Lenovo låter användaren byta Fn och Ctrl

Permalänk
Melding Plague

Lenovo låter användaren byta Fn och Ctrl

En ny BIOS till Lenovo Thinkpad gör det möjligt att byta plats på tangenterna Fn och Ctrl.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fan va bra blir lack ibland om man sitter vid en laptop å trycker fel på dom två javlarna

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Kunde de inte ha gjort rätt från början?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kunde de bara inte gjort rätt från början och ha Ctrl längst till vänster? Dock gillar jag att man kommer kunna ändra oavsett vad för plattform som sedan körs på datorn.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

vad gör fn över huvud taget?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
vad gör fn över huvud taget?

Fn = Function, om jag minns rätt.

Jag trycker fn + F7 för att få bilden till tvn t.ex (IBM laptop)

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Smått off-topic men i alla fall, vem trycker ctrl+f4 för att stänga flikar i webbläsaren när ctrl+w går så mycket enklare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kunde de inte ha gjort rätt från början?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Kunde de bara inte gjort rätt från början och ha Ctrl längst till vänster? Dock gillar jag att man kommer kunna ändra oavsett vad för plattform som sedan körs på datorn.

Det är alla andra som haft feeeeeeel!
TP > *

Bra funktion. Kan lösa många problem.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Nice! Synd att det bara gäller deras nyare modeller..

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

Användarna har blivit ägda!

Annars är det ett bra initiativ tycker jag. Blivit lack på fn några gånger, men den har ju ändå där att göra.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torbear
Smått off-topic men i alla fall, vem trycker ctrl+f4 för att stänga flikar i webbläsaren när ctrl+w går så mycket enklare?

Vad händer i så fall om man råkar trycka Fn+w istället?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas andra datortillverkare hakar på. Jag har en VAIO med CTRL längst ut, och när jag försöker skriva på t.ex. en macbook eller andra modeller med Fn längst ut blir det bara ett jävla svammel.

Bra jobbat IBM!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Vad händer i så fall om man råkar trycka Fn+w istället?

Inget vad jag kunde märka.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Detta har HP haft i evigheter. Fast de har ju redan ctrl längst ut...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

"Fler än en användare har blivit ägd av Fn+F4"
Nice formulerat

Jag har samma "problem" på min mbp när man bootar in i windows men sannolikheten att Apple skulle lösa det är hyfsat liten. Jag tror inte att det ligger i deras intresse.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Detta har HP haft i evigheter. Fast de har ju redan ctrl längst ut...

Jo, precis. Tyckte att detta knappt varit någon nyhet. Har det på min laptop med (HP tablet). Men bra att Lenovo också börjar köra med den funktionen. Nog rätt smidig för många.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande prob med höger winknapp under spelande "=hej windows". Så ja passade in en träbit som gjorde den stum.
Men fn finns det ju bara 1 av.

Permalänk
Medlem

Men man lär ju sig till slut att control inte sitter längst ut, men visst ibland är man där och pillar, värsta är när man ska kopiera saker ctrl +c. Och sen visar det sig att man inte alls kopierat då blir man lite smått förbannad.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
"Fler än en användare har blivit ägd av Fn+F4"
Nice formulerat

Jag har samma "problem" på min mbp när man bootar in i windows men sannolikheten att Apple skulle lösa det är hyfsat liten. Jag tror inte att det ligger i deras intresse.

Ctrl + w som någon nämnde funkar bra för att stänga fönster/tabbar i de flesta fall annars.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som tidigare nämnt kunde lenovo gjort rätt från början och dessutom har HP gjort rätt från början men iaf kan man i mitt bios växla plats mellan de två knapparna..

Så inte speciellt intressant nyhete för mig men för vissa:)

Permalänk

Det är otroligt tråkigt att spela Battlefield med ctrl och fn på ombytta platser. Ctrl bör sitta längst ner till vänster!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är otroligt tråkigt att spela Battlefield med ctrl och fn på ombytta platser. Ctrl bör sitta längst ner till vänster!

WORD!

Visa signatur

C'est moi, Dr. von Quattro!

>>>>>>>Folding@Sweclockers<<<<<<<

Permalänk
Medlem

en piss design överhuvudtaget att ha en sådan ovesentlig knapp på tangentbordet. de kunde lika gärna satt den över tagentbordet som en extra knapp.

Permalänk

Knappen är ju inte oväsentlig, den används ju ofta till att justera volym och ljusstyrka, mm. Däremot borde den inte sitta där någon annan knapp sitter, så att säga.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Knappändring

Jag har alltid haft stor lycka med SharpKeys när jag velat ändra någon knapps betydelse.

SharpKeys

För min del brukar jag alltid göra så att Caps lock beter sig som shift. Vem f-n använder Caps lock som den är menad att bete sig egentligen.

Håll till godo,
J

Permalänk
Medlem

Lenovo låter Fan få Control?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

FN knappen borde sitta där Acess IBM knappen sitter på min T43a (gamm gamm dator)

Permalänk
Medlem
Citat:

Fler än en användare har blivit ägd av Fn+F4 (logga ut) när avsikten egentligen har varit att stänga en flik i webbläsaren (Ctrl+F4).

Men hjälp. Om ni vill få ett rykte om att göra bra journalistik så borde ni undvika såna formuleringar.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
FN knappen borde sitta där Acess IBM knappen sitter på min T43a (gamm gamm dator)

Sant, FN brukar man ju inte använda så mycket Men använder man sin dator mycket så vänjer man ju sig vart tagenterna sitter Och då inträffar inte dessa typer av olyckor :D(inte för mig iaf)

Visa signatur

Balle

Permalänk

Vem använder Ctrl-F4 för att stänga en flik?
Antagligen vet de inte vad Fire gestures är...

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6366
Smidigt som tusan.
Håll in höger musknapp och dra.
Dra musen upp: öppna ny flik ( jag har öppna senast stängd flik)
Dra musen ner: stäng aktiv flik

För de som använder andra webläsare så finns det liknande plugins.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB