[Linux] Dålig kommunikation mellan dator och monitor?

Permalänk
Medlem

[Linux] Dålig kommunikation mellan dator och monitor?

Hej

jag har en 42" Andersson TV som stödjer full hd.
Datorn och tv fungerar klockrent när jag använder Vista, men i ubuntu krånglar det lite.

Jag har en annan tråd på samma spår men jag är ute på villovägar på den tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Om jag kollar upp min skärm i ubuntu, så tror datorn att den är 7". och kallas "OEM" (Original Equipment Manufacturer), alltså att den inte hittar något namn på den.
Hur ska jag övertala ubuntu att kommunicera med min TV?
Den är kopplad med DVI > HDMI, men eftersom att det fungerar så bra i Vista (vilket jag hatar:( ), så är det inte fel på uppsättningen.

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutinerna för grafikkortet installerade?

Permalänk
Medlem

jag vet inte vart man hittar intel grafik drivrutiner. Har hittat deras sida för linux, men fattar inte hur man installerar

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
jag vet inte vart man hittar intel grafik drivrutiner. Har hittat deras sida för linux, men fattar inte hur man installerar

Det borde komma upp som "hardware drivers" i systemet (jag kör inte Gnome så lite osäker var den finns). Annars finns EnvyNG som kollar upp och installerar rätt driver för ditt kort. EnvyNG tror jag är i reposarna från start.

Permalänk
Medlem

Nej nej nej. Han har som sagt intelgrafik; drivrutinerna är öppna och allt skall funka direkt om xserver-xorg-video-intel är installerat (vilket det med största sannolikhet redan är)

EnvyNG är bara för NVidia och ATI, likaså hardware drivers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Nej nej nej. Han har som sagt intelgrafik; drivrutinerna är öppna och allt skall funka direkt om xserver-xorg-video-intel är installerat (vilket det med största sannolikhet redan är)

EnvyNG är bara för NVidia och ATI, likaså hardware drivers.

oops, japp, mitt fel, inte fått i mig nog kaffe tror jag :S Glöm mitt inlägg

Permalänk
Medlem

Okej, som ingen som kan lösa mitt problem?
Jag testade med en annan monitor som den fungerar klockrent med... bara med den datorn med ubuntu och den tven som verkar vara en dålig kombo..?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem

Hittade info om hur man kan läsa av vad skärmen (TVn) stödjer, men det kanske bara funkar med nvidia-grafik?

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54685

Möjligen om man kopplar in en dator med nvidiagrafik till TV-apparaten så man får ut den data man behöver så man kan lägga in det i xorg.conf på den aktuella maskinen? Detta var alltså bara ett hugskott från min sida men det kanske ger någon idé hur man kan gå vidare...

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du Ubuntu 9.10? Dvs har du uppdaterat distributionen senaste veckan på ett ungefär? Intelgrafikdrivrutinerna har bytts ut till 9.10 till några klart bättre (mestadels i prestandasynpunkt, men det kan vara en första sak att göra om du inte gjort det).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om datorn inte får information om vilka upplösningar tv:n klarar, kan du inte kolla i din manual för tv:n och mata in värdena manuellt i xorg.conf filen?

Permalänk
Medlem

Jag citerar mig från en annan tråd

Om jag kör xrandr får jag ut:

code:Screen 0: minimum 320 x 200, current 1280 x 720, maximum 4096 x 4096
VGA1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DVI1 connected 1280x720+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 20mm x 10mm
1280x720 60.0*
640x480 60.0
TV1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Obersvera: Det finns ingen VGA utgång på denna maskin, endast DVI. Även S-Video, fast det stödjer inte monitorn.

En annan maskin med Jaunty funkar med monitorn klockrent på 1920x1080 (samma sladdar), annat grafikkort.

Om jag nu tvingar fram 1920x1080 @ 60 Hz med xrandr enligt:

code:xrandr --output DVI1 --scale 1920x1080 --rate 60

Så blir bilden helt svart. Dock har monitorn fortfarande singal ifrån datorn, men bara svart.

Jag tänkte då: Jag installerar Jaunty istället, då många har problem med Karmic.
Men, när jag bootar jaunty installationen blir skärmen också svårt! Detta beror på, enligt min teori, att upplösningen som installationen väljer är "för hög", även om den ska fungera.

Om jag kör cvt 1920 1080 får jag

code:# 1920x1080 59.96 Hz (CVT 2.07M9) hsync: 67.16 kHz; pclk: 173.00 MHz
Modeline "1920x1080_60.00" 173.00 1920 2048 2248 2576 1080 1083 1088 1120 -hsync +vsync

Det ser väll helt normalt ut?
Jag hittar inget vettigt om dessa problem... Någon måste ha någon idé om vad det kan vara?
Eftersom att samma dator fungerar så klock rent i Vista, ska det ju inte vara fel på grafikkortet (Dessutom kom den precis ut ifrån service, där de bytte hela moderkortet )

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.