Två olika linux på varsin disk

Permalänk
Medlem

Två olika linux på varsin disk

Jag försöker fixa två olika linux-installationer på varsin hårddisk, så att jag kan byta genom att bara ändra boot-ordningen i bios. Den ena installationen funkar men för den andra får jag bara

mount: error mounting /dev/root on /sysroot as ext3: no such file or directory

Vad är felet? Trodde att de skulle bli oberoende av varandra eftersom de installerades på varsin hårddisk?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är något problem med att /dev/root är en symlink till fel partition, möjligheten finns att detta beror på att du väljer startdisk i BIOS.

Personligen föredrar jag att använda GRUB istället, så man slipper rota i BIOS varje gång man vill byta system.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

ja, de låter väldigt korkat att byta ordning på diskarna i bios. När du enkelt kan välja dom i grub?

Permalänk
Medlem

Du har alltså plockat ur ena hårdisken när du installerar till den andra? Annars är det bara att ändra till den andra hårdisken i bios och du ska kunna boota bägge från grub.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det spelade ingen roll om den andra hårddisken var inkopplad eller inte under installationen, blev fel i båda fallen.

Hur installerar man grub då?

Permalänk
Medlem

Du har testat att ändra till den andra hårdisken i bios? Annars får du läsa här

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ja men då kan jag ju bara boota linux-installationen på den hårddisken?