Core i3 släpps den 10 december

Permalänk
Medlem

Kostnaden blir ju helt klar den avgörande faktorn, och ifall de släpper några vettiga moderkort.

Permalänk

läste på techsweden att i5 670 kommer kosta 285 dollar ungefär.
( fyller år 10 dec,ni får gratulera mig då )

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Trevligt med integrerade intregrerade grafikkort, intels tidigare försök har hju inte varit så bra (snällt uttryckt) men här (http://www.hexus.net/content/item.php?item=20419&page=3) anger Intel att de ska vara 50% snabbare än tidigare generation, och då kunna konkurrera med AMD's bästa IGP, med grafikkortet integrerat^2 kanske de har lyckats dra upp klockfrekvensen ordentligt.

Och IGP fungerar ypperligt för många, en PC kan man hju använda för mer än bara spel, en PC som man bara spelar på kallas för spelkonsol.

Permalänk
Medlem

Hur kommer de nya i3/i5-processorerna stå sig mot tex E7/E8:orna, tror ni?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Hur kommer de nya i3/i5-processorerna stå sig mot tex E7/E8:orna, tror ni?

vill också veta detta samt hur de presterar mot Phenom II X2 och X3

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Rätt höga TDPer speciellt med tanke på Intels sätt att mäta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Trevligt med integrerade intregrerade grafikkort, intels tidigare försök har hju inte varit så bra (snällt uttryckt) men här (http://www.hexus.net/content/item.php?item=20419&page=3) anger Intel att de ska vara 50% snabbare än tidigare generation, och då kunna konkurrera med AMD's bästa IGP, med grafikkortet integrerat^2 kanske de har lyckats dra upp klockfrekvensen ordentligt.

50% snabbare och matcha AMD's/Nvidia's IGP'er? Tror inte det...
Intels inbyggda grafikchip är löjligt långsamma. En förbättring med 50% innebär att de fortfarande är sämst med stor marginal.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3430&p=4

Jag har mkt låga förväntningar på grafikprestandan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
50% snabbare och matcha AMD's/Nvidia's IGP'er? Tror inte det...
Intels inbyggda grafikchip är löjligt långsamma. En förbättring med 50% innebär att de fortfarande är sämst med stor marginal.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3430&p=4

Jag har mkt låga förväntningar på grafikprestandan...

Lol, jag visste att dom var usla, men att dom var så usla kunde jag inte tänka mig.
Från 10FPS till 15FPS är förvisso en 50% ökning, men det är väl ingen som blir lycklig av dom siffrorna

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Rätt höga TDPer speciellt med tanke på Intels sätt att mäta.

Mja. Det tror jag inte. Särskilt med tanke på att grafiken är inbyggd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Rätt höga TDPer speciellt med tanke på Intels sätt att mäta.

Nej, låga TDP:er skulle jag vilja säga, med tanke på att det är för grafikdel, nordbrygga och CPU. Det är m.a.o inte mycket mer effekt som tillkommer från moderkortet, så en sådan burk lär bli effektsnål som bara den.

Ser ut att bli guld för en HTPC (eller laptop).

Kör man med separat grafikkort, så kan man ju dra bort grafikdelens effektförbrukning i processorn och då lär det inte finnas många processorer som är effektsnålare.(med motsvarande prestanda)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nej, låga TDP:er skulle jag vilja säga, med tanke på att det är för grafikdel, nordbrygga och CPU. Det är m.a.o inte mycket mer effekt som tillkommer från moderkortet, så en sådan burk lär bli effektsnål som bara den.

Ser ut att bli guld för en HTPC (eller laptop).

Kör man med separat grafikkort, så kan man ju dra bort grafikdelens effektförbrukning i processorn och då lär det inte finnas många processorer som är effektsnålare.

Det vore onekligen intressant att se data på strömförbrukningen.. TDP ger ju egentligen bara ett litet humm om vad den kan tänkas dra MAXimalt.. Så med andra ord vill vi ha en högre TDP om det innebär bättre MAX-prestanda på grafiken.. MEN med en HÖG effektivitet och en LÅG förbrukning vid tex idle.
Så jag är riktigt spänd, men samtidigt tror jag att det kommer kosta lite för mycket för oss vanliga dödliga i htpc/hemmaserver/office-dator-sammanhang jämfört med de etablerade plattformerna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tja, Intel mäter ju på annat sätt så dom får lägre siffror och sen är ju deras IGPer inte speciellt bra presterande.

Titta på AMDs kommande IGP 890GX som har en TDP på 22w och para ihop den med en av deras 45W cpuer så har du en snabbare maskin med lägre förbrukning och tänk då på att Intel måste ha en brygga oxå då inte riktigt allt är inbyggt än i chippet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja, Intel mäter ju på annat sätt så dom får lägre siffror och sen är ju deras IGPer inte speciellt bra presterande.

