SSD-lagring är årets datorjulklapp

Permalänk
Melding Plague

SSD-lagring är årets datorjulklapp

Inget passar bättre under granen än en sprillans ny SSD-enhet, enligt SweClockers läsare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Re: SSD-lagring är årets julklapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Inget passar bättre under granen än en sprillans ny SSD-enhet, enligt SweClockers läsare.

Läs nyheten

Nej, sant! Fast till sig själv då såklart!
Jag fick då aldrig några julklappar i sådana prisklasser när jag var barn, haha!

Fortfarande lite dyra, men det sjunker nog i pris om man ger det lite mer tid! Vill gärna ha enbart SSD även för lagringen, men det är nog en tag till det går att köpa 10TB billig, pålitlig, snabb, tyst SSD-lagring!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: SSD-lagring är årets julklapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Nej, sant! Fast till sig själv då såklart!
Jag fick då aldrig några julklappar i sådana prisklasser när jag var barn, haha!

Fortfarande lite dyra, men det sjunker nog i pris om man ger det lite mer tid! Vill gärna ha enbart SSD även för lagringen, men det är nog en tag till det går att köpa 10TB billig, pålitlig, snabb, tyst SSD-lagring!

Jo men kan ju få 40gb för strax över tusingen... Räcker gott till os och lite annat

Permalänk
Medlem

Blev en tidig julklapp till mig själv i år, 80GB som räcker bra till OS, grundläggande program och de spel jag helst spelar för tillfället, resten av installerade spel och program med lite lägre prioritet klarar sig bra på en 500GB sata-disk så länge

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

En liten avstickare bara. Vilka priser tror ni SSD kommer att ha i genomsnitt, säg nästa sommar? Vad kommer man att få betala för en vass 80GB, 1500? ca. 2000:- för 80GB? För 2 papp kan du ju få 3TB, väger verkligen prestandan upp det djävulska priset? Själv tycker jag det fortfarande är vidrigt dyrt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
En liten avstickare bara. Vilka priser tror ni SSD kommer att ha i genomsnitt, säg nästa sommar? Vad kommer man att få betala för en vass 80GB, 1500? Själv tycker jag det fortfarande är vidrigt dyrt.

Ny teknologi är dyr, vill du inte ha det senaste så pungar du ut för medelklass-hårdvara eller väntar helt enkelt. Sedan så tycker jag inte det är alltför dyrt med tanke på hur de presterar.

Har Redan båda dessa så blir en tråkig jul för mig

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
En liten avstickare bara. Vilka priser tror ni SSD kommer att ha i genomsnitt, säg nästa sommar? Vad kommer man att få betala för en vass 80GB, 1500? ca. 2000:- för 80GB? För 2 papp kan du ju få 3TB, väger verkligen prestandan upp det djävulska priset? Själv tycker jag det fortfarande är vidrigt dyrt.

Jag tycker det. Det är helt galen skillnad i prestanda mellan SSD och hårddisk. Som att jämföra en sportbil med en lastbil.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kommer vänta med SSD till början av nästa år då jag tänkt bygga en knäpptyst HTPC. Blir en svart wii istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag tycker det. Det är helt galen skillnad i prestanda mellan SSD och hårddisk. Som att jämföra en sportbil med en lastbil.

Den jämförelsen var faktiskt bra. Sportbilar (riktiga) är snabba som f*n och har typ inget bagageutrymme över huvudtaget och kostar saftigt. För samma pris kan du få en mindre lastbil där du kan få plats med kanske 60-100 gånger så mycket och den är ju inte snabb direkt.
Eller hur ska man jämföra 360km/h med 120km/h och 0-100 på 3s med 1min (kanske överdrev lite där)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Nej, sant! Fast till sig själv då såklart!
Jag fick då aldrig några julklappar i sådana prisklasser när jag var barn, haha!

Fortfarande lite dyra, men det sjunker nog i pris om man ger det lite mer tid! Vill gärna ha enbart SSD även för lagringen, men det är nog en tag till det går att köpa 10TB billig, pålitlig, snabb, tyst SSD-lagring!

Då 10TB SSD är billigt enligt dig så är hårddiskarna fortfarande flera gånger billigare.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag tycker det. Det är helt galen skillnad i prestanda mellan SSD och hårddisk. Som att jämföra en sportbil med en lastbil.

Det är inte m/s som räknas, det är kg*m/s.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag verkar helt ha missat vad SSD egentligen är.
Har hört andra prata om det så jag antar att det är något bra..

Det är någon snabbare sorts hårddisk alltså, eller ?
Exakt vad är det som blir så mycket snabbare med den ?
Bootar OS:et upp mycket snabbare eller ? Laddar spel snabbare ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, jag verkar helt ha missat vad SSD egentligen är.
Har hört andra prata om det så jag antar att det är något bra..

Det är någon snabbare sorts hårddisk alltså, eller ?
Exakt vad är det som blir så mycket snabbare med den ?
Bootar OS:et upp mycket snabbare eller ? Laddar spel snabbare ?

Den läser och skriver snabbare samt har näst intill obefintlig söktid vilket betyder att den laddar allting mycket fortare. Inklusive dina två ovannämnda.

