Permalänk
Medlem

DDR3 vs DDR2

Hejsan!

Jag hade en snabb fråga här kring den nuvarande DDR3 sitautionen. Jag håller på att välja ut delar till ett kommande datorbygge, men har fastnat lite grann på minnesfronten (även moderkort då jag måste välja ett DDR3 baserat kort om jag väljer att gå den vägen). Från olika håll hör jag att DDR2 fortfarande är antingen lika snabbt eller till och med snabbare såvida man inte köper ett monstruöst DDR3 kort med upp mot 2Ghz fsb eller liknande. Stämmer detta och varför? min förhoppning är att datorn skall hålla ett tag men fortfarande inte stiga över en cirka 12 tusen kronor.

Sidnot & ytterligare fråga: Jag funderade på Intels core 2 quad q6600 processor (2,4Ghz 8mb cache m/boxad fläkt) då denna sägs klocka till 3,2 utan problem. Men som nybörjare undrar jag om det krävs någon form av extra kylning för att den siffran skall gå att nå. Jag funderade starkt på ett chassi från netonnet. se som heter Antec nine hundred ( gick inte att länka ). De skriver här följande

"Det är därför Antec har skapat detta chassi med maximal kylning i åtanke.
Chassit är utrustat med perforerad front, tre stycken 120mm chassifläktar och en monster fläkt i taket på hela 200mm!"

Räcker det samt den boxade fläkten eller bör man köpa fler små fläktar osv.? Alla råd är välkommna.

Tack på förhand!

MvH

Permalänk

Du lär nog kunna klocka lite grann iaf med det chassit trots den boxade fläkten. Om du når 3.2GHz utan att temeraturerna sticker iväg eller behöva köra alla fläktar i max är svårt att säga. Skulle ändå rekommendera att köpa nån bra kylare av towermodell. T.ex. den här kanske http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6096&page=8 ? Då borde även 3.6GHz inte alls vara omöjligt, men beror ju på lite hur tur man har med processorn då alla är olika.

Ang. DDR3 så tycker jag verkligen att du ska strunta i det och använd DDR2 PC6400 istället. Man vinner så pass lite med DDR3, så är inte värt pengarna det kostar. Du vinner isf. mycket mer på att maxa kylningen och klocka processorn järnet.

Chassit du har valt är riktigt bra. Har byggt en dator i en sådan och tyckte den var riktigt skön att jobba med, verkar vara bra luftdrag igenom och är väldigt tyst.
Är du student ? Eller kanske har ett syskon eller flickvän eller what ever. Isf. så kan du köpa denna chassi på dustinhome.se för 878kr. Du måste registrera dig som student på www.dustinhome.se/student , då har du också ALLTID fraktfritt från dustin. Passa då på att köpa till 2 extra 120mm fläktar, Nexus Real silent för 79kr/st. De är så himla tysta så du kommer då inte märka någon skillnad i ljudnivå, tvärtom så innebär att i.o.m att du har så många fläktar så kan du köra alla i låga varv och därigenom få lika mycket luftdrag men tystare.

EDIT: iofs såg jag att Inet har chassit ännu billigare, 841kr, men då är inte gratis frakt. I vilket fall som helst så bör du inte gå på netonet.se reklamen om att de är så pass mycket billigare än allt annat, det är dom sällan. Kolla på prisjakt.nu före istället

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgnamn1=Inet&ftg...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt mycket för hjälpen! Blir nog ett sådant chassi och kylare kylare då, samt eventuellt de där 120mm fläktarna du reckomenderade, sista jag vill är ju att bränna sönder prylarna. Appropå minnen måste jag dock följa upp med en liten fråga, där finns ju 1060 mhz DDR3 minnen 4gb för i princip samma pris som 4gb DDR2 6400 --> (http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11047) Är det då värt det om vi bortser från moderkort för ett ögonblick? Eller överhuvudtaget snabbare DDR2, faktum är att jag inte riktigt vet hur stor skillnad de här mhz talen gör i praktiken. Allt jag vet är att snabba kort underlättar klockning av processorn.

