånt e livet.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tfwo
kan ju mer eller mindre garantera er att denna man som blåst folk på tradera är herr Kim Lundström ifrån Göteborg.
Använder sig oftast av swedbank konto, clearing nr brukar va 8105-9

Hur vet jag detta om denna kim?

Jo han o jag begick bedrägerier o livnärde oss på det runt 2002-2004.
Han är sedan tidigare dömd till över 2 års fängelse, det blev även jag.

Men tillskillnad från honom, lever jag numer ett lagligt liv och står o betalar av alla skulderna... .sånt e livet.

de ä respekt att du gör rätt för dig nu.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
de ä respekt att du gör rätt för dig nu.

egentligen gör jag det alla normalt funtade personer gör, använder sunt förnuft, på den tiden var det mkt droger,spelmissbruk o skit.
Fängelse e ingen hit, det fick mig o inse vad i helvete man sysslade med.

Visar det sig att tradera bedrägerierna är gjorda av kim, så kommer folk få ytterst svårt att få tag i han, då han ofta befinner sig i holland.

shit happens, gör bara affärer med folk ni kollar upp/eller känner, mitt tips till alla

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tfwo
kan ju mer eller mindre garantera er att denna man som blåst folk på tradera är herr Kim Lundström ifrån Göteborg.
Använder sig oftast av swedbank konto, clearing nr brukar va 8105-9

Hur vet jag detta om denna kim?

Jo han o jag begick bedrägerier o livnärde oss på det runt 2002-2004.
Han är sedan tidigare dömd till över 2 års fängelse, det blev även jag.

Men tillskillnad från honom, lever jag numer ett lagligt liv och står o betalar av alla skulderna... .sånt e livet.

Vad är du egentligen ute efter? Medömkan?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Och han säljer GARMIN FORERUNNER 405 Hr och 305an som jag skulle vilja köpa billigt på tradera. Tur att jag inte var ute och fyndade nu.
Sedan behöver han inte vara en bedragare heller, men att komma över så många dyra nya klockor för en billig peng är inte normalt.

tfwo: Intressant. Det jag är mest nyfiken på är om polisen är lika trög som det påstås, alltså det krävs en hel del innan de bryr sig och det tar en förbaskat lång tid?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vad är du egentligen ute efter? Medömkan?

inte ett skit, hellre e jag med o hjälper folk få tag i kim, medömkan nah, jag står för vad jag gjorde, ångrar inget direkt, men tänke rinte fortsätta med det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och han säljer GARMIN FORERUNNER 405 Hr och 305an som jag skulle vilja köpa billigt på tradera. Tur att jag inte var ute och fyndade nu.
Sedan behöver han inte vara en bedragare heller, men att komma över så många dyra nya klockor för en billig peng är inte normalt.

tfwo: Intressant. Det jag är mest nyfiken på är om polisen är lika trög som det påstås, alltså det krävs en hel del innan de bryr sig och det tar en förbaskat lång tid?

Polisen är inga idioter, dom e smarta, men dom baserade i vårat fal all bevisning nästan på msn loggar dom fick fram ur beslagtagna datorer.

Nuförtiden e dom bättre på detta med ip spårning och att ta fram raderade filer från hårddiskar.

Men genier e dom inte, Tycekr det borde finnas sätt som tradera och tex. blocket tvingar kunderna att använda ett hyffsat säkert betalningsalternativ. escrow,paypal o liknande e långt ifrån säkra. då kan man lika gärn skicka in cashen på ngns konto direkt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

bra att du varnar

tänkte köpa lite grejer av han först, dock så skulle jag inte betalat förens jag sett att andra fick sina grejer

har tänkt flera gånger att det kan ha och göra med hotmail hacket

när traderare helt plötsligt lägger upp massvis med schyssta prylar

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mixan
bra att du varnar

tänkte köpa lite grejer av han först, dock så skulle jag inte betalat förens jag sett att andra fick sina grejer

har tänkt flera gånger att det kan ha och göra med hotmail hacket

när traderare helt plötsligt lägger upp massvis med schyssta prylar

Det är mkt möjligt han utnyttjat det, OM det nu är han villsäga givetvis!

