Flytt av bredband. Tar ut avgift utan att meddela

Permalänk
Medlem

Flytt av bredband. Tar ut avgift utan att meddela

Jag har fiberanslutning genom internetleverantören ePhone och flyttade nyligen. (Jag flyttade till lägenheten bredvid den förra)

Flytten gjordes genom att jag gick in på sidan, loggade in under "mina sidor" och klickade på flyttanmälan. Fyllde i dåvarande lägenhetsnummer och det nya lägenhetsnumret och skickade sedan in det. Anslutningen blev sedan flyttad till nya lägenheten efter några dagar.

Nu har jag fått fakturan som ska vara betald i slutet av November och den är 300kr högre än vanligt. Flytt av abonnemang står det för 300kr.

Det blev en liten chock eftersom det inte stått någonstans att det ska kosta. Jag kollade då flyttforumläret igen och ingen, men ingenstans står det att någon avgift ska tas ut. Jag snackade även med kundtjänsten i samband med flytten och de nämnde inget om att en kostnad skulle tas ut.

Nu igår så lusläste jag deras avtal som går att finna här:
http://www.ephone.se/pdf/ePhone_Allmanna_Villkor_090903.pdf

Där står:
23.3 Vid flytt av abonnemang tas en administrativ avgift ut enligt gällande avtal.

Räcker det för att dom ska klara sig undan detta? Bör dom inte också upplysa om kostnaden i samband med att man gör en flytt. Både i formuläret på deras sida, men även kundtjänsten borde informera om det här.

Har jag någon chans att slippa denna avgift eftersom jag inte har blivit informerad om den?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr du inte kommer undan den avgiften, dom flesta ISP tar betalt vid flytt. Känner du dig dock inte säker så är det bara att ta kontakt med ARN/Konsumentvägledare. Men min fråga är vill du verkligen ta strid om 300kr?

Permalänk
Medlem

Haha, 300 kr? Det enda dem behöver göra är att klicka lite med musen och trycka lite på tangentbordet. Lättförtjänta pengar

Permalänk
Medlem

Nej jag orkar inte ta strid om 300kr om det inte blir en enkel match. Jag tycker bara rätt ska vara rätt och jag tycker att leverantörer av tjänster ska informera tydligt om sådana här kostnader.

Att det dessutom knappt kostar dom något då ingen behövde skickas ut för att koppla om kablar gör det ännu mer irriterande. Så fort jag ringde och undrade varför flytten inte var klar, så tryckte som på något remote och frågade mig sedan om det började fungera, vilket det gjorde. De ska alltså ha 300kr för att en person trycker på en knapp?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Står det i avtalet så har du redan godkänt den i och med att du godkänt avtalet. Har man inte läst avtalet får man skylla sig själv men det är inte ogiltigt för det. Så ja, de får ta ut avgiften.

Sen att det inte uttryckligen står 300kr kan man ju tycka vara svagt att de inte pekar ut, men anledningen till det är ju för att de annars troligen skulle ha ett par dussin olika varianter av avtal m.m. i cirkulation, ett för varje gång de ändrat någon prissättning. Så istället skrivs det bara att det finns en avgift, vilket man då förväntas veta om när man godkänner avtalet och vill man veta vad den är på får man fråga. De flesta operatörer är dock snälla och upplyser om exakt vad avgiften är på (men de måste inte).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yugoboy
Haha, 300 kr? Det enda dem behöver göra är att klicka lite med musen och trycka lite på tangentbordet. Lättförtjänta pengar

Det behöver inte alls vara sant. Gäller det ADSL så går de flesta operatörer back på flyttar trots avgiften. Är det i statsnät m.m. så lär de också gå back så länge stället man flyttar till inte redan sitter kopplat till deras nät (är det inte det så måste någon ut och koppla om, vilket troligen kostar mer än de ynka hundralappar man får betala som kund).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Sen att det inte uttryckligen står 300kr kan man ju tycka vara svagt att de inte pekar ut, men anledningen till det är ju för att de annars troligen skulle ha ett par dussin olika varianter av avtal m.m. i cirkulation, ett för varje gång de ändrat någon prissättning. Så istället skrivs det bara att det finns en avgift, vilket man då förväntas veta om när man godkänner avtalet och vill man veta vad den är på får man fråga.

Jag stör mig itne på att det inte står den exakta kostnaden. Jag stör mig på att jag ska behöva leta reda på avtal för att få reda på att det överhuvudtaget finns en kostnad. När jag klickar på flyttanmälan på sidan, så borde det stå att en kostnad kommer att tas ut för flytten och jag borde få kryssa i att jag godkänner den kostnaden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag stör mig itne på att det inte står den exakta kostnaden. Jag stör mig på att jag ska behöva leta reda på avtal för att få reda på att det överhuvudtaget finns en kostnad. När jag klickar på flyttanmälan på sidan, så borde det stå att en kostnad kommer att tas ut för flytten och jag borde få kryssa i att jag godkänner den kostnaden.