Jag tänkte jag passar på med två små frågor till här när jag ändå lyckats få tag på en kunnig en här. Angående hårddisk hittade jag en 150gb med 10k rpm, för ungefär 1400kronor, hur stor inverkan har det här på prestanda? är det värt den enorma dippen i diskutrymme (blir tvungen att köra två interna) eller skall man satsa på en 7200 rpm disk? kan ju få i princip 1 tb för samma pris. Sist men inte minst, har du några reckomendationer för moderkort? där kan jag gärna spendera en del med tanke på att den delen lär jag inte byta ut. Kollat lite på de där i790 ultra av nvidia (de hade även DDR3 stöd), men de är alla SLI orienterade. Funderar på ett sådant radeon hd 4780 x2 kort och föredrar därmed CF för framtida bruk. Råkar inte ha något på rak arm? https://www.inet.se/recensioner/1901588/asus-rampage-formula-... såg jag, den kanske är något.

Tack återigen för hjälpen!

Ps. haha, finurlig funktion det där på prisjakt. Dock vann faktiskt Inet!

MvH

Permalänk
Medlem

Jag skall själv om 1-2 vecka inhandla ett liknande system som du har på gång nu. Fast lutar mera åt en Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz som processor. Är inte så mycket ute efter o klocka den men om det går fint och lätt så kanske de blir några MHz. Dock är jag ute efter att få datorn tyst i första hand. Är den processorn prisvärd? Såg att priserna sjönk ordentligt nu i augusti.

Blir även en 150GB raptor disk för min del. Där kan jag säga att det hjälper mycket att ha systemet på en så pass snabb disk. Loadtider i spel och liknande. Själv spelar jag inte speciellt mycket men anser ändå att de kommer passa fint med en snabb systemdisk.

Är också intresserad av hur pass stor skillnad det är på ddr2 och ddr3. 4-8 GB i minne hade jag tänkt mig. Beroende på priset då eller ddr2/3-valet.

Din moderkortsfråga är också av intresse. Skall även själv ha ATI/AMD grafikkort och gärna ett moderkort som stöder Crossfire då. Men då gäller det ju också att veta om man skall ha ddr2 eller ddr3.

Nu kanske jag inte tillförde så mycket för dig men ist så hakar jag på och snor de tips du får nu.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumparen
Tackar så hemskt mycket för hjälpen! Blir nog ett sådant chassi och kylare kylare då, samt eventuellt de där 120mm fläktarna du reckomenderade, sista jag vill är ju att bränna sönder prylarna. Appropå minnen måste jag dock följa upp med en liten fråga, där finns ju 1060 mhz DDR3 minnen 4gb för i princip samma pris som 4gb DDR2 6400 --> (http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11047) Är det då värt det om vi bortser från moderkort för ett ögonblick? Eller överhuvudtaget snabbare DDR2, faktum är att jag inte riktigt vet hur stor skillnad de här mhz talen gör i praktiken. Allt jag vet är att snabba kort underlättar klockning av processorn.

Jag tänkte jag passar på med två små frågor till här när jag ändå lyckats få tag på en kunnig en här. Angående hårddisk hittade jag en 150gb med 10k rpm, för ungefär 1400kronor, hur stor inverkan har det här på prestanda? är det värt den enorma dippen i diskutrymme (blir tvungen att köra två interna) eller skall man satsa på en 7200 rpm disk? kan ju få i princip 1 tb för samma pris. Sist men inte minst, har du några reckomendationer för moderkort? där kan jag gärna spendera en del med tanke på att den delen lär jag inte byta ut. Kollat lite på de där i790 ultra av nvidia (de hade även DDR3 stöd), men de är alla SLI orienterade. Funderar på ett sådant radeon hd 4780 x2 kort och föredrar därmed CF för framtida bruk. Råkar inte ha något på rak arm? https://www.inet.se/recensioner/1901588/asus-rampage-formula-... såg jag, den kanske är något.

Tack återigen för hjälpen!

Ps. haha, finurlig funktion det där på prisjakt. Dock vann faktiskt Inet!

MvH

Är inte så insatt i alla benchmarks, men har för mig (observera att jag inte är helt säker) att de billigaste DDR3 minnena är slöare än sjysta PC6400 DDR2. Vilket helt enkelt beror på att DDR3 har betydligt sämre timings än PC6400, du måste alltså upp i mycket högre frekvens än DDR2 för att det ska vara snabbare.
I vilket fall som helst så visar benchmarks så gott som inga skillnader mellan slöare och snabbare minnen. WinRAR är väl det som är känsligast för snabbare minne, och även där är inte skillnader så jätte stora, dessutom ska man ha i åtanke att WinRAR's benchmark test inte använder hårddisken, såsom uppackning/nerpackning egentligen gör. Alltså blir skillnaderna större i det syntetiska testen, men är ändock inte stora.

