Åtta av tio processorer kommer från Intel

Permalänk
Melding Plague

Åtta av tio processorer kommer från Intel

Intel lägger beslag på över 80 procent av x86-marknaden, det står klart när analysföretaget IDC redovisar försäljningssiffrorna för årets tredje kvartal.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så pass. Inte illa för Intel.

Permalänk
Medlem

Jo det är konstigt, de har inga fördelar jämfört med AMD, tvärtom man får mindre för pengarna. Förutom kanske på high end marknaden men den är liten. Så det är ett mysterium..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Detta chockerar mig inte.
Dock gillar jag inte Atom, för dålig prestanda för att få kunna jämföras med de andra X86 modellerna.
Det enda positiva med den processorn är ju att den är liten

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Trodde amd hade runt 30-35% men tydligen inte =O

Permalänk

Inte illa pinkat.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Detta chockerar mig inte.
Dock gillar jag inte Atom, för dålig prestanda för att få kunna jämföras med de andra X86 modellerna.
Det enda possetiva med den processorn är ju att den är liten

Att den är billig i tillverkningskostnad och drar oerhört lite ström är nog viktigare anser jag. Sedan har ju storlek och tillverkningskostnad något samband där såklart...
Får tillägga att din stavning på positivt gav mig ett gott skratt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo det är konstigt, de har inga fördelar jämfört med AMD, tvärtom man får mindre för pengarna. Förutom kanske på high end marknaden men den är liten. Så det är ett mysterium..

Turbo boost? Bättre batteritid på laptops.

Permalänk

Är 81,1% räknat i antal sålda cpu-er eller i pengar? Om det är det förstnämnda så är det lite missvisande med tanke på atom.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo det är konstigt, de har inga fördelar jämfört med AMD, tvärtom man får mindre för pengarna. Förutom kanske på high end marknaden men den är liten. Så det är ett mysterium..

? Från artikeln:
"Mycket av försäljningsökningen tillskrivs den billiga men alltid så populära processorn Intel Atom."
Mig veterligen säljer AMD inget som kan jämföras med atom så intel har fördelen jämfört med AMD att de har en produkt på marknaden.

Det är dessutom ganska sällan de "bästa" produkterna säljer mest. Konsumenter gör jäkligt konstiga val

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att andra företag inte kan konkurrera med Intel..

det är lite som i Elitserien, dom bästa lagen har mest pengar, dvs kan investera bättre spelare hela tiden.. samtidigt som jumbo lagen inte får samma förutsättningar.. visst bra kanske för dom som håller på HV71 eller liknande.. men för oss SSK fans äre inte lika roligt

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

inte bra, får hoppas det vänder snart, annars är det gg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo det är konstigt, de har inga fördelar jämfört med AMD, tvärtom man får mindre för pengarna. Förutom kanske på high end marknaden men den är liten. Så det är ett mysterium..

Det vet jag inte om jag vill påstå... i5 750 är nog en av de processorer som ger bäst prestanda till lågt pris idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo det är konstigt, de har inga fördelar jämfört med AMD, tvärtom man får mindre för pengarna. Förutom kanske på high end marknaden men den är liten. Så det är ett mysterium..

Jag tycker man får mycket mer för pengarna med en Intel än en AMD.

Jag tycker inte t.ex att 1800:- är mycket för en processor som i5 utan placerar den i mellansegmentet

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Jag tycker man får mycket mer för pengarna med en Intel än en AMD.

Jag tycker inte t.ex att 1800:- är mycket för en processor som i5 utan placerar den i mellansegmentet

Ska du jämföra vilken produkt som är låg, mellan och high end-segmenten kan du inte bara jämföra med vad du själv tycker är dyrt/billigt.

De datorerna som säljer mest är ju bärbara och stationära man kan köpa i elektronikvaruhus, de datorerna kostar nog sällan mer än 6-7000kr och då är nästan 2000kr på en del (processor) rätt mycket pengar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Synd.. hoppas inte AMD sjunker ytterligare. Vi behöver lite konkurrens.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig? huvudsaken är att jag själv har en AMD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Intel.

Permalänk
Medlem

Och Dell fick 6 miljarder Dollar av Intel för att endast använda deras produkter, inte första gången de mutar heller. Det är därför man inte kan hitta AMD-datorer hos Dell (kunde iaf inte förr). De har säkert mutat de andra stora också, HP och Acer t.ex.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ingen som tänker att det kanske är fel på AMD:s Processorer till Bärbara.

Men en del är mutade som man kan säga. Men tror inte alla är det.
Intel har varit med i denna marknaden länge och vet hur man tillverkar en processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Och Dell fick 6 miljarder Dollar av Intel för att endast använda deras produkter, inte första gången de mutar heller. Det är därför man inte kan hitta AMD-datorer hos Dell (kunde iaf inte förr). De har säkert mutat de andra stora också, HP och Acer t.ex.

Dell och Intel får självklart sluta vilka avtal de vill. Varken Dell eller Intel finns till för att gulla med vare sig dig eller AMD. Vad de än kommer fram till så har de inte tagit något ifrån AMD eller hindrat AMD från att göra affärer eller försöka sälja sina produkter. Dell och Intel har nått en överenskommelse som gagnar båda parter OCH konsumenterna. Att förhindra en sådan överenskommelse åstadkommer ingenting positivt vare sig för Intel (som bestraffas för att de är framgångsrika) eller Dell (som tvingas acceptera ett lägre bud eller inget bud alls), AMD (som belönas på Intels bekostnad trots att Intel bevisligen är det bättre företaget) eller konsumenterna (som får både dyrare och sämre datorer).

