Matrox släpper grafikkort med åtta utgångar

Permalänk
Melding Plague

Matrox släpper grafikkort med åtta utgångar

Anrika Matrox lanserar grafikkort med gott om videoutgångar. Med dubbla grafikkort i burken kan hela 16 skärmar anslutas till en och samma dator.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dyrt.... mycket dyrt.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle vara ett motanfall till ati¨s eyefinity men med tanke på oriset så är det värkligen inte det...

Jag satsde på 2300:- men den gick ju på sjukt mycker mer...

Värdelöst...

Permalänk
Avstängd

Köper 2 st

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Prisvärt.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med det här mot Ati's nya?

Permalänk
Medlem

Hade varit skoj att höra Matrox motivering till varför man skall köpa ett av deras kort istället för två av AMDs, om man nu vill ha många skärmar. Med tanke på att Windows är rätt så använt bland företag, på klientsidan, så känns det märkligt att inte ha stöd för WDDM.

Permalänk

Äntligen något som ser lovande ut från den andra sidan!

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Hade varit skoj att höra Matrox motivering till varför man skall köpa ett av deras kort istället för två av AMDs, om man nu vill ha många skärmar. Med tanke på att Windows är rätt så använt bland företag, på klientsidan, så känns det märkligt att inte ha stöd för WDDM.

Exakt, det skulle varit intressant att höra.

Tror knappast man får någon bättre prestanda rent generellt på Matrox korten, snarare tvärtom.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Det är ju mer av nån typ av "företagskort" för visningar och andra saker.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Det kanske går att få på riktigt när man beställer dem. Det gör ju inte ATIs..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, Matrox fortsätter vägra att inte ligga på topp när det gäller antal skärmar per kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag tror 2D-prestandan är riktigt bra i dessa kort. Kortet förbrukar troligtvis bra mycket mindre ström per monitor (om man ser till kylarens storlek). Troligtvis riktigt bra drivrutinsstöd också.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

SMHI lär ju ha användning för dom iallafall. Dessutom så tror jag inte dom här kortena är på något sätt skapade för grym prestanda

Permalänk
Medlem

Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

Ja, när man satt med sin P166'a med 32 MB ram, en Quantum Fireball på 2 GB (som brann upp...), ett Matrox Millenium samt ett Vodookort på det.

Påminner förövrigt om när jag senare skulle hitta drivrutiner till det kortet (körde nog windows 2000 då). Det visade sig ganska kört. Men på kortet stod det "Orchidhouse". Så jag testade Orchidhouse.com, vilket visade sig vara en porrsida. Lite... slumpartat när man letar efter drivrutiner.

Quake och Carmageddon!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Mysigt kort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det kanske går att få på riktigt när man beställer dem. Det gör ju inte ATIs..

Har du provat beställa ett kort ens? Det är bara att boka upp ett så får du ett när de kommer. Sitter du och väntar på att någon butik hinner visa dessa i saldot så är de redan borta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

Matrox har en niche, och Eyefinity från AMD bör inte drabba den nämnvärt. Matrox gör inte kort för hemanvändare vilket AMD till stor del gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja, när man satt med sin P166'a med 32 MB ram, en Quantum Fireball på 2 GB (som brann upp...), ett Matrox Millenium samt ett Vodookort på det.

Påminner förövrigt om när jag senare skulle hitta drivrutiner till det kortet (körde nog windows 2000 då). Det visade sig ganska kört. Men på kortet stod det "Orchidhouse". Så jag testade Orchidhouse.com, vilket visade sig vara en porrsida. Lite... slumpartat när man letar efter drivrutiner.

Quake och Carmageddon!

Haha låter lite bekant. Hade en intel MMX 166Mhz 64MB i ram matrox mystique och ett voodoo med windows millenium. Gick att köra halflife på men det laggade en hel del på den datorn XD. Nostalgi idag.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

skärmen längst ner till höger ser ut som lunaj:D:P

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

Hade själv ett G400 MAX. Det har jag förresten fortfarande hehe. Var tusan det nu kan vara.

Permalänk

Kan man bara köra 2 kort tillsammans?

Permalänk
Medlem

"The expansive multi-monitor configuration allows system operators to accurately manage energy grids or train dispatch applications, while ensuring maximum performance across all displays"

Borde nästan stå "The expensive multi-monitor configuration..."

Den drar nog mindre ström än AMD vid full load, men AMDs full load ligger långt över dennas i prestanda. Sen så har HD5800 mycket låg förbrukning vid vila, så jag kan inte riktigt se poängen med dessa kort.

Permalänk
Avstängd

What is good for?
Absolutely nothing!

Den har säkert DDR1 minnen på 100 MHz. Säkert byggd på 180 nm teknik också.

Permalänk
Medlem

Varför ?! Visst om det vart humana priser, men nee, inte ens det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kan man bara köra 2 kort tillsammans?

Ja det står det om du läser artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
What is good for?
Absolutely nothing!

Den har säkert DDR1 minnen på 100 MHz. Säkert byggd på 180 nm teknik också.

Bara stick ditt "gamertroll".

Matrox har runt 800 anställda så det är ju ganska tydligt att många företag använder sig av deras produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
What is good for?
Absolutely nothing!

Den har säkert DDR1 minnen på 100 MHz. Säkert byggd på 180 nm teknik också.

Det är inte tänkt för hemanvändare (tänka sig, alla grafikkort används inte för datorspel), i ett operatörsrum för ett SCADA-system eller liknande är det grymt bra. Effektförbrukningen, drivare och 2D-prestanda är riktigt bra och så många skärmar är bra för översiktsbilder över en process t.ex.
Det här kortet är över huvud taget inte tänkt för 3D-grafik. På industrierna har man noll nytta av 3D-prestanda.

Skönt med folk som kan se längre än sig själv....suck.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Varför kan inte Matrox börja tillverka grafikkort för entusiaster som de gjorde en gång i tiden?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är inte tänkt för hemanvändare (tänka sig, alla grafikkort används inte för datorspel), i ett operatörsrum för ett SCADA-system eller liknande är det grymt bra. Effektförbrukningen, drivare och 2D-prestanda är riktigt bra och så många skärmar är bra för översiktsbilder över en process t.ex.
Det här kortet är över huvud taget inte tänkt för 3D-grafik. På industrierna har man noll nytta av 3D-prestanda.

Skönt med folk som kan se längre än sig själv....suck.

Okej, det kanske är bra på sitt område, men om man jämför med radeon 5870, vad finns det för något den inte klarar av förutom mkt fler skärmar? Priset är dessutom mycket mindre, så varför skulle inte det vara mer prisvärt då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Enda fördelen: Klarar att driva 3 skärmar eller mer i Windows XP till skillnad från ATI 5xxx som kräver Vista eller Windows 7. Passar utmärkt till företag som brukar vara senare med uppdateringar, de flesta företag kör fortfarande XP för det är beprövat med deras nuvarande system/applikationer.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Enda fördelen: Klarar att driva 3 skärmar eller mer i Windows XP till skillnad från ATI 5xxx som kräver Vista eller Windows 7. Passar utmärkt till företag som brukar vara senare med uppdateringar, de flesta företag kör fortfarande XP för det är beprövat med deras nuvarande system/applikationer.

Vad jag kan förstå så finns det drivrutiner för 58xx serien till XP ?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070