Ang. hårddisken så är det allt färre och färre som väljer att köpa raptors nuförtiden. Detta beror helt enkelt på att de nya 640gb - 1gb hårddiskarna har så otroligt hög densitet och är, om jag nu har för mig rätt, snabbare i läs/skrivhastighet än raptors. Raptors är helt enkelt gamla och väldigt oprisvärda.
Om man nu verkligen vill ha någonting vassare så är det en sån här som gäller : http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6082&page=3 .

Är dock väldigt tveksam i att lägga ner så mycket pengar för den lilla prestandan extra.
Satsa istället pengarna på en eller två st 640 / 750 / 1gb hårddiskar. Kolla, alt. fråga om det inte diskuteras, i forumsdelen "Lagring" vilka modeller som gäller just nu.

Du ska helt klart köpa ett moderkort med Intels chipset. T.ex. Asus P5Q-E är ett riktigt prisvärt kort.

Men om du har tänk att i framtiden använda dig av crossfire så ska du eventuellt överväga ett kort med X48 chipset istället, då det ger något bättre prestanda om man använder crossfire. Detta beror på att X48 har 2 st PCI-EX platser på 16x var, medans P45 har en 16x eller 2 st 8x om man kör i Crossfire.

Tror dock inte det påverkar prestandan allt för mycket genom att inte ha 16x. Dessutom om du nu ska köra med HD4870x2 så är vet jag inte om det är så värt att bygga ut det med ytterligare ett till kort sen. Multi GPU skalar inte så bra med av ett tredje GPU eller fler. Stödet kanske blir bättre med nyare drivrutiner, men det är tveksamt.

Satsa på ett HD4870x2 från början, skit i crossfire, och ett P45 moderkort, som P5Q-E.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sjõbbe
Jag skall själv om 1-2 vecka inhandla ett liknande system som du har på gång nu. Fast lutar mera åt en Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz som processor. Är inte så mycket ute efter o klocka den men om det går fint och lätt så kanske de blir några MHz. Dock är jag ute efter att få datorn tyst i första hand. Är den processorn prisvärd? Såg att priserna sjönk ordentligt nu i augusti.

Blir även en 150GB raptor disk för min del. Där kan jag säga att det hjälper mycket att ha systemet på en så pass snabb disk. Loadtider i spel och liknande. Själv spelar jag inte speciellt mycket men anser ändå att de kommer passa fint med en snabb systemdisk.

Är också intresserad av hur pass stor skillnad det är på ddr2 och ddr3. 4-8 GB i minne hade jag tänkt mig. Beroende på priset då eller ddr2/3-valet.

Din moderkortsfråga är också av intresse. Skall även själv ha ATI/AMD grafikkort och gärna ett moderkort som stöder Crossfire då. Men då gäller det ju också att veta om man skall ha ddr2 eller ddr3.

Nu kanske jag inte tillförde så mycket för dig men ist så hakar jag på och snor de tips du får nu.

Sno på bara, perfekt att slå två flugor i en smäll. Angående Q6600 är allt jag vet baserat på användar kommentarer och dylikt så jag kan tyvär inte bidra med någon seriös info. Den sägs dock vara en gud för klockning om man nu vill göra det och även relativt energisnål. Ljudnivån och andra sidan vet jag ingenting om, tvivlar på att den är helt knäpptyst med tanke på priset (1600kr) men det kan jag personligen leva med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
[B]Är inte så insatt i alla benchmarks, men har för mig (observera att jag inte är helt säker) att de billigaste DDR3 minnena är slöare än sjysta PC6400 DDR2. Vilket helt enkelt beror på att DDR3 har betydligt sämre timings än PC6400, du måste alltså upp i mycket högre frekvens än DDR2 för att det ska vara snabbare.
I vilket fall som helst så visar benchmarks så gott som inga skillnader mellan slöare och snabbare minnen. WinRAR är väl det som är känsligast för snabbare minne, och även där är inte skillnader så jätte stora, dessutom ska man ha i åtanke att WinRAR's benchmark test inte använder hårddisken, såsom uppackning/nerpackning egentligen gör. Alltså blir skillnaderna större i det syntetiska testen, men är ändock inte stora.