På samma sätt får jag skriva på ett lägenhetskontrakt med en hyresvärd även om det utesluter alla andra från att bo där. Det är också helt i sin ordning. Är mina hyror också mutor? LOL!

Sweclockers forum är fullt med människor som saknar elementära kunskaper i ekonomi och rättvisa. Många verkar tro att alla företag bara existerar för att tillfredsställa deras behov och gnäller över saker de inte begriper, trots att inget av dessa företag gjort något mot dem, utan tvärtom, producerat produkter med bättre prestanda och lägre priser.

Permalänk
Medlem

Delicious Digg it Facebook
Pusha Twitter Tipsa en vän

WTF ???

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Va det inte så att Intel åkte dit för just mutor? Dom hade väl mutat Dell, HP och Acer eller vare va (rätta mig om jag har fel).

Jag tycker personligen att det är väldigt konstigt att ta fram dessa siffror när AMD knappt haft chansen att komma in i "svensson" datorer. Visst, det finns vissa datorer som faktiskt har AMD processor men det är inte många

Visa signatur

Samsung R540
Samsung Galaxy S3

Permalänk
Avstängd

Oj 8/10 =/ Hoppas AMD kommer att ialf kunna ta igen lite mera nu när nästa gen av cpu'er kommer in

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stojfan
Va det inte så att Intel åkte dit för just mutor? Dom hade väl mutat Dell, HP och Acer eller vare va (rätta mig om jag har fel).

Jag tycker personligen att det är väldigt konstigt att ta fram dessa siffror när AMD knappt haft chansen att komma in i "svensson" datorer. Visst, det finns vissa datorer som faktiskt har AMD processor men det är inte många

AMD Sempron lär ju vara svår att hitta...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
inte bra, får hoppas det vänder snart, annars är det gg

Det har aldrig på en fri marknad hänt att ett företag uppnått monopolställning. Inte en enda gång. Förespråkarnas favoritexempel är Standard Oil, som på slutet av 1800-talet hade en 88%-ig andel. Men denna hade sjunkit till kring 64% 1911 då företaget bröts upp. Alltså inte på grund av att staten företog motåtgärder.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar löna sig med fulspel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Tycker det är synd att andra företag inte kan konkurrera med Intel..

det är lite som i Elitserien, dom bästa lagen har mest pengar, dvs kan investera bättre spelare hela tiden.. samtidigt som jumbo lagen inte får samma förutsättningar.. visst bra kanske för dom som håller på HV71 eller liknande.. men för oss SSK fans äre inte lika roligt

Dom andra lagen har invensterat förnuftigt och haft en bra organisation därför är dom rika och sen så är väl hockey inte nr 1 längre i Syritälje som sport.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Inte så svårt när man kan tillverka dåliga produkter och sälja dem dyrt bara för man har ett bra ryckte... Tänker på athlon och p4 tiden. Athlon var billigare och bättre men ändå köpte alla konsumenter p4 "för att det var bäst".

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Dell och Intel får självklart sluta vilka avtal de vill. Varken Dell eller Intel finns till för att gulla med vare sig dig eller AMD. Vad de än kommer fram till så har de inte tagit något ifrån AMD eller hindrat AMD från att göra affärer eller försöka sälja sina produkter. Dell och Intel har nått en överenskommelse som gagnar båda parter OCH konsumenterna. Att förhindra en sådan överenskommelse åstadkommer ingenting positivt vare sig för Intel (som bestraffas för att de är framgångsrika) eller Dell (som tvingas acceptera ett lägre bud eller inget bud alls), AMD (som belönas på Intels bekostnad trots att Intel bevisligen är det bättre företaget) eller konsumenterna (som får både dyrare och sämre datorer).

På samma sätt får jag skriva på ett lägenhetskontrakt med en hyresvärd även om det utesluter alla andra från att bo där. Det är också helt i sin ordning. Är mina hyror också mutor? LOL!

Sweclockers forum är fullt med människor som saknar elementära kunskaper i ekonomi och rättvisa. Många verkar tro att alla företag bara existerar för att tillfredsställa deras behov och gnäller över saker de inte begriper, trots att inget av dessa företag gjort något mot dem, utan tvärtom, producerat produkter med bättre prestanda och lägre priser.

Jo det får dem. Men de stänger ute AMD på ett fult sätt när man sätter i Intel produkter som garanterat hade presterat bättre med en AMD. Tex vad väljer man AMD Athlon II X4 620 eller E7400? Där är AMD ett klart bättre alternativ men då passar Intel på att fixa lite mer pengar till Dell så lugnar sig allt igen. Och nä detta är inte samma som att betala hyra. Det är inte svårt att vara framgångsrik när man har enormt mycket pengar som man tydligen verkar använda till att stänga ute andra företag med ( om nu anklagelserna mot Intel är sanna ) du menar alltså att AMD skulle vara dyrare än Intel med sämre prestanda? Allt under 6000 kronor ( komplett dator ) presterar bättre med ett AMD system.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I