Permalänk
Melding Plague

Nvidia på det torra

Trots den sena lanseringen av Fermi har Nvidia inga problem att få ekonomin att gå ihop. I det senaste kvartalet gjorde företaget en vinst på 108 miljoner dollar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kul att höra, men rulla ut fermi nu istället

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Kul att höra, men rulla ut fermi nu istället

Istället för vadå? Att gå med vinst? Låter ju väldigt bra i längden...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Och sänk priserna på nuvarande grafikkort så att AMD inte kan sätta vilka priser de vill. Fortfarande absurt att de faktiskt höjt priset på ett grafikkort. Om Nvidia sänker priserna så att de ger samma prestanda per krona så kommer fler köpa dem helt klart om så bara för att de är fanboys. Må vara att de saknar dx11, men många köper bara på grund av märket och då skulle det leda till att AMD måste sänka priserna vilket vi konsumenter tjänar på. Förstår inte hur de kan sälja grafikkort som är sämre och saknar de nyaste sakerna för ett dyrare pris.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Istället för vadå? Att gå med vinst? Låter ju väldigt bra i längden...

Istället för att babbla ekonomi vill jag hellre höra nyheter om Fermi. Förstår du mig klart och tydligt nu?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Och sänk priserna på nuvarande grafikkort så att AMD inte kan sätta vilka priser de vill. Fortfarande absurt att de faktiskt höjt priset på ett grafikkort. Om Nvidia sänker priserna så att de ger samma prestanda per krona så kommer fler köpa dem helt klart om så bara för att de är fanboys. Må vara att de saknar dx11, men många köper bara på grund av märket och då skulle det leda till att AMD måste sänka priserna vilket vi konsumenter tjänar på. Förstår inte hur de kan sälja grafikkort som är sämre och saknar de nyaste sakerna för ett dyrare pris.

så du skulle hellre köpa q9550 i stället för en i5 750 eller i7 920 idag om pris/prestanda va rätt??

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
så du skulle hellre köpa q9550 i stället för en i5 750 eller i7 920 idag om pris/prestanda va rätt??

Visst varför inte, skulle hellre lägga den mellanskillnaden på ett bättre grafikkort vilket gör större skillnad i spel vilket är vad jag kräver en snabb dator till.

Permalänk
Medlem

Men om du tillämpar den metoden även på grafikkortet och allt annat så hamnar du i en situation där du bara har prestanda/pris... vilket inte behöver vara samma sak som bra prestanda.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag har väl ändå inte skrivit att jag enbart köper det som är bäst prestanda/krona. Jag skrev att jag tycker det vore bra att Nvidia levererar det eftersom de saknar dx11 och nya funktioner och att det skulle leda till att AMD får konkurrens mot 5850 och 5870 vilket jag anser att de inte har nu varefter de sätter vilka priser de vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Jag har väl ändå inte skrivit att jag enbart köper det som är bäst prestanda/krona.

Fast måttet prestanda/krona är väl nästan alltid ointressant då man ändå vanligen inte är intressead av de kandidater som utmärker sig (vanligen budgetkomponenter eller begagnade prylar (för att inte tala om att helt enkelt låta bli att uppgradera)). Det man är ute efter är tillräckligt hög prestanda och överkomliga priser, men det gäller ju alltid när man handlar något och att komplicera genom att införa den där kvoten hjälper förmodligen sällan.

Permalänk
Medlem

Ja det var väl verkligen ingen som hade trott något annat heller. Ingen kan väl tro att försenad Fermi skulle ge utslag med så kort varsel. Jag tror helt allvarligt att det skulle se nästan lika bra ut nästa år även om Fermi skulle bli jättesen.

Vi får verkligen hoppas att nVidia i alla fall vill vara kvar och kämpa om prestandatoppen. Jag tror knappast att dom skulle behöva det ur ekonomiskt perspektiv på sålda kort men kanske mer ur en marknadsperspektiv.