Ang. hårddisken så är det allt färre och färre som väljer att köpa raptors nuförtiden. Detta beror helt enkelt på att de nya 640gb - 1gb hårddiskarna har så otroligt hög densitet och är, om jag nu har för mig rätt, snabbare i läs/skrivhastighet än raptors. Raptors är helt enkelt gamla och väldigt oprisvärda.
Om man nu verkligen vill ha någonting vassare så är det en sån här som gäller : http://www.sweclockers.com/articles...6082&page=3 .

Är dock väldigt tveksam i att lägga ner så mycket pengar för den lilla prestandan extra.
Satsa istället pengarna på en eller två st 640 / 750 / 1gb hårddiskar. Kolla, alt. fråga om det inte diskuteras, i forumsdelen "Lagring" vilka modeller som gäller just nu.

Du ska helt klart köpa ett moderkort med Intels chipset. T.ex. Asus P5Q-E är ett riktigt prisvärt kort.

Men om du har tänk att i framtiden använda dig av crossfire så ska du eventuellt överväga ett kort med X48 chipset istället, då det ger något bättre prestanda om man använder crossfire. Detta beror på att X48 har 2 st PCI-EX platser på 16x var, medans P45 har en 16x eller 2 st 8x om man kör i Crossfire.

Tror dock inte det påverkar prestandan allt för mycket genom att inte ha 16x. Dessutom om du nu ska köra med HD4870x2 så är vet jag inte om det är så värt att bygga ut det med ytterligare ett till kort sen. Multi GPU skalar inte så bra med av ett tredje GPU eller fler. Stödet kanske blir bättre med nyare drivrutiner, men det är tveksamt.

Satsa på ett HD4870x2 från början, skit i crossfire, och ett P45 moderkort, som P5Q-E.

[/B]

Okej, men du tror helt enkelt inte det är värt det att överhuvudtaget köpa ett DDR3 baserat moderkort? Om man räknar med förändring i framtiden? Angående hårddisk skall jag göra som du sa och kolla runt lite i Lagrings delen av forumet, priserna är ju ohyggliga för 10krpm diskarna. Skiter nog även i CF om skalningen är så pass dålig, får istället bli lite surfning på p45 korten du talade om. Tackar återigen för hjälpen!

Edit: hur kommer det sig att velociraptorn disken är bättre? det ända som skiljer är ju diskutrymme.

MvH

Permalänk
Medlem

Det var såklart velociraptorn diskarna jag menade när jag pratade om raptordiskarna. Den nya modellen dvs. Visst kostnaden per GB är rätt dyr men som systemdisk anser jag att den kan passa riktigt bra. Dessutom kan de vara en ide att ha diskar med material man vill ha sparat på en skilld disk från systemet då systemdisken lär gå konstant. Med tanke på livslängden. Vet dock inte hur pass mycket de spelar in i livslängden.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sjõbbe
Det var såklart velociraptorn diskarna jag menade när jag pratade om raptordiskarna. Den nya modellen dvs. Visst kostnaden per GB är rätt dyr men som systemdisk anser jag att den kan passa riktigt bra. Dessutom kan de vara en ide att ha diskar med material man vill ha sparat på en skilld disk från systemet då systemdisken lär gå konstant. Med tanke på livslängden. Vet dock inte hur pass mycket de spelar in i livslängden.

snabbaste systemdisken för mekaniska diskar.
så värd det för de som söker det snabbaste accesstiderna.
(förutom bra ssd då=)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

"Ang. hårddisken så är det allt färre och färre som väljer att köpa raptors nuförtiden. Detta beror helt enkelt på att de nya 640gb - 1gb hårddiskarna har så otroligt hög densitet och är, om jag nu har för mig rätt, snabbare i läs/skrivhastighet än raptors. Raptors är helt enkelt gamla och väldigt oprisvärda."

Jag måste faktiskt kommentera detta, då jag inte tycker det stämmer alls.

Vanliga hårddiskar har inte bättre läs/skrivhastighet är raptorn (jag pratar velociraptor då jag har erfarenhet ifrån den). Oprisvärda? Tja, det är en rejäl slant att lägga ut på en hdd. Men jag kan bara säga som många andra säger, har man väl provat en modern raptor så vill man inte ha något annat, tro mig! Sen att min raptor är tystare än min spinpoint F1 är ju bara plus i kanten!