Men du har ju redan godkänt den kostnaden i och med att du godkänt avtalet, som man faktiskt förväntas läsa innan man godkänner.

Ärligt talat tycker jag det tillhör sunt förnuft att det kommer ett flytt-tillägg. Det gör det på så gott som alla former av boende-knutna tjänster så varför skulle just ditt bredband vara annorlunda?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ärligt talat tycker jag det tillhör sunt förnuft att det kommer ett flytt-tillägg. Det gör det på så gott som alla former av boende-knutna tjänster så varför skulle just ditt bredband vara annorlunda?

Sunt förnuft kan inte alltid användas. Ta t.ex. USA (OK USA är extremt) där MC Donalds blev stämda på flera miljoner dollar och förlorade rättegången p.g.a. att en kund handlat en helt nygjord hamburgare och börjat äta den direkt, en gurkskiva gled sedan ur burgaren och hamnade på kundens haka och orsakade brännskador.

Kunden menade då att det stod inte på pappret till hamburgaren att det här kunde inträffa (d.v.s. att nylagad mat kan vara varm). Det slutade med att kunden vann och att MC Donalds införde varningstexter på pappret till hamburgaren. Samma sak gäller Starbucks som har varningstexter på kaffemuggarna. Annars kan de bli stämda om någon bränner sig på kaffet.

Det jag menar är att även om det kan tyckas vara sunt förnuft att ISPer tar ut en avgift för flytt, så ska det inte tas för givet. Post och telestyrelsen (eller var det konsumentverket) har tidigare reglerat liknande saker då viss information inte har varit tillräckligt tydlig. I många fall räcker det inte med en pytteliten text lång in i avtalet då det faktiskt är väldigt enkelt för leverantören att skriva ut den text som informerar om det hela på den sida där man beställer flytt eller beställer annan tjänst osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Sunt förnuft kan inte alltid användas. Ta t.ex. USA (OK USA är extremt) där MC Donalds blev stämda på flera miljoner dollar och förlorade rättegången p.g.a. att en kund handlat en helt nygjord hamburgare och börjat äta den direkt, en gurkskiva gled sedan ur burgaren och hamnade på kundens haka och orsakade brännskador.

Kunden menade då att det stod inte på pappret till hamburgaren att det här kunde inträffa (d.v.s. att nylagad mat kan vara varm). Det slutade med att kunden vann och att MC Donalds införde varningstexter på pappret till hamburgaren. Samma sak gäller Starbucks som har varningstexter på kaffemuggarna. Annars kan de bli stämda om någon bränner sig på kaffet.

Det jag menar är att även om det kan tyckas vara sunt förnuft att ISPer tar ut en avgift för flytt, så ska det inte tas för givet. Post och telestyrelsen (eller var det konsumentverket) har tidigare reglerat liknande saker då viss information inte har varit tillräckligt tydlig. I många fall räcker det inte med en pytteliten text lång in i avtalet då det faktiskt är väldigt enkelt för leverantören att skriva ut den text som informerar om det hela på den sida där man beställer flytt eller beställer annan tjänst osv.

Sunt förnuft ska man aldrig ta för givet, men vad som hänt eller inte har hänt i USA, eller något annat land, är fullständigt orelaterat. Annat land = andra regler och alltså spelar det ingen som helst roll hur det är där.

Här, i Sverige, är det vanligt med flyttavgifter på det mesta. Det är alltså inte orimligt att man bör i alla fall misstänka att det finns en sådan. Och visst har PTS reglerat saker tidigare, men det här är knappast första gången någon reagerat på en avgift de bara upplysts om i avtalet och inga regler gällande har dykt upp än. Alltså är det också rätt rimligt att anta att det är fullt godkänt att göra på det sättet.

Faktum är att "jag har inte läst avtalet" är inte en godkänd ursäkt. Man förväntas göra det och gör man inte det får man skylla sig själv så länge det inte föreligger några väldigt speciella skäl till att avtalet inte skulle gälla.

Jag tycker inte ePhone har gjort någonting galet här. Kanske svagt av dem att inte tydligt påpeka att avgiften finns där, men inte heller fel att inte göra det. Sen kan man ju tycka att det är dåligt ur kundservice-perspektiv att inte säga någonting, och det kan jag hålla med om, men då de faktiskt gjort det dem måste och avtalat om så tycker inte jag det är mycket att gnälla om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Faktum är att "jag har inte läst avtalet" är inte en godkänd ursäkt. Man förväntas göra det och gör man inte det får man skylla sig själv så länge det inte föreligger några väldigt speciella skäl till att avtalet inte skulle gälla.

+1

Det är så det fungerar, lev med det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yugoboy
Haha, 300 kr? Det enda dem behöver göra är att klicka lite med musen och trycka lite på tangentbordet. Lättförtjänta pengar

Yep, helt sjukt.. själv flytta man hela 15km norrut och kosta 0kr, för någon månad sen ville jag ha 40/40 istället för 8/1, kosta 0kr det med och fick en ny modem på "köpet".. men blev lite sur för att nu kostar det hela 20kr extra per månad (290kr)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.