Permalänk
Medlem

ATI kort i Linux

Jag har för några år sedan haft ATI kort och det har inte funkat så bra med Linux. Orkar inte ta upp alla problem som jag har haft, men ni känner säkert till det mesta. Sedan några år tillbaka har jag nu haft ett Nvidia 8800GTS och det har funkat helt perfekt med Linux.

Nu går jag i uppgraderingstankar och funderar på ett ATI 5850 eller 5870 eftersom det verkar ge riktigt bra prestanda för pengarna, men är orolig över att det fortfarande är problem med ATI under Linux.

Jag vill gärna höra era åsikter och gärna i Ubuntu. Jag kör för närvarande Ubuntu 9.04, men kommer att installera 9.10 snart. Jag vill att dubbla skärmar ska fungera utan problem och att jag ska kunna köra 2st olika upplösningar på dem. 1360x768 samt 1280x720. Jag ska kunna ta ett fönster med film, t.ex. VLC och dra över det från huvudskärmen till skärm nummer 2 för att se på film. Det ska samtidigt gå att surfa via firefox på huvudskärmen. Är detta möjligt i dagsläget med ATI?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det korrekta sättet att köra flera skärmar är att använda RandR. Sist jag provade ATI's propetiära drivrutiner på ett relativt nytt kort så hade den buggar relaterade till RandR12 så denna fick inaktiveras.

De öppna drivrutinerna klarade flera skärmar bättre och var till synes buggfria, förutom att de (då) saknade 3D. Fläkten gick också igång sporadiskt under linux med dessa drivrutiner.

Kort och gott, nej, det funkade inte bra för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig två skärmar att funka bra med mitt 4850 iaf. Sedan fick jag aldrig heller bort den screentearing som fanns på i stort sett allt. Otroligt jobbigt. Jag tror inte heller du kommer få så mycket prestanda med de nya korten heller, mitt byte HD4850 -> 9600GT blev en vääldigt stor prestandaökning iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag tror inte heller du kommer få så mycket prestanda med de nya korten heller, mitt byte HD4850 -> 9600GT blev en vääldigt stor prestandaökning iaf.

Jasså varför skulle jag inte få det? Det är ju mycket snabbare kort ju. 8800 korten är ju 3 år gamla och dessa kort har ju precis kommit ut och fått riktigt bra betyg i tester. De testerna är visserligen gjorda i windows då, men ändå.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag kör med 4850 och tycker att förutom ett problem som jag har, så fungerar allt helt ok. Även flera skärmar. Har en billig BenQ full hd skärm kopplad med DVI i dator rummet och en 40" full hd Sony tv kopplad med HDMI hela tiden.
Använder fglrx.

Enda problemet som jag har, är vsync, eller screentearing i video klipp/film. Fast det problemet har jag med alla mina Linux burkar.
(1 bärbar med Intel, 1 med äldre Nvidia och denna med Ati).Har kämpat med det problemet utan att det lyckas.
Bör nog sägas att jag är relativt ny till Linux, gick över för bara 3 månader sen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk

De saker som du räknade upp har fungerade utmärkt för mig i Ubuntu 9.04 och har gjort så i ett flertal versioner av ATI Catalyst. Jag har inte ett av de senare korten om det nu gör någon skillnad.

3D-spel genom wine fungerar olika för ATI och nvidia. Det känns lite som om wine är utvecklat för att fungera bäst för nvidia.
Film utan tearing fås endast utan compiz aktiverat samt med Catalys inställt på vertical sync.

Den öppna drivrutinen fungerar så klart allra bäst, bortsätt från 3D. De senaste gångerna jag uppdaterat Ubuntu så har jag inte kunnat låta bli att njuta av detta under. Därför använder jag denna drivrutin just nu och kommer antagligen inte uppdatera till Catalyst förrens version 9.11 är släppt.

Catalys fick tydligen visst stöd för UVD2 igår.

Permalänk
Inaktiv

Installerade Ubuntu på brorsans laptop, en splitterny HP med 3650 tror jag. Drog in drivrutinen som Ubuntu föreslog, tror det är den stängda. Funkade finfint direkt. Provade 2 skärmar precis på det sättet du vill ha, jag tror inte Compiz fungerade då men i övrigt inga problem. Har inte provat spel.