Har du pengarna så hade jag inte tvekat. Vill du spara lite, skippa det.
Angående chipset så kan jag rekommendera X38. Lite billigare än X48, men har fortfarande två stycken "true 16x Pcie", om du kanske vill köra crossfire i framtiden!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

velociraptor inc för min del.
blir en bra uppgradering från min 2 år gamla raptor.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Angående varför DDR3 inte är snabbare än DDR2 så beror det på att FSBn inte kan hantera snabbare överföringshastigheter än DDR2.
Du måste ha en FSB på 2133MHz för att maxa vanliga oklockade DDR2 1066MHz stickor i dual channel.

Och eftersom DDR3s stora övertag är bandbredden, men nackdel är timingsen. Så finns inte fördelen kvar, dock kan nackdelen finnas kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
velociraptor inc för min del.
blir en bra uppgradering från min 2 år gamla raptor.

Bytte till en Velociraptor förra veckan eftersom min gamla Raptor-150GB krashade totalt.

Är supernöjd hittils. Den nya är både tystare, snabbare OCH svalare. Hittade den på NetOnNet för 2290:-

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Inaktiv

Oki, då sitter vi här idag något år efter att DDR3 gjort sitt intåg. Min fråga är om man idag anser sig tycker det är stor eller liten skillnad? Jag ska lämna tillbaka min acer som har DD3 och kanske köpa en vaio med samma prestanda förutom just att den har DD2 istället. I vilka moment är det jag märker skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
EDIT: iofs såg jag att Inet har chassit ännu billigare, 841kr, men då är inte gratis frakt. I vilket fall som helst så bör du inte gå på netonet.se reklamen om att de är så pass mycket billigare än allt annat, det är dom sällan. Kolla på prisjakt.nu före istället

Ge inte fel information!!!!

Inet har visst gratis frakt..

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Ang. DDR3 så tycker jag du köper det för a, priserna är typ likadana som DDR2. b, mer framtids säkert. c, snabbare.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Ge inte fel information!!!!

Inet har visst gratis frakt..

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Jo jag vet att dom har det nuförtiden, men hade dom det sommaren 08 ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Ge inte fel information!!!!

Inet har visst gratis frakt..

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Ang. DDR3 så tycker jag du köper det för a, priserna är typ likadana som DDR2. b, mer framtids säkert. c, snabbare.

Jag väckte en gammal tråd.. glöm inte det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Jag väckte en gammal tråd.. glöm inte det..

Oh no you didn't

Kunde inte låta bli...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att du inte märker väldigt lite skillnad, beroende på vad som skiljer dessa två datorer har rent minneshastighetsmässigt, alltså om den med DDR3 har tex 1333MHz och DDR2 800MHz?
Minnet gör inte speciellt mycket i dessa hastigheter och över.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

En fråga - jag läste nyligen att DDR och DDR2 inte är kompatibla. Gäller samma sak för DDR2 och DDR3?

Tråden är rätt gammal, jag gissar att DDR3-orna har blivit rejällt bättre sedan dess, och nu är bra alternativ till tvåorna?

(Varför kan jag inte sluta tänka på östtyskland när vi talar om dessa RAM-minnen? )

Permalänk
Rekordmedlem

De olika ddr typerna är inte kompatibla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.tweaktown.com/articles/1782/amd_phenom_ii_ddr2_vs_...

Länken säger allt.

DDR3 är snabbare men skillnaden är minimal på standardminnen. Men sen kommer man till de stora frågan. Tillgång och efterfrågan. Allt är ddr3 nuförtiden och ddr2 tillverkas typ inte längre. Därav lite högre priser på ddr2 jämfört med ddr3. Jag skulle inte köpt ett moderkort med ddr2 om ja skulle köpt nytt. Dyrt och korkat.
Sen går ddr3 på lägre volt. Samt att ddr3 har leveling. Får plats mer ram per sticka på ddr3. Lite lägre latency på DDR3 oxå. Sen blir de väldigt svårt att hitta höghastighetsminnen på ddr2. PC28500 DDR2= 8533 MB/s medans PC3-17000 DDR3= 17066 MB/s en viss skillnad.