Permalänk
Medlem

Kontrollerkort och OpenSolaris

Någon här som har bra koll på vilka HDD kontrollerkort som fungerar bra i OpenSolaris? Som ska gå att stänga av all form av alla raid/jbod funktioner och bara fungera som ett dumt HBA så jag kan använda mer hårddiskar.
Beställde ett HighPoint-RocketRAID 2680 idag och håller tummarna på att det ska fungera, annars får jag köpa lite olika och pröva mig fram helt enkelt, men om någon redan vet svaret så slipper jag ju det

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

AOC har två kort som jag vet funkar. Ett PCI-x kort med 8 sata uttag som jag kör i ett vanligt PCI slot.
http://www.amazon.com/Supermicro-AOC-SAT2-MV8-Channel-Interfa...

Och det andra har RasterSize beställt. Det är PCI-e
AOC-USAS-L8i

Båda kostar runt 1000-1500kr. Kan beställas från www.mullet.se

Permalänk
Medlem

Du vet inga pci-e kort kanske? Gärna SAS så man slipper allt kabelklödder i chassit, som verkligen uppstår om man ska ha 20-30+ diskar med lika många satakablar
Men ska kolla in mer på de AOC korten om jag kan hitta något liknande!
Tack för svar och info!

Edit: Jag läser som en kratta och du nämnde ju att han köpte ett PCI-E Ska se om jag kan jämföra chipset i korten mot highpoints utbud och se om jag kan hitta något som kan funka där

Permalänk
Medlem

Supermicro, Adaptec och LSI saker verkar vara de man ska satsa på för OpenSolaris,. men jag vill ju köra highpoint då de är så billiga
Nåja, får väl helt enkelt bara pröva å se, länge leve distansköpslagen!

Permalänk
Avstängd

Du kan väl avrapportera här vilka kort som funkar och så, det kan vara bra att veta för swecare.

Permalänk
Medlem

I will, ska pröva tills jag hittar något som agerar som dum HBA och hittas smidigt i opensolaris, vill inte ha massa raidtjaffs
Förhoppningsvis fungerar kortet direkt, men återstår att se.. håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBerger
Supermicro, Adaptec och LSI saker verkar vara de man ska satsa på för OpenSolaris,. men jag vill ju köra highpoint då de är så billiga
Nåja, får väl helt enkelt bara pröva å se, länge leve distansköpslagen!

Vad har du betalat för ditt Highpoint kort då?

AOC-USAS-L8i är ju inte direkt svindyrt om man säger så, 1246 + moms (enligt mullet.se) borde betyda att du har det hemma på köksbordet för runt 1800.

[Edit] Du behöver ju kablar också... Dom verkar kosta ca 200/st inkl moms så det blev ju 2200-2300 istället.

Permalänk
Medlem

Kablarna ingår i highpointkortet (enligt highpoints sida, jag har annars kablar liggandes), sedan får jag lite specialpriser med så det kostar ungefär 2/3 av vad AOC-USAS-L8i kostar.

Jag skulle dock allra helst viljat ha extern SAS portar med extern <-> extern sas kabel,.. men de jädra kablarna kostar 1000kr stycket så den estetiska planen jag hade där får vänta lite

Permalänk
Medlem

Kontrollerkortet fungerade som väntat inte, försöker skapa drivrutiner till det (hitta någon guide) men jag är inte direkt haj på linux/unix and the likes, så det ser ut att bli beställa antingen
AOC-USAS-L8i
Från mullet.se, eller så beställer jag ett
Intel SASUC8i
från compliq.se, men ska försöka jobba vidare med opensolaris och mitt highpoint så länge

En liten fundering som jag fick när jag höll på med detta som ni kanske kan svara på, går det att köra följande:
Windows Server 2008 R2, köra opensolaris i WMWare/VirtualBox/Hyper-V och skapa upp en raid-z däri, för att sedan dela det med CIFS/Samba via det virtuella nätverkskortet ut till windows miljön? Hade sparat mig problemet med det här kontrollerkortet, samt jag slipper ha igång två servrar och kan istället lägga extra krut på bara en som gör allt. Any thoughts?

