Permalänk
Medlem

Xubuntu vs Ubuntu

Någon som har antingen jämfört själv eller har sett ett test där dom jämför antingen 9.04 eller 9.10 LTS Xubuntu vs Ubuntu i typ uppstart, minnesförbrukning och så ? Sitter i valet som kvalet imellan, undrar om det är värt att köra Xubuntu för att få kräm över.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Min gamla bärbara blev lite snabbare när jag bytte från Ubuntu 9,04 till Xubuntu 9,10.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Skillnaden är liten, Xubuntu är lite mindre minneskrävande. Om du vill ha en lite minneskrävande os så tanka en gammal version av Xubuntu, där var skillnaden mycket större.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

testa även med lxde jag tycker den är snabbare än XFCE

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Testkörde xubuntu och ubuntu 9.10 i virtualbox och det skiljde kanske 20 MB i RAM-användning (xubuntu 130 MB och ubuntu 150 MB) när skrivbordet hade laddats färdigt. Men gränssnittet upplevdes aningen snabbare i xubuntu inbillade jag mig. Svårt att märka någon större skillnad annars. Utseendet var också väldigt lika, trodde jag körde ubuntu när jag hade lagt in xubuntu...

Så jag lade in ubuntu skarpt på mediadatorn jag byggt. Tänkte att om det skiljer så lite kan det kvitta med xubuntu, jag har ju trots allt 1 GB RAM i den datorn.

Permalänk
Medlem

9.10 är ingen LTS

Enligt mig så är idag xubuntu inget vidare alternativ man kan lika gärna köra på ubuntu med hela gnome och dess fördelar. Vill man spara minne/resurser finns det bättra altarnaiv (*box). .

Permalänk

vem bryr sig om LTS

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
vem bryr sig om LTS

företag, oftast

Permalänk

Re: Xubuntu vs Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Någon som har antingen jämfört själv eller har sett ett test där dom jämför antingen 9.04 eller 9.10 LTS Xubuntu vs Ubuntu i typ uppstart, minnesförbrukning och så ? Sitter i valet som kvalet imellan, undrar om det är värt att köra Xubuntu för att få kräm över.

Det är helt beroende på hur mycket RAM du har. Har du typ 3GB i hyffsad hastighet så kommer det gå lika snabbt med grund inställningarna. Vad som däremot kan sägas är att filhanteran är snabbare i xubuntu än ubuntu. Men den saknar funktioner och man kan ju alltid byta i ubuntu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Säger så här om du ska installera ubuntu på en netbook och det är gnome vs xfce så säger jag Xubuntu om du vill ha mera kräm över garanterat.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Inaktiv

Xubuntu har varit betydligt snabbare och lightare än Ubuntu men numera är det nästan ingen skillnad. Xubuntu är inte längre den distro som jag ville ha då XFCE och Xubuntus alla paket i princip känns lika segt som Gnome.

Då är Lubuntu ett mer intressant projekt med LXDE...grymt snabbt.

Men det är klart att du får en prestandsökning med XFCE mot Gnome men den är inte enorm längre.

Permalänk
Medlem

LXDE > alla som är nämnda här

Permalänk
Medlem

Pclinux OS LXDE har omnämnts som den bästa LXDE disten, men det kan ju ändras när Lubuntu mognar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.