Permalänk
Medlem

Ångra Lenovo W500

Hej på er,
Till er som sitter och funderar på att inhandla PC eller Lenovos w500 som jag köpte ca 6 månader sedan (vista).

Efter hårdvarofel, reperation och fortfarande usel batteritid vill jag verkligen dela med mig och säga stopp!! Gå och känn på Mac istället.

Läs detta och flera andra artiklar på samma site,

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435&p=13

Nu inhandlar jag 3 mac och lämnar över mina PC till barn och fru med installerat XP (fick bättre batteritid med XP).

Åt skogen med PC som jag har använt i snart 20 år. Dock kommer jag att ha en gaming maskin om mac pro visar sig inte duga till det

Allt gott

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att du inte gillade W500, en sån står på min inköpslista i januari när den nya W510:an kommer och de rear ut W500 :).

Tycker du kan prova Win7 på W500, för mig gav de lite bättre batteritid jämfört med XP/Vista men framförallt är det ett sjukt stabilt och bra operativ, lång före seg-Vista.

Mac är också ett bra val, sikta in dig på en MBP 15-tummare så kommer du absolut inte bli besviken även om jag tycker drivarna för Windows suger men Snow Leopard är ju underbart, kör de på min flickväns MBA och det är en mycket trevlig upplevelse.

Ska du sälja W500 så är jag kanske spekulant, lite osäker om jag kan få lös en x200s via import från USA men går det inte i lås så är ju W500 intressant för mig

Permalänk
Medlem

Jag är också spekulant på W500, så det kommer bli rea på den i Januari? Låter gott..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ime95mos
Jag är också spekulant på W500, så det kommer bli rea på den i Januari? Låter gott..

Det är i alla fall vad jag hoppas även om jag givetvis inte kan lova nåt, de brukar alltid rea ut utgående modeller på typ Dustin när dom nya lanseras och då kan man knipa sig en trevlig holk för en rimlig peng.

Enligt Lenovos tidigare läckt roadmap så kommer dom nya Calpella-holkarna då. Risken (eller vad man ska kalla det) är väl att W510 kommer med i7 720QM och då tvekar man ju en del, alltid trevlig med quadcore även om jag inte behöver prestandan hehe.

Permalänk
Medlem

Passionen som jag hade inför w500 har svalnat i alla fall. Sälja är väl inte värt det. Lika bra att använda den tills den dör. Den fungerar som stationär dator nu. Men jag kommer att installera 7 och se hur den fungerar

Leopard är ju fantastisk än så länge (mini). Men jag väntar med book pro tills den blir Quad vilket lär inte dröja. Inhandlat en SSD men vill inte stoppa den i Lenovo längre:-(

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Du är ju duktig i det här Zzzandman,
Win 7 är installerat och det är som du säger ett annat tryck i w500. Nu överväger jag SSD installation. Jag vill inte installera något av alla drivrutiner som jag får träff på i download i Lenovo. Datorn fungerar bra och WiFi är optimalt fungerande direkt. Iphone fungerar som modem vb.

Definitivt aldrig till Lenovos tumavlöäsaren, meddelande och alla säkerhetsfunktion som naggar på varje klick.

Men en sak saknar jag och det är belysnings LED på tgb? Hur kan jag få igång det på smidigt sätt? Den finns inte med std mobility center-

Det kanske blir att jag väntar med book pro en stund (tills den är ATI och quad)

Tack i förhand

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Det är i alla fall vad jag hoppas även om jag givetvis inte kan lova nåt, de brukar alltid rea ut utgående modeller på typ Dustin när dom nya lanseras och då kan man knipa sig en trevlig holk för en rimlig peng.

Enligt Lenovos tidigare läckt roadmap så kommer dom nya Calpella-holkarna då. Risken (eller vad man ska kalla det) är väl att W510 kommer med i7 720QM och då tvekar man ju en del, alltid trevlig med quadcore även om jag inte behöver prestandan hehe.

Opps, jag glömde att jag behöver citera dig för att dra din uppmärksamhet,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Jag hade definitivt lagt på Intel storage matrix om du ska lägga in en SSD och syste m interface drivarna från Lenovo, de har släppt en komplett uppsättning drivare för din W500, även wifi-kortet fick jag aningen snabbare överföring/täckning med senaste drivaren och med sista drivaren för videon fick min bror en rejäl ökning i WEI

Fingeravtrycksläsaren behöver du inte men checkar du av att den ska dyka upp vid varje uppboot tycker jag inte den stör så mycket, däremot skulle jag absolut INTE lägga in Access connection för att hantera wifi, den är sämre än nånsin i Win 7 :-S

Ang tangentbordsbelysningen så är jag ganska säker att den ska funka utan drivare via fn+PgUp om inte så lägg in dessa:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

Då får du on screen för volymen också.