Permalänk

om du ska köra zfs så ska du nog inte köra det inuti något virtuell hårddisk. Möjligtvis om du ställer in så virtuella maskinen har direkt åtkomst till diskarna.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

Om ZFS har direkt access till diskarna kan det funka. För annars, om det är NTFS i botten så har du förlorat poängen med ZFS, för då kan inte ZFS detektera och reparera Silent Corruption eftersom NTFS är i vägen.

Men jag har för mig att Emigrating12 funderade på detta, men inte lyckades? Och han verkar duktig, om han inte lyckades då, så skulle jag tro att det är mycket svårt att köra OSol virtuellt och dela ut diskarna till ZFS.

Möjligen kan du göra tvärtom: köra OSol i botten och sen köra WinServer2008 i VirtualBox. Då har du bara en server.

Permalänk
Medlem

Hmm ja det kanske man kan pröva istället, hade ju underlättat att bara ha en server som kör andra servrar virtuellt osv. Hur fungerar VMWare/Virtualbox osv i OSol? Jag har inte haft tid eller direkt ork att kolla upp det direkt

Jag gav upp att försöka lösa drivrutinproblemet med mitt highpoint så har beställt två kort (de båda jag nämner ovan) och hoppas det som kommer först fungerar direkt. Förhoppningsvis Intel kortet då jag <3 intel, annars blir det att vänta på supermicro kortet.

Permalänk
Medlem

Fast jag kom på en nackdel (för min del i varje fall) med att köra OSol -> Virtuell Windows, då måste jag lära mig portforwarda från osol till virtuellt windows, säkerhetsaspekter å massa sånt där... tror nog smidigast och bäst för min del blir bara att köra två servrar, så internet -> windows server -> osol. Nåja nåja!

Permalänk
Avstängd

VirtualBox är ju lite instabil rent generellt. Ska man köra produktion så rekommenderas VMware. Men många kör VB i produktion utan problem.

VB funkar bra i OSol, jag tror det finns som IPS paket. Själv drar jag ned binärer rakt av från deras websajt. Om du vill ha maximalt stabilt ska du nog köra någon v2 nånting, tror jag. Men den nya är fräck och trevlig! Den stödjer multi cpu, DirectX samt OpenGL - men lite småbuggigt just nu. Installera WinServer2008 i VB och prova?

EDIT: hur menar du port forwarda och sånt? Testa sätt upp ett NAT nätverkskort i VB och lek lite?

Permalänk
Medlem

Raw disk access finns ju i virtualbox. Jag tror det finns i t.ex. WMware också. Men det var någon som hade problem med ZFS via virtualbox på grund av någon inställning som var default i virtualbox som gjorde att opensolarisgästen trodde att zfs hade skrivit till diskarna medans i verkligheten hade inte virtualbox utfört sitt "commit"-kommando och allting blev korrupt i zfs filsystemet. Har för mig det var någon länk i "opensolaris 2009.06 är här" tråden som gick till virtualbox forumen. Går väl att lösa genom att ändra en inställning i virtualbox men risken är att man missar detta.

Aaaah, jag hittade det:
http://forum.virtualbox.org/viewtopic.php?f=6&t=15675&start=1...
"VBOX does NOT pass on cache flush requests.....
unless you do this
VBoxManage setextradata VMNAME "VBoxInternal/Devices/piix3ide/0/LUN#[x]/Config/IgnoreFlush" 0"

http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=108213&t...

Som synes så hade ju killen 10 TB via virtualbox raw disk access och allting kraschade och gick inte att reparera. Detta på grund av denna inställning i VB...

Känns som det är stabilare att köra det på riktigt, alltså med hårdvara som stöds och bare metal...

Permalänk

Går ju att brygga också eller är det out of question?
Går det att köra vmware på OSol?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

Jo, fan, jag skulle aldrig köra OSol virtuellt inuti VB, ovanpå WinXP. Tänk om han gör exakt enligt instruktionerna, som du visade? Vad säger att det inte finns andra saker som han även måste göra i VB? Det kanske finns ett dussin grejer han måste enabla? Helt sjukt att ens tänka tanken med en sån setup. Och sen skyller han på ZFS? Är han frisk eller?

Själv kör jag OSol i botten och resten virtuellt ovanpå. Känns säkrare så. Behöver man verkligen säker lösning så är det Solaris 10 som gäller.

