Permalänk

Bygga ESXi burk, funderingar

Hej, har har precis migrerat om min hemma server till minimalt archlinux och vmware server 2. Tycker det funkar så bra så har böjar kolla lite på att bygga en ESXi burk istället.

Vill gärna höra vad folk på sweclockers kör med för delar.

Hur är det med diskar och kontrollers? Vill helst slippa köpa en disk kontroller också. Har för tillfället bara ide diskar så är lite fundersam hur bra det kan funka. Vet att man måste modda lite för att kunna instalera på ide diskar, är det lika med sata?
Kan tänka mig att köpa sata diskar också.

Har kollat på AMD:s Athlox II x2 processorer eftersom dom är så billiga och har AMD-V. Klarar det flesta moderkort av AMD-V?
Sen är väll processorerna med Intel-VT ganska dyra som jag fattat det om man jämför med AMD som även har det i sina billigare serier.

Hur gör man om man vill ladda upp eller hämta virtuella maskiner från en ESXi host, har den någon ftp server inbyggd?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att kolla på Vmwares sida vilken hårdvara som stödjs. För ESXi behöver du inte ha virtualisering i CPUn. Går ju snabbare med det men inget som krävs. Jag rekomenderar mycket RAM. CPU är inte lika viktigt.

Du har ett enkelt filhanteringsverktyg i ESXi.

/N

Permalänk
Medlem

Här finns det en lista på fungerande hårdvara. http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

Permalänk
Medlem

Hur många maskiner har du tänkt att ha igång samtidigt? Något som lätt blir en flaskhals som många inte tänker på är disken. Flera OS som samtidigt läser/skriver små systemfiler på en disk är ingen kul upplevelse.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Just nu kör jag
1xUbuntu Server med Apache+MySQL
1xDebian med ungefär samma som ubuntu
3xArchLinux en för spel servrar, en för webserver och VoIP(mumble+vent) och en test miljö som just nu bara kör en test server för mumble 1.2 alphan.
På spelservern så kör jag ghost++ och cod4 server, fast skulle vilja köra cod5 också men det tror jag inte den orkar.
Detta på servern i sign med ArchLinux som host os.

Om jag utökar någon gång så blir det nog flera linux eller freebsd baserade maskiner, försöker hålla mig borta från Windows så mycket som möjligt. Men kör jag windows någon gång så är det inte mer än en maskin.

Vill gärna ha Intel-VT eller AMD-V i burken, på laptopen i sign så är det en markant skillnad med och utan.

Ska kolla lite noggrannare på HCL listan finns en del moderkort där som jag inte sett förut.

Har funderat på om man ska ta den gammla servern och lägga in FreeNas och köra maskinerna över NFS. Fast nackdelen är ju att man behöver två datorer. Men man behöver inte bry sig lika mycket om vilket kontroller kort man har då eller?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Sitter på en Asus P5Q Pro planka, E6400 dualcore propp och 6GB minne.. det ska dock bli mer minne i den, samt ett Intel PRO/1000 PT dual nic.

Esx är kompatibel med chipset ICH10 dock så fungerar inte "chipsetraiden".
Men funkar med AHCI. Men jag kör på ett extra raidkort.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Här har du en sida till som listar fungerande och icke fungerande HW http://ultimatewhitebox.com/

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!