Firefox toppar sårbarhetsligan

Permalänk
Melding Plague

Firefox toppar sårbarhetsligan

Lagom i tid för att strö smolk i Firefox femårsbägare konstaterar säkerhetsföretaget Cenzic att webbläsaren är sämst i klassen när det gäller antalet upptäckta svagheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

där ser man det var inte så länge sedan FF var bäst på sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
där ser man det var inte så länge sedan FF var bäst på sånt

därför man kör oper FTW

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Som användare av FF vill jag påstå att det känns som om utvecklarna räknar med att man använder Adblock och NoScript-tilläggen.
Men hur många är det som gör det egentligen?

Permalänk
Medlem

Nu ha rman inte lusläst källan direkt men så farligt verkar det inte när man tänker på att utvecklingen mer lutat åt att snabbast och funktionssmidigast vinner, samtidigt som en större andel sakta men säkert börjar använda browsers som inte är IE. Lägg därtill att skurkarna vet om att de något mer erfarna men inte alltid så försiktiga användarna använder FF.
Amarite?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag använder båda, de är underbara. Skönast är att man kan blocka google-analytics osv hehe, nej men de borde ju definitivt ingå från installation tycker man. Jag känner mig personligen oerhört säker med NoScript.

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
därför man kör oper FTW

*dÄRFÖR kvinna rök Opel WTF

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är tyvärr alltid så, attacker görs idag för att någon ska tjäna pengar, man går då på "massan". För några år sen var det IE, nu är det FF. Det finns inga system som är helt säkra från angrepp, utan det kommer alltid vara så att massan blir utsatta på något sätt. Dock är det skoj att tänka tillbaka på alla som för några år sedan sa att FF är det säkraste som finns eftersom det är open source, då alla håll kommer att fixas mycket snabbare då hela "communityn" hjälper till.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kör endast FF för att jag tycker det är snabbt och smidigt. Jag har dock funderat på att byta till Opera.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Det här är väl inte precis någon nyhet? Fx har [nästan] alltid legat över andra browsers när det gäller antalet exploits/buggar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Kör man no script så ligger man nog ganska långt ner i listan...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kör man no script så ligger man nog ganska långt ner i listan...

Bara dumt att köra utan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Vila i frid

Är det bara för mig som efter senaste uppdateringen av FF som det har kraschat flertalet gånger?

"Firefox svarar inte" och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det funkar alldeles utmärkt för mig, har kört senaste ett bra tag nu och testat.
Provat att ominstallera?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

Man skall nog ta den där undersökningen med en nypa salt innan dom säger vad det är för säkerhetshål det rör sig om, läs mer här: http://my.opera.com/haavard/blog/2009/11/10/cenzic-security

Permalänk
Medlem

Inte hänt mig något iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fegis
Man skall nog ta den där undersökningen med en nypa salt innan dom säger vad det är för säkerhetshål det rör sig om, läs mer här: http://my.opera.com/haavard/blog/2009/11/10/cenzic-security

Haha, ja låt oss lyssna på Opera Softwares tankar när det gäller en Microsoft produkt (vilket det pratas om i den blogposten)

Faktum är att så gott som alla [oberoende] undersökningar av denna typen har rankat IE bättre än Fx sedan Firefox först släpptes. Vissa av dessa undersökningarna tar också hänsyn till hur lång tid det tar innan security fixes finns tillgängliga och statistiken visar att Fx har fler open issues än IE över en längre tid.

Själv "gillar" jag inte Fx utan kör IE all the way men har givetvis använt Fx/Opera/Safari etc också och tycker att det inte, sålänge man använder sunt förnuft på nätet, spelar någon roll vilken browser man använder - de är alla lika säkra.

Ang. Fx krashar så tycker jag det beror mycket mer på 3rd party plugins än Firefox i sig. Kör man stock (med ett fåtal kända addins) krashar det inte. Samma sak gäller vilken annan browser som helst.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på Firefox's ständiga memoryleaks och krascher osv. så jag gick över till SRWare Iron. Tycker den är helt ok. Är ju identisk med Google Chrome fast utan de omdiskuterade datalagrings gojset.
Dessutom har den en inbyggd adblocker

Länk ifall någon är intresserad: http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Jag kör endast FF för att jag tycker det är snabbt och smidigt. Jag har dock funderat på att byta till Opera.