VMware finns inte till OSol

Permalänk
Medlem

Håller med dig saddam. Jag skulle absolut inte lita på VirtualBox, det funkar att leka med men är inte helt stabilt.

WmWare har jag ingen erfarenhet av, men visst finns det väl till Windows Server? Eller menar du att man inte kan köra opensolaris som gäst i wmware?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Håller med dig saddam. Jag skulle absolut inte lita på VirtualBox, det funkar att leka med men är inte helt stabilt.

WmWare har jag ingen erfarenhet av, men visst finns det väl till Windows Server? Eller menar du att man inte kan köra opensolaris som gäst i wmware?

Tänkte på vmware med OSol som host inte som guest.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

VMware mjukvaran kan man inte installera i OSol, det finns inte. Men man kan installera OSol guests inuti VMware - tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Går ju att brygga också eller är det out of question?

Vad menar du med brygga?

Yeah det känns bäst att bara köra osol utan att virtualisera det, man kör ju zfs för man är rädd om sina kära 1:or och 0:or som man samlat på sig genom åren, och hade lackat rejält om man blivit av med dem pga virtualiseringen.

Då återstår antingen köra två servrar (Måste ha windows eller annat för massa andra program som inte finns i solaris) eller att man kör windows virtuellt inne i OSol.
Ett jädra meck det här, men vill man ha det perfekt så!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBerger
Vad menar du med brygga?

Yeah det känns bäst att bara köra osol utan att virtualisera det, man kör ju zfs för man är rädd om sina kära 1:or och 0:or som man samlat på sig genom åren, och hade lackat rejält om man blivit av med dem pga virtualiseringen.

Då återstår antingen köra två servrar (Måste ha windows eller annat för massa andra program som inte finns i solaris) eller att man kör windows virtuellt inne i OSol.
Ett jädra meck det här, men vill man ha det perfekt så!

Om du bryggar en virtuell maskin till dit nätverkskort på hosten istället för att köra Nat så blir den direkt ansluten till nätverket och man slipper forwarding.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Fick mail av Mullet precis där de bad mig verifiera att jag kan använda det kortet (AOC-USAS-L8i), men det är ju tydligen UIO (Har aldrig hört talas om det förut) som är något SuperMicro kör på deras moderkort. Så Saddam, hur kommer RasterSize köra det kortet? Du skrev att det var pci-e men verkar det ju inte vara? Lite rörigt!

Hur är det förresten med ångerrätt på saker som återförsäljaren måste efterbeställa? Någon som vet? Jag trodde blankt det var "Köp via internet, 14 dagar ångerrätt" utan frågor typ...

Blev avbeställa den illakvickt och hoppas mitt Intel SASUC8i kommer fungera (Är ju LSI krets och de verkar ju ha bra stöd i opensolaris, och det ska tydligen gå att köra som ett dumt HBA och bara låta OSet få tillgång till diskarna utan något raidtjaffs ivägen som stör).

Permalänk

Vore inte ett alternativ att köra en bare metal hypervisor och sedan ge opensolaris direkt åtkomst till dina lagringsdiskar?

Sedan kan du köra X-antal servrar parallellt med opensolaris utan prob (ex win2008).

Ta ex VMware ESXi eller XEnserver, båda är gratis.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Rastersize, vad säger du?

Endosavian, jag vet inte hur bra det funkar, men det är en ide.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBerger
Fick mail av Mullet precis där de bad mig verifiera att jag kan använda det kortet (AOC-USAS-L8i), men det är ju tydligen UIO (Har aldrig hört talas om det förut) som är något SuperMicro kör på deras moderkort. Så Saddam, hur kommer RasterSize köra det kortet? Du skrev att det var pci-e men verkar det ju inte vara? Lite rörigt!

Hur är det förresten med ångerrätt på saker som återförsäljaren måste efterbeställa? Någon som vet? Jag trodde blankt det var "Köp via internet, 14 dagar ångerrätt" utan frågor typ...

Blev avbeställa den illakvickt och hoppas mitt Intel SASUC8i kommer fungera (Är ju LSI krets och de verkar ju ha bra stöd i opensolaris, och det ska tydligen gå att köra som ett dumt HBA och bara låta OSet få tillgång till diskarna utan något raidtjaffs ivägen som stör).