Han skulle aldrig ha tålamod / ork / energi för o göra 50+ legitima affärer för att senare blåsa skiten ur allt o alla.
så det e nog isf ett kapat konto

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

har blivit lurad en gån av en riktigt storbedragare, vi är en 40 tal som anmält honom och han är efterlyst i flera länder, (fått reda på detta i efterhand) Det dom gör är att dom reggar alla "familjemedelmmar" som är reggade på hemadressen och så "köper" dom av varandra och därmed snabbt bygger upp ett bra omdömme och sedan är cirkusen igång.

Tradera i sig skiter fullständigt i folket som blir blåsta, påpekar bara att det står mellan säljaren och köparen.

Vi gjorde mycket påtryckningar på tradera, så skulle dom börja med en "intern" utredning, och det lär ju inte hända nå mer med den.

Jag satte upp ett forum där alla som blev blåsta, delade med information om denna människa och det är extremt mycket vi vet om han, och alla hade tillgång till denna information när vi gjorde anmälan.

Polisen som tog min påpekade att under sina 20 år hade han aldrig fått så mycket information i en anmälan tidigare, det har nu gått ca 4 månader och det är fortfarande ett öppet case, pengarna lär man ju aldrig få tillbaka, men svinet ska fan in...

Kom ihåg var inte blåögda och godtrogna, för det är inte folket på tradera, sry för alla som är reko, vill inte tracka ner på er. Men det är en grymt skrämmande utveckling både på blocket men framför tradera.

Och hade jag jobbat/ägt tradera så hade jag verkligen tagit saken med grym prioritering, detta förstör ju riktigt mycket deras anseende.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

kan va bra å be den som säljer å ta kort på varan å sitt alias på en lapp om man känner sig lite osäker,om man ä sugen på å köpa nått lite dyrare typ.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Någon som har för varnat Tradera om detta? skadar ju inte att meddela dom med en varning fall i fall.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Någon som har för varnat Tradera om detta? skadar ju inte att meddela dom med en varning fall i fall.

Får bara hoppas de lyssnar isåfall.

Permalänk
Medlem

Ja men det blir svårt med positiva omdömen och 100% dom lär väl inte bry sig dom tjänar ju pengar på det också att han säljer, även om han sen visar sig vara en bedragare.

Permalänk

Jag varnad dom igår och detta är vad jag får till svar det är ju så man vill gråta... Mitt mail först.

-------------------------------------------------------------------------------
Starka misstankar om bedrägeri pågång!
Kolla upp detta snabbt!

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=2254123&l...

Helt plötsligt säljer han massor med svindyra grejor som går ut samma datum!
Det efter han byggt upp ett rykte med billigare annonser.

Försök ta kontakt med killen innan han scammar massor med folk! Påmi nner starkt om denna.

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

MvH
Daniel
-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Hej Daniel!

Tack så mycket för ditt mail!

Jag har kikat närmare på säljarens konto och måste säga att jag inte ser något konstigt med dennes auktioner. Det är inte ovanligt att man som säljare väljer att ens auktioner ska avslutats på samma dag just för att underlätta hanteringen av objekten.

Kikar man på medlemmens tidigare omdömen så ser man dessutom att denne hittills skött sig bra och levererat varorna snabbt. Eftersom det inte finns någonting som tyder på att denne medlem misskött sig så finns det ingenting att agera mot.

Men självklart är det jättebra att du går på magkänslan och hör av dig till oss om du har misstankar mot en medlem så att vi har möjlighet att kontrollera detta.

Jag får passa på att önska dig lycka till med kommande auktioner, och ha en finfin fortsättning på dagen!

Med vänlig hälsning
Malin på Tradera"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekebymannen
Jag varnad dom igår och detta är vad jag får till svar det är ju så man vill gråta... Mitt mail först.

-------------------------------------------------------------------------------
Starka misstankar om bedrägeri pågång!
Kolla upp detta snabbt!

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=2254123&l...

Helt plötsligt säljer han massor med svindyra grejor som går ut samma datum!
Det efter han byggt upp ett rykte med billigare annonser.

Försök ta kontakt med killen innan han scammar massor med folk! Påmi nner starkt om denna.

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

MvH
Daniel
-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Hej Daniel!

Tack så mycket för ditt mail!

Jag har kikat närmare på säljarens konto och måste säga att jag inte ser något konstigt med dennes auktioner. Det är inte ovanligt att man som säljare väljer att ens auktioner ska avslutats på samma dag just för att underlätta hanteringen av objekten.

Kikar man på medlemmens tidigare omdömen så ser man dessutom att denne hittills skött sig bra och levererat varorna snabbt. Eftersom det inte finns någonting som tyder på att denne medlem misskött sig så finns det ingenting att agera mot.