Min bror tjacka en W500 2.8Ghz då han jobbar med 3d rendering och en X25 G2 160GB och det är sinnesjukt va snabb den är, boot av windows tar bara drygt 20sek och applikationer startar reptilsnabbt, sen skadar de ju inte att de släppt en ny fw så man får 100MB/s vid skriv också (dom tog bort den då den inte funkade med win7 men jag hoppas dom släpper en ny version som är kompatibel med win 7 snart).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag hade definitivt lagt på Intel storage matrix om du ska lägga in en SSD och syste m interface drivarna från Lenovo, de har släppt en komplett uppsättning drivare för din W500, även wifi-kortet fick jag aningen snabbare överföring/täckning med senaste drivaren och med sista drivaren för videon fick min bror en rejäl ökning i WEI

Fingeravtrycksläsaren behöver du inte men checkar du av att den ska dyka upp vid varje uppboot tycker jag inte den stör så mycket, däremot skulle jag absolut INTE lägga in Access connection för att hantera wifi, den är sämre än nånsin i Win 7 :-S

Ang tangentbordsbelysningen så är jag ganska säker att den ska funka utan drivare via fn+PgUp om inte så lägg in dessa:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

Då får du on screen för volymen också.

Min bror tjacka en W500 2.8Ghz då han jobbar med 3d rendering och en X25 G2 160GB och det är sinnesjukt va snabb den är, boot av windows tar bara drygt 20sek och applikationer startar reptilsnabbt, sen skadar de ju inte att de släppt en ny fw så man får 100MB/s vid skriv också (dom tog bort den då den inte funkade med win7 men jag hoppas dom släpper en ny version som är kompatibel med win 7 snart).

Hej Zzzandman,

Tack för tipset. Du är verkligen väl beläst om Lenovo. fn+PgUp fungerade klockrent. Var kan man läsa dessa små detaljer egentligen. Manualen som följde med är ju värdelös. Eller har jag missat det i manualen och skall gräva ut den?

Win7 64 installeras nu. Laddade ner drivrutiner igår. 800Mb och fortfarande har jag varit selektiv

Inte undra att systemet blir slö nära man installerar allt det på Vista. Jag kör nu backup och installerar drivrutin stegvis i mån av prio. Grafik, WiFI och ljud nu.

Lenovos hemsidan för att ladda ner dessa rutiner är bortom all kritik och långsam. Namnet på drivrutiner är skit (något i klass gamla dos 8 tecken, 12e412ww) och du måste nästan foga in en text vid varje drivrutin för att förstå vad den är för.

Jag börjar bli för gammal Det är kanske naturligt att man väljer Mac när man bli äldre.

Gaming maskin kommer jag alltid att välja ha dock om Mac inte pallar med trycket.

Har du något tips om vilka driver i övrigt är bra att ha med?

Öppen fråga till alla som inte hör hit egentligen: Bästa backup programmet som har kapacitet att boota om vid totalt haveri och installera från separat partion? Paragon är bra?

Ha det gott

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Manualen är inget vidare de kan jag hålla med om, just FN genvägarna är tryckt med blå färg på tangentbordet, i övrigt har jag nog lärt mig det mesta med "trial-and-error", finns många smarta prylar som tex always-on-usb så man kan ladda mobilen + GPS:en även fast datorn är avslagen, detta slår du på i power managern :).

Lenovos hemsida för drivare är ganska crappy, de håller jag med om, speciellt att den är nere ganska ofta vilket är uruselt. Jag tycker det bästa är att sortera drivarna i datum-ordning på support-sidan så ser man vilka som är nya och intressanta, just kring den 22:a oktober kom det mycket intressant för Windows 7 användare. Jag hade lagt på

- börja med att slänga in senaste BIOS om du inte redan har de
- kernel-nära drivare som wifi,grafik, ethernet och 3g modem
- system interface driver och Intel storage matrix (för moderkort och för att få snabbare SSD prestanda)
- Hotkeys (för att få OSD och fn kombinationerna)
- fingeravtrycksdrivare + app (checka bort att den ska autostarta vid varje uppboot)
- power managment drivare + senaste power managern (som faktiskt är riktigt bra)
-ultranav drivaren
- system update (som kan vara bra om du väljer ut de du behöver, installera inte allt som den föreslår)
-active protection system (behövs inte om du ska ha SSD)