Permalänk
Medlem

Gött att någon mer inte hade en susning om vad fördelarna med SSD var hade verkligen inte någon aning jag heller, Tack JesperT

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Jasså, är det detta ni vill ge folk i julklapp? Då kan ni börja med att ge mig en

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, jag verkar helt ha missat vad SSD egentligen är.
Har hört andra prata om det så jag antar att det är något bra..

Det är någon snabbare sorts hårddisk alltså, eller ?
Exakt vad är det som blir så mycket snabbare med den ?
Bootar OS:et upp mycket snabbare eller ? Laddar spel snabbare ?

http://www.sweclockers.com/artikel/6190-prestandadatabas_soli...

Den har sisådär 100x kortare accesstid och läser små filer/fragment sisådär 20x snabbare än vanliga diskar. IRL innebär det ett system som "flyter på" mkt bättre, det blir alltså inte 20-100x snabbare men skillnaden är ändå påtaglig. OS bootar upp snabbare, man märker oxå en stor skillnad precis när datorn startat upp och skrivbordet visat sig - med en vanlig hårddisk fortsätter disken tugga när skrivbordet har visat sig och du måste vänta tills alla programmen har startat upp innan du kan börja använda datorn; med en SSD kan du börja använda datorn direkt när skrivbordet har visat sig.

För operativsystem och program skulle jag säga att en SSD är ett självklart val.

För spel är det lite svårare, där beror det på hur väl spelet är anpassat för vanliga diskar, i vissa spel är skillnaden påtaglig, i andra spel är skillnaden knappt märkbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Jasså, är det detta ni vill ge folk i julklapp? Då kan ni börja med att ge mig en

Det är nog mer så att folk här vill ha en.

Titta oxå på alternativen som gavs...

Blueray-brännare: inte prisvärt idag då media kostar skjortan, om media plötsligt skulle störtdyka till dvd-nivåer tror jag att procenten här skulle skjuta i höjden

Fyrkäning processor: inte många spel som använder det, och de flesta här tycks vara gamers

Grafikkort för Directx 11: här syns det att många här är gamers, korten är dock fasligt dyra hjust nu (iof är jag ingen gamer så det är möjligt att jag har fel och att korten är billiga sett till prestanda)

LED-belysta skärmar: tjocka skärmar har väl nästan utrotats idag så jag antar att de flesta sitter på platta skärmar, ser ingen mening att byta ut en platt mot en annan platt, jag antar oxå att led-belysta skärmar är dyrare än vanliga platta skärmar

Permalänk
Musikälskare

Jag önskar mig fred på jorden!

*Och SSDer till SweC's läsare*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ang pris skillnaden per gigabyte. HDD är till för lagring, SSD med dess nuvarande pris per gigabyte blir till för program/ os / spel. Dvs det är två olika produkter som är kungar på varsina användningsområden just nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Så lustigt att min julklapp till mig själv är just alla dessa saker (minus skärmen då)

Om jag bara någonsin kan få ett leveransbesked på X25:an!

Permalänk
Medlem

konstigt att inte många som önskar bättre datorskärm

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Säger som jag sagt förr, problemet är ju att det knappt finns några att köpa. Vertex finns iofs, men de känns galet överprisade just nu.

Kanske Intel lyckas få igång produktion o rätta till buggarna inom några veckor - annars kommer iaf jag att vänta, antingen på rätt prisade Vertex eller existerande Intel

// Lazze

Permalänk

Frågan är bara vem som skulle ge en något av detta i julklapp. Inget i den vanliga julklappsprisklassen enligt mig iaf.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en SSD till så jag kan raida

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Frågan är bara vem som skulle ge en något av detta i julklapp. Inget i den vanliga julklappsprisklassen enligt mig iaf.

Med tanke på att svensken i genomsnitt lägger 6500kr på julklappar så är det kanske inte helt orimligt?

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Jag kör med Intel X-25M G2 160 GB både hemma och på jobbet, och det gör verkligen vansinnig skillnad, hade aldrig trott att SSD skulle vara SÅ mycket bättre än HD (och då hade jag ändå en ny Velociraptor i arbetsburken innan).

Värt varenda krona!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag vill ha en SSD till så jag kan raida

skickar en på posten

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Köp inte

Priset på SSD e sjukt högt och jag anser att man inte ska köp en.

En vanlig HDD funkar fint, ja hade en och märkte knappt någon skillnad när ja skulle starta upp min PC.

Men var kul att testa och se vad skillnaden blev, dem är väldigt tysta.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash A
Priset på SSD e sjukt högt och jag anser att man inte ska köp en.

En vanlig HDD funkar fint, ja hade en och märkte knappt någon skillnad när ja skulle starta upp min PC.

Men var kul att testa och se vad skillnaden blev, dem är väldigt tysta.

Vilken SSD var det? Om det var en jm602-baserad SSD skulle jag föreslå att du gör en nytt försök, jm602 var en försäljningssuccé men usel sett till prestanda.

Permalänk
Medlem

Har redan en G2:a Blir nog snarare en uppsättning extra helljus samt backljus till bilen Ev kanske dessa nipplar till kommande vattenkylningsprojektet som aldrig riktigt vill ta fart: http://www.sidewindercomputers.com/big14mabl3id.html

Visa signatur