Men som sagt, det är väl inte så konstigt att det går bra för nVidia.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

nVIDIA är ett sunt och välmående företag som har en god ekonomisk styrka och stabilitet. En positiv kvartalrapport var nästan väntat.

Det verkar som nVIDIA börjar en ny kapitel. Fermi och deras progressiva sattning på GPGPU/CGPU sedan 2006 ett bevis på detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fast måttet prestanda/krona är väl nästan alltid ointressant då man ändå vanligen inte är intressead av de kandidater som utmärker sig (vanligen budgetkomponenter eller begagnade prylar (för att inte tala om att helt enkelt låta bli att uppgradera)). Det man är ute efter är tillräckligt hög prestanda och överkomliga priser, men det gäller ju alltid när man handlar något och att komplicera genom att införa den där kvoten hjälper förmodligen sällan.

Jag skrev nog inte tillräckligt tydligt vad jag menade. Jag menar inte att det är ett enda grafikkort som är mest prestanda/krona. Vad jag menar är i den prisklassen vad som ger bäst prestanda/krona. Nvidia ligger väl rätt så bra till där runt tusenlappen, men inte runt 2000:-, runt 3000:- osv, även fast de har det snabbaste kortet just nu i GTX295. Jag vill se Nvidia konkurrera prestandamässigt med 5850 och 5870 i samma prisklass. Inte erbjuda grafikkort med mindre prestanda och mindre funktioner till samma eller högre pris.

Permalänk
Medlem

Håller med dig altair4.

Skulle lätt överväga att köpa ett GTX 285 om det såldes för runt 2500kr. Dessutom tror jag nog AMD skulle tänka efter både en och två gånger ang prisökningar.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Jag skrev nog inte tillräckligt tydligt vad jag menade. Jag menar inte att det är ett enda grafikkort som är mest prestanda/krona. Vad jag menar är i den prisklassen vad som ger bäst prestanda/krona. Nvidia ligger väl rätt så bra till där runt tusenlappen, men inte runt 2000:-, runt 3000:- osv, även fast de har det snabbaste kortet just nu i GTX295. Jag vill se Nvidia konkurrera prestandamässigt med 5850 och 5870 i samma prisklass. Inte erbjuda grafikkort med mindre prestanda och mindre funktioner till samma eller högre pris.

Det du menar är att x är ett bättre köp om man vill lägga ungefär y kronor. Prestanda/krona betyder ju (borde i alla fall betyda) att det är just den kvoten man tittar på, och det leder sällan någon vart; man måste så gott som alltid införa specialregler som i sig hade räckt för att komma fram till samma slutsats.

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia på det torra

Har ni inter felaktiga uppgifter i artikeln? Enligt andra källor har jag sett att Omsättningen har ökat från 776 till 903 miljoner dollar. Medans vinsten var 107 miljoner dollar senaste kvartalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Håller med dig altair4.

Skulle lätt överväga att köpa ett GTX 285 om det såldes för runt 2500kr. Dessutom tror jag nog AMD skulle tänka efter både en och två gånger ang prisökningar.

Precis, AMD håller höga priser för att nVidia håller höga priser på sämre presterande produkter. Inget konstigt med det. Det är för mig mer anmärkningsvärt att nVidia kan hålla så höga priser, det fattar inte jag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Precis, AMD håller höga priser för att nVidia håller höga priser på sämre presterande produkter. Inget konstigt med det. Det är för mig mer anmärkningsvärt att nVidia kan hålla så höga priser, det fattar inte jag.

Grejen är ju den att svenssons inte är insatta i vad dagens hårdvara presterar eller inte presterar. Folk sköper så mycket skit bara för att de går efter ett visst märke. Minns P4-tiden, under en lång perjod tillverkade AMD BÄTTRE och BILLIGARE prosessorer, folk ville ha Intel likt förbannat.

Hjälpte en kompis häromdagen med att koppla ihop hans dator med hemmabio-systemet. Han kunde bara inte förstå att hans grafikkort inte hade en HDMI-utgång. Det var ju för tusan ett G-Force kort och datorn var enligt honnom fortfarande (efter 1 år) det senaste man kunde ha. Graffet var ett 8600 GT.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

De håller högre priser för att de kan. Här skrivs det ju också att "Jag skulle gärna ta ett 285 om det kostade xxx".