Detta installerar jag INTE:
access connection, presentation director (slutat stödjas i win7), Lenovo toolbox, rescue & recovery, client security solution, intel AMT, bluetooth (win 7 inbyggda räcker oftast), intervideo, helpcenter, keyboard custimizer, mobility center custimization, ThinkVantage Maintenance Manager, ThinkVantage Productivity Center,

Tycker ovanstående sölar ner dator och inte tillför särskilt mycket och även om jag gillar Access connection då jag sitter på olika nät så är det sinnesjukt hur buggig den är speciellt i win7 och dom sprutar ut nån ny version varje måndag också, crappy...

Kort sagt: lägg enbart på drivarna och de absolut nödvändigaste i app väg som power managern och fingerscanner-appen, låt resten vara. Jag använder faktiskt System update så slipper man jaga allt manuellt men installerar enbart drivare övrigt gömmer jag så de inte visas nästa gång.

Paragon har jag inte provat, själv kör jag Acronis True Image och Symantec Ghost ibland där jag gör en vanilla-image som jag kan köra en restore till om jag behöver de, sen tar jag en ny backup före och efter varje större app jag installerar, det är guld att enkelt kunna köra en restore.

Jag gör en disk to disk image med 2 interna diskar för att få upp prestandan vid backup-tagningen och då kan man kosta på sig ganska frekventa backuper. Det är sååå skönt att bara boota från usb-pinne och köra en restore från image istället för att hålla på att kladda med en nyinstallation av OS och alla appar (för att inte tala om alla inställningar som kräver överallt....) De spar många timmars jobb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Manualen är inget vidare de kan jag hålla med om, just FN genvägarna är tryckt med blå färg på tangentbordet, i övrigt har jag nog lärt mig det mesta med "trial-and-error", finns många smarta prylar som tex always-on-usb så man kan ladda mobilen + GPS:en även fast datorn är avslagen, detta slår du på i power managern :).

.......

Jag gör en disk to disk image med 2 interna diskar för att få upp prestandan vid backup-tagningen och då kan man kosta på sig ganska frekventa backuper. Det är sååå skönt att bara boota från usb-pinne och köra en restore från image istället för att hålla på att kladda med en nyinstallation av OS och alla appar (för att inte tala om alla inställningar som kräver överallt....) De spar många timmars jobb

Du är verkligen en klippa. Jag laddade ner båda Paragon ocg Acronics 3 dagar sedan. Mycket riktigt började jag med acronics igår iställer för Paragon och det gick väldigt smidigt. Nu finns det en image på partition D.

För 6 år sedan började jag alltid installera två kopior av win på två partitioner. Backupprogram var inte so optimala och kunde inte göra en komplett avbild från samma system. Gick då ut till det andra system och körde Arj eller Rar på systemet (fattigman lösning). Min laptop hade alltid ett system optimerad med verktyg och ett system optimerad för spel (minimala driver).

Jag ska testa Acronics ordentligt idag genom att jag tar bort win och låta den komma till handling. Innan jag börjar lägga arbete på konfiguration.

Driverna är precis som du föreslår. Jag har inte laddat ner de som du stryker:-) Kul att jag tänkte i rätt banor. Dock är jag skeptisk till active protection system. Jag har ibland fått blåa skärmar på Vista när den aktiverades, misstänker jag.

Tumavtryckläsaren irriterade mig reellt då jag skar mig i pekfingret och behövde ta av plåstret för att kunna logga på. Förvisso kunde jag ju programmera flera fingrar:-)

Jag vill ha omedelbar funktion när jag köpte W500. Sedan var jag i ett stadium där jag inte hade tid att sitta, läsa och meka. När man går på Cortisol istället för adrenalin blir man lätt irritabel. Tumavtryckläsaren aktiverades även när jag skulle kolla epost på min lösenord. Tänkte då vilken idiot som la in detta som std installation.

Jag kommer att installera system update. Jag var tveksam tidigare men eftersom du säger att man kan välja bort driver så kan det bli bra.

Jag vet i alla fall var skall jag vända mig när jag vill ha en kvalificerad gissning:-)

Ha det gott

Visa signatur

InMortumVeritas