Men självklart är det jättebra att du går på magkänslan och hör av dig till oss om du har misstankar mot en medlem så att vi har möjlighet att kontrollera detta.

Jag får passa på att önska dig lycka till med kommande auktioner, och ha en finfin fortsättning på dagen!

Med vänlig hälsning
Malin på Tradera"

och hur vet ni att han inte har typ 100 tradera konton som är reggade på olika personnr från en personnr generator som han slänger in ett par goda betyg från varje månad eller nått sånt utan att sälja nått så det ser ut som att han har bra betyg

jag menar vem köper 3x gtx 260 för att sedan sälja dom obrutna bara några veckor senare

3x vista ultimate samma resa där ...

18 gig ramminnen också nya

3 win 7 upgrade
2 ultimate

nja låter tveksamt enligt mig...

antingen lär det vara piratkopior eller så är det scam

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekebymannen
Jag varnad dom igår och detta är vad jag får till svar det är ju så man vill gråta... Mitt mail först.

-------------------------------------------------------------------------------
Starka misstankar om bedrägeri pågång!
Kolla upp detta snabbt!

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=2254123&l...

Helt plötsligt säljer han massor med svindyra grejor som går ut samma datum!
Det efter han byggt upp ett rykte med billigare annonser.

Försök ta kontakt med killen innan han scammar massor med folk! Påmi nner starkt om denna.

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

MvH
Daniel
-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Hej Daniel!

Tack så mycket för ditt mail!

Jag har kikat närmare på säljarens konto och måste säga att jag inte ser något konstigt med dennes auktioner. Det är inte ovanligt att man som säljare väljer att ens auktioner ska avslutats på samma dag just för att underlätta hanteringen av objekten.

Kikar man på medlemmens tidigare omdömen så ser man dessutom att denne hittills skött sig bra och levererat varorna snabbt. Eftersom det inte finns någonting som tyder på att denne medlem misskött sig så finns det ingenting att agera mot.

Men självklart är det jättebra att du går på magkänslan och hör av dig till oss om du har misstankar mot en medlem så att vi har möjlighet att kontrollera detta.

Jag får passa på att önska dig lycka till med kommande auktioner, och ha en finfin fortsättning på dagen!

Med vänlig hälsning
Malin på Tradera"

"magkänslan" hahahaha vilka losers det finns

Permalänk
Medlem

Nej är ju ingenting konstigt alls med att man har varor för åtminstone 40-50k som går ut samma dag, medans man innan enbart sålt billiga dvd/spel och dylikt. Men varför skulle Tradera bry sig som sagt. Skulle vara kul att se någon statistik på hur mycket pengar folk blivit lurade på hos Tradera/Blocket etc sammanlagt. Lär vara skrämmande siffror.

Borde ju finnas en köp/sälj sida där du är tvungen att legitimera dig med typ e-legitimation så man iallafall vet vem man gör affärer med.

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta dit såna där när tradera själv inte gör något åt saken.
Men man kan ju börja med att kolla på auktioner som har bilder som säljaren själv tagit, fråga också efter fler bilder ifall det behövs.

Permalänk

Mmmm ibland undrar man hur dom tänker? Nej nej det här ser inget misstänksamt ut.......

Dom kan ju ta kontakt med personen ifråga.
Får man inget svar innan annonsen går ut då är det kanske dax att stoppa annonserna.
Hoppas verkligen för alla inblandade att det inte är en scam men det luktar ju scam lååååång väg!

Permalänk

Skickade ett mail och frågade om han kunde ta foto på en sak han säljer och fick svar:
Hej!

Jag har köpt upp ett halvt lager med prylar, orkar inte fota allt. Är det nått speciellt du vill ha foto på?

Mvh Henke

kommer från en hotmail....
ps.går det att se ip på hotmail?

Permalänk
Medlem

jag har då bojkottat tradera totalt, när dom ger man i vad folk skriver till dom och påpekar om suspekta saker.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Har bett han ta ett foto med sitt alias på en lapp.
när jag söker på hans namn så får jag upp honom med 4st mobilnummer som är går till ett företag i staden

Permalänk

Ja jag ska följa dom där auktionerna se vad som händer är det en scam då funderar jag på att skriva min första insändare till kvällspressen.
Skriva med mailet som tradera svarade med.