Det betyder alltså att en person hellre väljer ett nvidiakort framför ett amd om priset är samma och prestandan är samma. Den här preferensen prissätts sedan och vi landar i att nvidia tar ut ett högre pris för prestandan. Detta för att kortet har PhysX och annat.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
De håller högre priser för att de kan.

Det betyder alltså att en person hellre väljer ett nvidiakort framför ett amd om priset är samma och prestandan är samma. Den här preferensen prissätts sedan och vi landar i att nvidia tar ut ett högre pris för prestandan. Detta för att kortet har PhysX och annat.

Så sant.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Precis, AMD håller höga priser för att nVidia håller höga priser på sämre presterande produkter. Inget konstigt med det. Det är för mig mer anmärkningsvärt att nVidia kan hålla så höga priser, det fattar inte jag.

Jag skulle kunna tänka mig att det är en liten del av kakan som hig end korten inbringar.
1.dom kostar mkt att producera
2.kundkretsen är relativt liten
3.vinsten är nog inte speciellt stor på varje kort
därför väljer nvidia att ligga kvar i pris så att dom ej går back.
Dett gynnar amd som kan ta ut mer för sina kort, som en buffert innan fermi kommer som resulterar i prissänkning. Detta är rena spekulationer

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Förstår inte hur de kan sälja grafikkort som är sämre och saknar de nyaste sakerna för ett dyrare pris.

Hur är de sämre precis? Visst, de saknar [delar av] DX11 men de har istället andra tekniker. I dagsläget är Nvidia korten, på papper, sämre än 'motsvarande' AMD kort - sålänge man enbart ser på spelmarknaden - men hur många DX11 spel finns det på marknaden idag? Hur många av dem använder sig verkligen av DX11 till något mer effektfullt än Nvidias PhysX gjorde i Darkest of Days?

Ser man bort ifrån spelmarknaden är Nvidia fortfarande kung då de har CUDA. Visst, AMD har DX11 vilket kommer med DirectCompute (något Nvidia dock redan har stöd för, tillsammans med OpenCL) men vilka professionella software paket har idag stöd för DC/OCL? Vilka har CUDA stöd?

Sålänge det inte finns spel/programvara på marknaden som tar nytta av DX11 är AMD's 5xxx serie inte bättre. För att ta en bilanalog som så många gillar här på swec, en gasdriven bil må vara "bättre" (tänk miljö) än en bensinare, men om det inte finns några mackar med gasförsäljning i ditt område ... är det fortfarande en bättre bil?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Hur är de sämre precis? Visst, de saknar [delar av] DX11 men de har istället andra tekniker. I dagsläget är Nvidia korten, på papper, sämre än 'motsvarande' AMD kort - sålänge man enbart ser på spelmarknaden - men hur många DX11 spel finns det på marknaden idag? Hur många av dem använder sig verkligen av DX11 till något mer effektfullt än Nvidias PhysX gjorde i Darkest of Days?

Ser man bort ifrån spelmarknaden är Nvidia fortfarande kung då de har CUDA. Visst, AMD har DX11 vilket kommer med DirectCompute (något Nvidia dock redan har stöd för, tillsammans med OpenCL) men vilka professionella software paket har idag stöd för DC/OCL? Vilka har CUDA stöd?

Sålänge det inte finns spel/programvara på marknaden som tar nytta av DX11 är AMD's 5xxx serie inte bättre. För att ta en bilanalog som så många gillar här på swec, en gasdriven bil må vara "bättre" (tänk miljö) än en bensinare, men om det inte finns några mackar med gasförsäljning i ditt område ... är det fortfarande en bättre bil?

Men om vi går till råprestanda då? Det enda kortet som presterar bra i förhållande till sitt pris är GTX275.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
De håller högre priser för att de kan. Här skrivs det ju också att "Jag skulle gärna ta ett 285 om det kostade xxx".