UIO är PCIe fast dem har satt "stål-biten" som man skruvar fast i chassit bakofram. Bara ett dumt påhitt från SuperMicro för att sälja fler servrar med UIO eller något. Det specifik kortet funkar i alla fall till 100% i en vanlig PCIe slot.

BigAdmin inlägg
http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=66128

Samma kort finns dessutom på Mullet som inte är "UIO" och med RAID (yea!) för kanske 1000 kr mer och då har SuperMicro inte vänt bakplåten åt fel håll...

Tråkigt lång leveranstid är det dock, 2-4 veckor :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

rastersize
Ja, så var det! Kommer du ihåg att jag var oroad över att du valt det kortet, men jag kom inte ihåg exakt på vilket sätt kortet strulade? Jag trodde det var för stort eller nåt sånt? Och att jag sa att det fanns en annan variant som var lite dyrare men inte strulade? Men problemet jag tänkte på var egentligen UIO problemet. Ok, så du säger att UIO inte är något problem. Vad skönt att höra! Då kanske jag också ska köpa ett sånt kort senare. Eller så kör jag med server kort och PCI-x. Vi får se. Som sagt, håll oss gärna uppdaterade hur korten funkar.

Permalänk

saddam: En uppdatering om hur kortet funkar och presterar kommer så fort jag fått det, vilket borde vara någon gång i slutet av november. Men det stämmer att du i osol 2009.06 tråden skrev att du läst någon stans att det var för stort eller hade kontakterna placerade konstigt. Det sistnämnda stämmer ju delvis eftersom kortet är vänt. På den sidan som lödkontakterna brukar vara sitter komponenterna... Borde inte vara något problem för mig.

Total summa för kort, två stycken SFF8087 till fyra SATAII kablar, frakt och postförskott ifrån Mullet hamnade för mig på ~2200 kr.

Det jag finner svårast ju nu med att bygga en ny filserver för osol är banne mig att hitta ett moderkort plus processor som stödjer ECC samt har tillräckligt många PCIe portar, till ett rimligt pris. Förstår verkligen inte varför så många moderkort fortfarande har så överdrivet många (dvs. en eller fler ) PCI portar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Det jag finner svårast ju nu med att bygga en ny filserver för osol är banne mig att hitta ett moderkort plus processor som stödjer ECC samt har tillräckligt många PCIe portar, till ett rimligt pris. Förstår verkligen inte varför så många moderkort fortfarande har så överdrivet många (dvs. en eller fler ) PCI portar.

Tittar du på kort för AMD eller Intel? Jag har spanat lite på Asus M3A78-T. Enligt Asus så stödjer det ECC minne. Fast jag vet inte om kortet fungerar med OpenSolaris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Vore inte ett alternativ att köra en bare metal hypervisor och sedan ge opensolaris direkt åtkomst till dina lagringsdiskar?

Sedan kan du köra X-antal servrar parallellt med opensolaris utan prob (ex win2008).

Ta ex VMware ESXi eller XEnserver, båda är gratis.

Jag har inte pillat så värst mycket med virtualisering och andra sådana saker, så du får gärna förklara lite mer utförligt Hur fungerar det, både mjukvaru- och hårdvarumässigt? Har jag en dator med massa hdds, som exempelvis kör win server, och så kör man ESXi innuti där å låter opensolaris ansluta till diskarna på något vis så de ser ut och fungerar som om de vore fysiskt anslutna till opensolaris?
Eller är ESXi / XEnserver några egna VMWare virtualiserings "OS" av något slag?

Saddam/Rastersize:
Yeah efter lite googlande hittade jag också att det bara är supermicro som försökt tjäna lite extra pengar, men det blir ju lite omständigare om man har internal portar vars ingång är ut genom I/O plåtarna längst bak i servern, alternativt om kortet är rätt kort så går det väl rätt bra. Men främst var det "cirka 4 veckor leveranstid" som fick mig att säga "Heeeell no!". Hoppas kortet från compliq.se kommer snart och fungerar felfritt, annars får det bli å googla fram något annat pci-e SAS kort för max ~2500kr som fungerar som dum hba utan raidtjaffs i opensolaris

Det är lite skräll att ZFS inte finns till fler OS så man kan slippa det här hårdvaru krånglet och en uppsjö av kommandon som man glömmer bort titt som tätt

Tackar alla för hjälp, råd och förslag på mitt problem!