Installera GRUB Bootloader utan OS

Permalänk
Inaktiv

Installera GRUB Bootloader utan OS

Hallå där! Vi har fått i uppgift i skolan att på en dator utan OS installera en bootloader i det här fallet GRUB Legacy så att man sedan kan installera två olika operativsystem.

Och vi är helt lost. Googlat några timmar och bränt ett x antal skivor men still no luck

Så vad vi skulle behöva är:

"Installera GRUB Legacy utan att ha något OS installerat - En Guide för idioter"

Tacksam för hjälp!:)

Permalänk
Medlem

bara att installera ubuntu (eller motsvarande), sedan när du installerar windows (eller motsvarande) så kommer den att fråga om du vill ha kvar bootloadern med det andra oset som tillval.

nyckelordet på google är "dualboot"
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1035999

EDIT: gjorde tillägg

EDIT igen

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Inaktiv

Hm okej. Men går det överhuvudtaget att installera en bootloader utan att ha något OS installerat?

Pratade med min lärare nu och han ville att vi skulle ha en bootloader installarad UTAN att det finns något OS på datorn överhuvudtaget.

Så bootloadern ska vara installerad, och man ska sedan kunna installera 2 OS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att jag är väldigt dålig på sånt här alltså.

Jag förstår vad en Bootloader är och vad MBR är. Men förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga för att slutligen ha en burk utan OS men med en Bootloader.

Man kan alltså Partitionera hårddisken och installera GRUB med hjälp av MBR utan att ha något OS installerat?

Permalänk
Medlem

http://www.linuxforums.org/forum/linux-newbie/82347-installin...
http://www.linuxforums.org/forum/linux-newbie/82347-installin...

använd en live CD för att installera grub.

google på något av följande:
install only grub
install only boot loader grub

osv osv

Hoppas att det hjälper dig lite!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd

Känns ju märkligt att installera grub först? Så fort windows åker in så sabbar den ju MBR'en utan att fråga först (vilket är helt vansinne). GRUB-filerna måste dessutom ligga på en partition, normalt sett är dessa i /boot-katalogen, så absolut enklast vorde ju att installera linux -> windows (ajaj, grub paj!) -> grub.

Alternativt windows först och sedan linux för att slippa ominstallera grub, men tänk på att ha ett partitionsschema klart innan isåfall.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstruktivt, men vilken löjlig uppgift. Om man nu lyckas installera grub utan något os så borde grub bli helt blankt och då behöver man antagligen någon linuxdist för att överhuvudtaget skriva in någon text istället för bootmenyn.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

låter lite onödigt utan OS måste jag säga. installerade grub från archlinux live-usb på min dator igår kväll bara att boota från usb-stickan sedan när usb-stickans grub laddat går man in på "Tools..." och väljer "Install GRUB to hd0 MBR" eller liknande. eventuellt markera det alternative och tryck "e" för att ändra hårddisk eller partition.