Ny SSD från OCZ använder Sandforce

Permalänk
Melding Plague

Ny SSD från OCZ använder Sandforce

En ny generation SSD-lagring från OCZ använder kontrollerkretsar från det nystartade företaget Sandforce.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Prisras prisras prisras! *hurrar för sandforce*

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur de presterar på 4 kB random read och write. Hoppas att de kan utmana intel. 260 MB/s i skriv är ju iaf mycket bättre än intels 80/100.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

herre jösses, upp till bevis

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det måste vara nått lovande annnars hade inte OCZ valt det.. OCZ är ju en av dom absolut främsta ledarna på SSD-marknaden. Men ok, floppar har man ju hört talas om förut..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det är bra med konkurrens då tävlar bolagen om bäst hårdvara och utvecklingen går snabbare fram. Prispress bör även det inträffa. Trevligt trevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

De lär ju knappast ha utvecklat en krets som är sämre än Indilinx eftersom det då inte hade funnits någon anledning att byta till Sandforce. Ser man på tidigare styrkretsar så har det ju varit mycket uppståndelse just kring dessa små skrivningar, vilket ger oss anledning att tro att Sandforce har jobbat hårt även på den punkten. Det känns mycket lovande detta.

Permalänk

80 gångers livs längd= najs!

Permalänk
Medlem

sandkraft!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nog monstret i mumien-filmerna som dom använder.. säg inte att jag inte varnade!

Permalänk
Medlem

Härligt att det börjar gå framåt på SSD-fronten
Jag är sjukt nöjd med min Intel X25-M, så det är bara kanon om det kommer ännu bättre och billigare grejer så man kan stoppa SSD-diskar i alla sina burkar och även ha som backupdisk så man slipper HDD för gott. Ytterligare en av mina hårddiskar kraschade igår. Går verkligen inte att lita på.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha jävligt mycket pengar eller väldigt lite data om du kan köra allt på SSD.

Det här är trevligt men lite oroande att de inte nämner det viktiga (random små skrivningar och läsningar). O andra sidan är det OCZ, de är inte så dumma att de skjuter random läsning i sank för att få hög sekventiell.

Permalänk

SandForce själva anger 10,000 IOPS för 4k random writes...

http://www.sandforce.com/index.php?id=19&parentId=2

... men jag har sett siffran 5,000 IOPS lite för ofta för att den ska kunna ignoreras.

Vad jag sett kommer SandForce inte bli ngn prispressare...

http://forums.vr-zone.com/the-singapore-it-scene-sim-lim-squa...

(där finns 64GB SandForce för $350, att jmfra med t.ex. 64GB Agility för $250).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Det måste vara nått lovande annnars hade inte OCZ valt det.. OCZ är ju en av dom absolut främsta ledarna på SSD-marknaden. Men ok, floppar har man ju hört talas om förut..

Att OCZ har tagit upp den innebär väl inte mer att tillverkaren lovar leverans, OCZ har väl det största sortimentet idag och säljer t.o.m. fortfarande jm602, de säljer allt de kan få tag på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Du måste ha jävligt mycket pengar eller väldigt lite data om du kan köra allt på SSD.

Det här är trevligt men lite oroande att de inte nämner det viktiga (random små skrivningar och läsningar). O andra sidan är det OCZ, de är inte så dumma att de skjuter random läsning i sank för att få hög sekventiell.

OCZ måste givetvis utgå från köparens krav och faktum är tyvärr att köparen är *inte-så-smart* och hellre väljer hög överföringshastighet i spec framför hög överföringshastighet IRL. Om man tittar tillbaka på historien kan man oxå nämna det faktum att den allra första versionen av Indilinx hade usla random write-prestanda hjust för att kunna stoltsera med hög överföringshastighet, det släpptes dock en firmware strax efter den officiella lanseringen när OCZ insåg att prestanda är mer än det som anges i spec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Du måste ha jävligt mycket pengar eller väldigt lite data om du kan köra allt på SSD.

Egentligen ska man ju inte behöva så mycket mer utrymme än typ 128 gig, det är bara det att folk är mindre lagliga och fyller hårddiskarna med massa nerladdade filmer, spel, program, musik osv.

Permalänk

Fyndigt namn Med sand menar de väl kisel

Men detta är ju bara bra

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Egentligen ska man ju inte behöva så mycket mer utrymme än typ 128 gig, det är bara det att folk är mindre lagliga och fyller hårddiskarna med massa nerladdade filmer, spel, program, musik osv.

För köpt film, musik, spel och program tar ingen plats alls?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Egentligen ska man ju inte behöva så mycket mer utrymme än typ 128 gig, det är bara det att folk är mindre lagliga och fyller hårddiskarna med massa nerladdade filmer, spel, program, musik osv.

Ripar man sit eget bibliotek är man redan uppe i trevligt antal TB. Så ja det är väl olagligt i mediabolagens kåta drömmar. Tror inte jag bryr mig

Plus jag råkar ha jobb som trycker ut mycket data som kräver att jag leker med även på fritiden (hemma burken är ngt starkare än jobb burken )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
För köpt film, musik, spel och program tar ingen plats alls?

Köpt film? Är inte det en självmotsägelse?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Köpt film? Är inte det en självmotsägelse?

Licenserad film då?

Permalänk
Medlem

foton då? med dagens kameror fyller man ett 16gb minneskort på några minuter om man vill
vill se minst 512gb ssd inom en snar framtid.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Köpt film? Är inte det en självmotsägelse?

Varför då? Är ju fullt okej att göra en kopia på av den disken trots allt...
Mina spel på steam och köpta spel tar tillsammans alla gånger 100GB+ på disken, plus som sagt en 80GB+ bilder...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

80Gb är lagom för OS och de mest krävande spelen. Övriga spel och program kan man köra på en mekanisk disk. Sen kan man ha en till mekanisk för lagring :P. De flesta lär ha samlat på sig ett antal mekaniska diskar vid det här laget ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
För köpt film, musik, spel och program tar ingen plats alls?

Spel gör, men inte filmer på annat lagringsmedia. Inte musik heller.