Det betyder alltså att en person hellre väljer ett nvidiakort framför ett amd om priset är samma och prestandan är samma. Den här preferensen prissätts sedan och vi landar i att nvidia tar ut ett högre pris för prestandan. Detta för att kortet har PhysX och annat.

Physx och annat säger du. Vad menar du med annat?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

900Miljoner dollar!. En mille hade dom kunnat skänka till mig

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Omsättningen var på 900 miljoner dollar inte vinsten, enligt nordichardware.
Vinsten var på 107.6 miljoner dollar vilket inte är dåligt det heller.
http://www.nordichardware.se/nyhet,16766.html

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om 2 stycken defekta 4850 (tredje gången funkade det äntligen), samt att jag har haft problems med drivrutiner.

Dessutom kan jag inte använda en mängd program fullt ut bara för att jag har ATI kort (worldcraft, gamla republic commando nu senast...) vilket gör att jag då och då byter tillbaka till 8800GT + 8600GT physX för att göra annat. Problemet ligger i ATIs drivrutiner.

Inget av mina tre nvidiakort har failat, drivrutinerna har alltid fungerat och jag finner de extra funktionerna användbara. Så jag har personligen fått en lite stabilare bild av nvidia. Vet faktiskt inte vad jag ska satsa på nästa gång jag köper kort. Lägets bäste får det bli.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Kul att höra, men rulla ut fermi nu istället

Japp, ser fram emot det också.

Men ändå, wow alltså, imponerande!! Trodde faktiskt inte de skulle gå speciellt mycket plus alls denna period och omsätta sådana summor!

Till Asaska, du kanske har haft ren otur?? Jag har själv också några st 4850 kort, varav inget har brakat ihop ännu, om man nu inte tar med en glappande fläkt i beräkningen.
Å andra sidan så gick det för mindre än 3 veckor sedan för mig sönder både ett 9600GT och ett 8600GT, inom loppet av en vecka!! Säkert bara en tillfällighet, vill bara påvisa att kort kan gå sönder från båda tillverkarna.

Vad gäller drivrutinerna så är jag inte jätteinsatt, men Catalyst är faktiskt något som krånglat för mig i alla fall.
Nvidias mjukvara har inte gett mig några problem, än i alla fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fast måttet prestanda/krona är väl nästan alltid ointressant då man ändå vanligen inte är intressead av de kandidater som utmärker sig (vanligen budgetkomponenter eller begagnade prylar (för att inte tala om att helt enkelt låta bli att uppgradera)). Det man är ute efter är tillräckligt hög prestanda och överkomliga priser, men det gäller ju alltid när man handlar något och att komplicera genom att införa den där kvoten hjälper förmodligen sällan.

Prestanda/krona är faktiskt intressant för mig men långt ifrån den enda faktorn. Prestanda/watt, funktionalitet (beroende på behov), absolut pris och absolut prestanda tittar jag också på.

Dock har du fel i att det är budgetgrafikkort som ger mest prestanda/krona. Mest prestanda/krona ger oftast mid-end eller "nästan high-end"-korten. Lägst prestanda/krona ger de absolut sämsta korten och de absolut bästa korten. Se http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_5750/32.html. Där ligger kort som 9400gt, hd4550, gtx295 och gtx285 sämst till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

nvidia är ett stabilt företag som inte kommer ha några problem i första taget. Vare sig fermi kommer nu eller i Januari.

Grafikkort som dessa köps av gamers, men om gamers kan spela allt på max redan, eller det mesta om jag ska vara helt korrekt. Så är det inte sådär jättebråttom om man sitter med HD4890 elelr GTX 285 och bättre.

Köper man idag så är det klart man köper HD 5850 eller HD 5870. Men dom flesta här uppdaterar med jämna mellanrum så HD 58xx serien är ju inte precis så kritisk att ha.
När det kommer mer dx11 spel mer krävande spel så har fermi redan kommit ut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|