Lenovo låter användaren byta Fn och Ctrl

Permalänk

"Fler än en användare har blivit ägd av Fn+F4 (logga ut) när avsikten egentligen har varit att stänga en flik i webbläsaren (Ctrl+F4)"

Formuleringen "ägd"
Första gången jag sett något så oseriöst i en sweclockers-artikel, väldigt mysigt dock ^^

Permalänk
Medlem

Usch för Fn-tangenter, jag undrar vem puckot var som tyckte det var en bra idé att placera en knapp som används relativt sällan på en sådan plats. Sätt den uppe vid Pause/Break istället.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Vem använder Ctrl-F4 för att stänga en flik?
Antagligen vet de inte vad Fire gestures är...

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6366
Smidigt som tusan.
Håll in höger musknapp och dra.
Dra musen upp: öppna ny flik ( jag har öppna senast stängd flik)
Dra musen ner: stäng aktiv flik

För de som använder andra webläsare så finns det liknande plugins.

Mouse gesture heter det.

Det borde väl vara enklare att bara bytta en av Windows knapparna istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Men hjälp. Om ni vill få ett rykte om att göra bra journalistik så borde ni undvika såna formuleringar.

Jag tror inte man får sämre rykte för att man använder lite ledigare formulering och inte så himla korrekt och formellt. Tvärtom tycker jag att det bra och lite roligt när skribenter gör sådant

On topic: Bra för de som har sådana, jag tillhör inte den gruppen, men skulle säkerligen ha stört mig på att missa Ctrl hela tiden om jag hade ägt en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag tror inte man får sämre rykte för att man använder lite ledigare formulering och inte så himla korrekt och formellt. Tvärtom tycker jag att det bra och lite roligt när skribenter gör sådant

On topic: Bra för de som har sådana, jag tillhör inte den gruppen, men skulle säkerligen ha stört mig på att missa Ctrl hela tiden om jag hade ägt en.

Passar målgruppen också, men vem fan bryr sig, det är en webb-tidning

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Avstängd

Tycker formuleringen med "ägd" är rolig. Fick mig att dra på smilbanden
Tycker inte man alltid ska formulera sig på detta vis men roligt om det smyger sig in ibland

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Tycker formuleringen med "ägd" är rolig. Fick mig att dra på smilbanden
Tycker inte man alltid ska formulera sig på detta vis men roligt om det smyger sig in ibland

tänkte på samma sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arreswe
tänkte på samma sak

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

det var på tiden

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Min acer har redan ctrl längst till vänster och fn jämte, men trycker alltid fel på andras laptops

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Mina Acer, min förra Asus och jag tror min förre fujitsu-siemens laptop kunde detta, så det här är väl inte en särskilt stor nyhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Mouse gesture heter det.

Det borde väl vara enklare att bara bytta en av Windows knapparna istället.

Det tillägg han pratar om heter FireGestures. https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6366

Permalänk
Medlem

Varför ska man jävlas med tangentbordets utseende... tacka vet jag IBM model M /bitter

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Re: Knappändring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JugsteR
Jag har alltid haft stor lycka med SharpKeys när jag velat ändra någon knapps betydelse.

SharpKeys

För min del brukar jag alltid göra så att Caps lock beter sig som shift. Vem f-n använder Caps lock som den är menad att bete sig egentligen.

Håll till godo,
J

Sådana program fungerar normalt inte för jusst Fn-knappen.

Och värst vad folk klagade på ctrl+f4, nog för att ctrl+w är smidigare men ctrl+f4 används i betydligt fler program... Men personligen är det de vanliga kommandona som man stör sig mer på, ctrl+c/v/z/p/i/b etc. där ctrl+c kanske nog är den värsta eftersom man inte märker det förrns man ska klistra in det sen. Ergonomiskt illa med ctrl-knappen där också på vissa tangentbord.

Permalänk
Medlem

Min gamla HP kunde det också år 2005, var detta verkligen värt en nyhet?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Att FN sitter längst ut till vänster har fått mig att välja bort lenovo helt och hållet, det funkar bara inte !
Rör inte min crtl-tangent !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar annars finnas hackade bios som gör precis detta. Själv är jag iofs en av de som vill ha fn till vänster.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Usch för Fn-tangenter, jag undrar vem puckot var som tyckte det var en bra idé att placera en knapp som används relativt sällan på en sådan plats. Sätt den uppe vid Pause/Break istället.

Antagligen samma nöt som tyckte att windows-tangenten var onödig. Så istället för ctrl+fn+win+alt som är vanligt, så tyckte IBM / lenovo att fn+ctrl+alt var bättre. Jag tror dock att Lenovo (åter)introducerat win-tangenten numera. Men det var ett säreget dåligt drag att sabba den hyffsat vettiga standarden som fanns.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Min gamla HP kunde det också år 2005, var detta verkligen värt en nyhet?

Det är ju en nyhet på just lenovos laptops. Och om det är värt en nyhet vet jag inte men de kanske inte fanns något roligare att skriva om

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Men hjälp. Om ni vill få ett rykte om att göra bra journalistik så borde ni undvika såna formuleringar.

Bara för att humor läggs till så är det inte dålig journalistik, snarare tvärtom.

(Kolla Aftonbladet mm)

Nej men seriöst, sluta vara en tråkig surkärring och le åt det

Permalänk
Medlem

Oj, hade inte ens funderat på saken innan.... Men nu inser jag ju fördelen med att Fn-knappen sitter där den sitter. T.ex. när jag ska tända tangentbordslampan (japp, riktig lampa, inget j-la ledbelyst leksakstangentbord), perfekt placering...

Iofs blev jag "ägd" en gång när jag skulle göra en intervju och jag hade haft min T-Pad några dar... Efter 2 timmar och mitt i intervjun (hade hunnit skriva rätt så mycket...) så "dog" datorn (X60) helt plötsligt... Hade råkat komma åt Fn+"sleep-knappen".... En annan gång roterade hela skärmbilden... Men man vänjer sig...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

måste ni påminna mig om lenovos(IBM) fina datorer. så trött på plastiga laptops, men ja asusen har iaf 24 mån garanti

Permalänk

Små funktioner som gör livet lite bättre

Permalänk
Medlem

Vems idé var det att sätta Fn längst ut?

Förekommer på fujitsu siemens också.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Varför ska bara framtida lappisar kunna byta fn och ctrl?? Kan man inte uppdatera bioset i lenovos bärbara? fattar inte varför det inte skall fungera.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Vems idé var det att sätta Fn längst ut?

Förekommer på fujitsu siemens också.

FBI arbetar på att finna den enskilda personen som ligger bakom al(l)t!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

På de 2-3 år gamla HP-laptoparna jag suttit vid så har det också gått...

Permalänk
Avstängd

Haha

"Fler än en användare har blivit ägd av Fn+F4"

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma dator i skolan, problemet är att dem har låst bios på dem.
SKIT STÖRANDE att trycka Fn + C när man ska kopiera en text istället för Ctrl + C.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Tyckte det gick snabbt att vänja sig. Störde mig själv något alldeles otroligt på deras inbördes placering, i ungefär 3-4 dagar. Efter ett par veckor satt det i ryggmärgen. Däremot stör jag mig fortfarande på Escape-tangentens placering, och den är lite svårare att justera med ett BIOS-hack.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte de flesta har anpassat sig så som MacBook Wheel...
Det är framtiden...så slipper man ju dessa problem med knappar sitter fel och sådant

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9BnLbv6QYcA&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9BnLbv6QYcA&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>