Intel arbetar med att lösa SSD-problem

Permalänk
Melding Plague

Intel arbetar med att lösa SSD-problem

Intel rapporterar att problemen med SSD-enheten X25-M har återskapats och att företaget nu arbetar på en lösning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så surt de måste kännas för intel

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Tur att de kommer fixa det i alla fall. De som har fått sin sabbad av firmware uppgraderingen får väl en ny såklart?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Man får nästan chansa lite om man köper en, slår vad att intel testar mycket med. Jävligt bra att tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar det snart så jag kan få trim på min nya disk.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Tur att de kommer fixa det i alla fall. De som har fått sin sabbad av firmware uppgraderingen får väl en ny såklart?

Kan inte tänka mig något annat. Om verktyget för att installera den nya versionen, eller versionen i sig, är trasig så kan ju knappast konsumenten bli straffad för det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Tur att de kommer fixa det i alla fall. De som har fått sin sabbad av firmware uppgraderingen får väl en ny såklart?

men innehållet? blir nog en väldigt dyr process speciellt i USA där alla stämmer allt och alla. Dom lär få stämningar så det sjunger om det, dom lär ju inte behöva köpa dasspapper. Om det nu är några som fått innehållet förstört..

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Kanske inte många som tänker på, men en TRIMmad hårddisk kan man inte återskapa information från eftersom blocken raderas när filerna raderas.
Utan TRIM ligger raderad informationen kvar tills ny information skrivs till blocket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
men innehållet? blir nog en väldigt dyr process speciellt i USA där alla stämmer allt och alla. Dom lär få stämningar så det sjunger om det, dom lär ju inte behöva köpa dasspapper. Om det nu är några som fått innehållet förstört..

Lär väl antagligen finnas någon disclaimer som säger att Intel inte är ansvariga för om innehållet försvinner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
men innehållet? blir nog en väldigt dyr process speciellt i USA där alla stämmer allt och alla. Dom lär få stämningar så det sjunger om det, dom lär ju inte behöva köpa dasspapper. Om det nu är några som fått innehållet förstört..

Pratade inte om innehållet, utan om att vissa har blivit helt odugliga till sin funktion.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Lär väl antagligen finnas någon disclaimer som säger att Intel inte är ansvariga för om innehållet försvinner.

Det står explicit att man ska ta backup på data innan uppdatering av firmware i instruktionerna - om man inte gör det så får man faktiskt ta och bita i det sura äpplet (ok inte när det gäller själva hårdvaran utan då det gäller datainnehållet).

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kanske inte många som tänker på, men en TRIMmad hårddisk kan man inte återskapa information från eftersom blocken raderas när filerna raderas.
Utan TRIM ligger raderad informationen kvar tills ny information skrivs till blocket.

Någon som har lite mer, och detaljerad info till ovanstående? Är helt klart något man -måste- ha i minnet nu när i princip alla under kommande 5 år kommer gå över till ssd för såväl OS som lagring.

Permalänk
Medlem

Tur att man kör med xp då Uppgraderade den när jag fick den för ca 2 veckor sedan i väntar på¨win7 men valde att installera om xp då jag hörde om alla problem. Får hoppas det löser dig snart. Vill ha win7 NU!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag trodde man bootade uppgraderingsverktyget och körde det utan operativsystemet. Hur kan det då vara fel på verktyget i bara windows7 x64?

Det microOS som man bootar när man installerar borde ju vara samma för alla som laddat ner installationen.

Eller har jag inte fattat hur det funkar?

(Har INTE uppgraderat)

Nusse: Jag kör XP Innuti windows7 för min gamla scanner, bokföringsprogrammet och lite annat smått.. Det ingår.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Pratade inte om innehållet, utan om att vissa har blivit helt odugliga till sin funktion.

jag pratade om innehållet, med det är säkert som ulf5 säger.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag trodde man bootade uppgraderingsverktyget och körde det utan operativsystemet. Hur kan det då vara fel på verktyget i bara windows7 x64?

Har också haft problem med att få ihop det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Någon som har lite mer, och detaljerad info till ovanstående? Är helt klart något man -måste- ha i minnet nu när i princip alla under kommande 5 år kommer gå över till ssd för såväl OS som lagring.

Ytterliggare en fördel med att gå över till SSD alltså.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Musikälskare

Jag överlevde!

"64-bitars Windows 7"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man fick väl ett program där man kunde TRIMma SSD:n från OSet? Det skulle vara ett sätt att "defragmentera" disken antar jag. Det kanske är där felet är, flashen har du testat att pröva programmet om det nu finns ett?

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Ja det har jag, funkar utan problem

Intel toolbox eller nått heter det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Överlevde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Jag överlevde!

"64-bitars Windows 7"

Prova ändra disk configuration mode så får du se om du överlevde eller inte.
Från AHCI - IDE
Eller om du har IDE nu,
Från IDE - AHCI.

Det är problemet har dykt upp för de flesta.
Även för mig.

Så länge jag kör det mode jag hade vid update har jag dock inga problem.

Permalänk
Medlem

Men att man kan återskapa raderad HDD data är ju inte pga en riktig funktion, snarare en överbliven halvtaskig möjlighet om man har "tur".

Är nog knappast bara jag som tycker de är rätt om det försvinner (ändå har jag använt den en gång). Det är ju ändå så det är tänkt och det blir bättre säkerhet.

Permalänk

Jag tycker ett större problem är att det inte finns några Intel SSDer att köpa ( förutom en o annan )

// Lazze

Permalänk
Medlem

Rätt lugnt och sansat här, inte som det brukar se ut i ATI/Nvidia-trådarna t.ex. Undrar hur kommentarerna hade sett ut här om rubriksättaren hade spetsat till det lite, typ "Febril aktivitet på Intel efter SSD-fiaskot".

Permalänk

Är Intel Solid-​State Drive Toolbox drivrutinen? Det var någon här som påstod att det inte var drivrutinen, även om den inte går att tanka nu.

Permalänk
Medlem

Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:
Någon som vet några bra distanser 2,5" -> 3,5"?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:
Någon som vet några bra distanser 2,5" -> 3,5"?

Fast det är väl mest 32-bitars som säljs förinstallerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:
Någon som vet några bra distanser 2,5" -> 3,5"?

Ja, samma här. Tänkte precis uppdatera innan jag såg varningen (hade tankat hem det innan).

Ang. distanser är jag i samma sits, den hänger i ståltråd nu
Jag tänker slå till på en Scythe Twin Mounter, då får man ju dessutom plats med en till då den dagen kommer.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:
Någon som vet några bra distanser 2,5" -> 3,5"?

På inet finns det ett par för runt 50-lappen av scytche. Kolla in dem, jag kör dem själv med Intel SSD hårddisken.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast det är väl mest 32-bitars som säljs förinstallerat?

Na, åtminstone dell försöker kränga 64-bit versioner till sina kunder....