Edit: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzY2OQ

Ser ut som att nästa kärna får inbyggt stöd för 3D och KMS i nästa version som kommer runt jul/nyår. Med öppna drivrutinen, that is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Installerade Ubuntu på brorsans laptop, en splitterny HP med 3650 tror jag. Drog in drivrutinen som Ubuntu föreslog, tror det är den stängda. Funkade finfint direkt. Provade 2 skärmar precis på det sättet du vill ha, jag tror inte Compiz fungerade då men i övrigt inga problem. Har inte provat spel.

Tack det låter lovande, men synd bara att compiz inte fungerar då

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Tack det låter lovande, men synd bara att compiz inte fungerar då

Läs min edit, det skulle kunna (borde) funka fint med öppna drivaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Läs min edit, det skulle kunna (borde) funka fint med öppna drivaren

Det är nog inget alternativ eftersom jag kräver 3D prestanda av kortet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det är nog inget alternativ eftersom jag kräver 3D prestanda av kortet.

Det står ju att 3D fungerar Iofs kanske den inte ger samma prestanda... men absolut värt ett försök, du kanske blir positivt överraskad

Permalänk

Compiz fungerade för mig sist jag provade. Nackdelen är att man får tearing i video.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det står ju att 3D fungerar Iofs kanske den inte ger samma prestanda... men absolut värt ett försök, du kanske blir positivt överraskad

Det blir antagligen inte fullt 3D stöd eftersom stödet för OpenGL 3.X inte är klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jasså varför skulle jag inte få det? Det är ju mycket snabbare kort ju. 8800 korten är ju 3 år gamla och dessa kort har ju precis kommit ut och fått riktigt bra betyg i tester. De testerna är visserligen gjorda i windows då, men ändå.

Jag motiverade min gissning med hur det blev med mitt byte. Stoor prestandaökning 4850->9600 trots att 4850 är ett bra mycket snabbare kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör nvidia på hemmadatorn (2st grafikkort, 3st skärmar). Det har fungerat perfekt!

På jobbet har jag kört dubbla skärmar på ett ati-kort. Det funkade men var långt ifrån lika smärtfritt att få igång som nvidia-korten. Direkt smärtsamt om jag ska vara ärlig.

Nu ska jag uppgradera till tre skärmar på jobbet och då stoppar jag in två nvidia-kort. Tänker inte ge mig på det med ati-kort.

Kör ubuntu både hemma och på jobbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
På jobbet har jag kört dubbla skärmar på ett ati-kort. Det funkade men var långt ifrån lika smärtfritt att få igång som nvidia-korten. Direkt smärtsamt om jag ska vara ärlig.

Använde du senaste drivrutinen eller är det utdatarad kunskap?

ATI drivrutinen omgärdas av ett flertal elaka rykten baserade på äldre drivrutiner trots att drivrutinen förbättrats avsevärt de senaste året/åren.

Permalänk
Medlem

De har blivit klart bättre med drivrutiner.
Kör dock Mandriva 2009 med Radeon 3100 funkar fin fint.

Blir väl till uppgradera till Mandriva 2010 snart men jag tycker 2009 är så stabil nu så väntar nog ett tag.

Dock försökt köra Ubuntu 9.04 på min laptop med radeon 3100 ville sig inte alls men det berode på mitt chip på moderkortet. så där kan jag inte svara för hur det fungerar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har en 4850, kör de fria drivrutinerna och det hela fungerar precis som det ska för mig. Körde proprietära drivrutiner tidigare, men de fria fungerar faktiskt bättre.

För mina ändamål då, eran milkostnad kan variera.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Haken med ATI/Linux är att det alltid är NÅGOT som inte fungerar, även om vissa kan vara i stort sett nöjda med sin setup. Med Nvidia/Linux fungerar precis ALLT som avsett. Det gör livet en hel del enklare, om man vill köra Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hur är det har den fria fria drivrutinen har den förbättras något i och med ubuntu 10.04 ?
Tycker att åtminstone att compiz och dubbla skärmar borde fungera utan problem!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Hur är det har den fria fria drivrutinen har den förbättras något i och med ubuntu 10.04 ?
Tycker att åtminstone att compiz och dubbla skärmar borde fungera utan problem!

Jag tror att alla kort tidigare än evergreen klarar av compiz. Dubbla skärmar borde inte vara några problem med någon drivrutin.

Efter att ha uppdaterat till Lucid så testade jag att slå på compiz och det verkar fungera. Har ett kort från 2000-serien.