Titta på AMDs kommande IGP 890GX som har en TDP på 22w och para ihop den med en av deras 45W cpuer så har du en snabbare maskin med lägre förbrukning och tänk då på att Intel måste ha en brygga oxå då inte riktigt allt är inbyggt än i chippet.

Hur vet du att den blir snabbare än en i3a?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja, Intel mäter ju på annat sätt så dom får lägre siffror och sen är ju deras IGPer inte speciellt bra presterande.

Titta på AMDs kommande IGP 890GX som har en TDP på 22w och para ihop den med en av deras 45W cpuer så har du en snabbare maskin med lägre förbrukning och tänk då på att Intel måste ha en brygga oxå då inte riktigt allt är inbyggt än i chippet.

Å andra sidan så har alla mätningar jag sett på reellt effektdrag mellan AMD och Intel inte återspeglat de olika sätten att mäta TDP på. Så just TDP är inget bra mått på hur mycket effekt en processor verkligen drar.
Dessutom är det ju samma TDP på en hel serie av processorer med olika klockfrekvens för det mesta. Dessa processorer kommer ju sedan dra olika vid last beroende på klockfrekvens och Vcore, trots samma TDP.
Så åter igen ser man att TDP inte är något bra mätverktyg, det ger bara en fingervisning om vad den snabbaste processorn i modellserien eventuellt maximalt kommer att komma upp i, belastad av ett syntetiskt program vars enda syfte är att pressa processorn.

Om man får tro det här, så ligger Clarksdale bra till effektmässigt (65W för hela systemet under last):
http://www.nordichardware.com/news,8822.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Titta på AMDs kommande IGP 890GX som har en TDP på 22w

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Så åter igen ser man att TDP inte är något bra mätverktyg, det ger bara en fingervisning om vad den snabbaste processorn i modellserien eventuellt maximalt kommer att komma upp i

Återigen. Jag förstår inte varför man eftersträvar en låg TDP för något annat än att kunna välja en mindre kylfläns. Det vore väl guld med en HÖG TDP om det innebar en högre maxprestanda, så länge inte effektiviteten är försämrad och/eller chipet drar mer ström vid låg belastning?

Fattar inte...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Håller med till 100%, sätt ett namn per arkitektur istället...

Tycker inbyggd grafikkrets endast låter intressant för bärbara datorer eller HTPC's då enda anledningen till att man bygger in den i processorn är väl för att spara plats? I och med att kunna göra moderkkort mindre samt slippa det "externa" grafikkortet.

Rätta mig gärna ifall jag har förstått något fel.

Jag antar även att Intel kommer göra andra 32nm processorer, utan den inbyggda grafikkretsen.

GnomeN.

Håller med till 100 även jag! Visst finns de som tycker nya namnschemat är logiskt och bra (inte jag), men det skulle gå att lösa så mycket bättre!

Tycker inbyggd grafikdel i CPU låter VÄLDIGT intressant för VÄLDIGT många personer, OK kanske inte för de som spelar, "bänkar" m.m, men för vanliga kontors PC, HTPC osv.
Tänk alla vanliga svenssons som har en vanlig dator hemma men inte spelar eller sysslar med grafikintensiva applikationer, bara i min familj så finns det ett helt "gäng" så globalt så blir de nog x antal miljoner.

Dessa kommer ta ner förbrukningen en del tror jag, ser verkligen fram emot lösningar som tar ner strömförbrukningen. Många har sagt till mig att man inte skall bry sig om att jaga "några" watt här och där, jag brukar alltid svara tillbaka med: Finns det något annat sätt??? Min vill ju liksom gärna inte ge upp projektor, reciver, plasma osv helt heller, inte jag i alla fall!

Polarn köpte nyligen i7/X58/5870 dator, kraftig reciver , proj, plasma, you name it, hela paketet! Innan det så hade han endast en svag HTPC + 32" LCD TV, och hans strömräkning (kvartal) låg på ca: 950:- , hans sista räkning låg på 1988:- !!!
Han bor ensam i en etta, så han kan ju knappast använda alla apparater samtidigt + 24h/dygnet!

Hur som helst, jag ser i alla fall fram emot integrerade grafikdelar!
Nu har jag inte läst på om dessa, så jag vet faktiskt inte vad de klarar av?
Men jag skulle vilja bygga en ny extremt strömsnål passivt kyld HTPC i litet format, något som liknar ION lösningarna men har mera kräm i CPU´n!
Den lilla Acerock ION330 jag köpte när de kom någon gång åkte genast tillbaka till Inet, höll bokstavligen att explodera av vansinne!
Behöver mera kräm i CPU, än kan grafikkorten INTE göra allt cpu kan!

Permalänk

prestandatester?