Tycker att Firefox sedan 3.0 versionen blivit oerhört segt och ostabilt. Det händer att webbläsaren kraschar ibland och efter ett tags surfande slukar den runt 800mb minne om man kollar i aktivitetshanteraren :/

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Bara dumt att köra utan.

Beror på...har du avast, så har den scriptblocking redan...som verkar tillsammas med FF o IE..m.m

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt att Microsoft i sin position lägger mer krut på preventivt säkerhetsarbete än vad en ideell förening gör, Microsoft riskerar mycket mer om något skulle gå hemskt snett.

Permalänk
Medlem

Haft problem med Firefox ett tag, trots formatering etc. Sedan en tid tillbaka har jag tom uppfattat att internet explorer fungerat bättre, så det handlar inte om att man blivit kräsen. :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Citat från källan:

Citat:

It is difficult to estimate the number of attacks against Web applications from published sources and incident reports because most of the attacks go unreported as companies choose not to report or don’t know they have been attacked. We believe that for every attack that’s reported, there are a hundred more that have gone unnoticed as most companies don’t know when they are being hacked. It’s evident from some of the highly visible attacks in the last couple of years, that many attacks go unnoticed for months and years before they are caught and even those by accident.

Det sägs uttryckligen vad gäller den här delen av rapporten "reported vulnerabilities", alltså rapporterad av företagen/organisationerna involverade. Eftersom det inte finns fullkomlig kod bör vi se fler rapporter ifrån organisationer med hög transparens och/eller mjukvara baserad på öppen källkod. Det enda detta egentligen berättar är att ifrån vissa kan vi förvänta mindre öppen rapportering, men det säger inte mycket om den verkliga situationen dessa applikationer emellan.

Rapporten är aningen inaktuell eftersom en av argumenten för att säkerheten är slapp på webb-sidor är att SSL inte används. Nu har det ju visat sig att även SSL är osäkert pga. att själva https protokollet i sig har svagheter i designen. Detta innebär att stora förändringar generellt, och är inte relaterat till om det rör sig om t ex Apache eller Microsoft IIS.

Det blir lätt lite Aftonbladet när sådana här nyheter ska matas ut.

Permalänk

Bytte till Chrome idag...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fördelen är ju att Mozilla fixar hålen snabbt som attan jämfört med t.ex. MS - Finns det inte ett hål i antingen 6:an eller 7:an som funnits i mer än ett år nu? ;o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Citat från källan:

Det sägs uttryckligen vad gäller den här delen av rapporten "reported vulnerabilities", alltså rapporterad av företagen/organisationerna involverade. Eftersom det inte finns fullkomlig kod bör vi se fler rapporter ifrån organisationer med hög transparens och/eller mjukvara baserad på öppen källkod. Det enda detta egentligen berättar är att ifrån vissa kan vi förvänta mindre öppen rapportering, men det säger inte mycket om den verkliga situationen dessa applikationer emellan.

Rapporten är aningen inaktuell eftersom en av argumenten för att säkerheten är slapp på webb-sidor är att SSL inte används. Nu har det ju visat sig att även SSL är osäkert pga. att själva https protokollet i sig har svagheter i designen. Detta innebär att stora förändringar generellt, och är inte relaterat till om det rör sig om t ex Apache eller Microsoft IIS.

Det blir lätt lite Aftonbladet när sådana här nyheter ska matas ut.

Det stämmer precis...satt o läste runt lite om det...FF kan kanske vara den som är säkrast istället...För att de har öppen raportering...

Permalänk
Medlem

Tycker att mozilla är bra trots va andra säger =), kört det sedan 2005

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Bytte till Chrome idag...

CHrome är underbart, tyvärr fungerar inte WMware grejen i det, vad jag vet.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

kommer alltid att köra FF har inte haft en massa skit som när man körde ie5 men vist det var ett tag sen men FF har alltid känts säkert

Permalänk
Medlem

Firefox + NoScript

Bare o köre igång. finns inget säkrare på planeten idag.
Dock så blir det jobbigt för den som inte orkar med NoScript då du får sätta "allow" själv på dem sidor du vill tillåta.

Och är det nått som NoScript missar så har alltid Avast stoppat dem :p. inte haft virus/trojaner etc på 1.5 år. Det jag gillar mest med Firefox är dock att du kan customiza det mesta som absolut inte går i Chrome eller Iexplorer. (inte kört chrome på länge nu så dem kan har addat det?)

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5