Firefox toppar sårbarhetsligan

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers#Vulne...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Nu pratade jag om statistik där det inte spelar någon roll vilka buggar eller hål som har publicerats av utvecklarna men heller de "issues" som har hittats av diverse third-party sploit hunters. Googlar du lite så hittar du fort bevis på att Fx har legat över IE på de listorna.

Way to counter my argument: du menar alltså om man dessutom räknar till andra källor än de där buggarna visas öppet så ska de buggarna och samma bug, fast publicerat på den officiella kanalen, bli mer än det skulle bli annat. Men det skulle inte vara dåligt för de som inte handhar sina buggar öppet att någon publicerar dem öppet. Låter det fullkomligt snurrigt? Det låter bara så för att det är jättesnurrigt.

Citat:

Orsaken till att Fx "vinner" i oberoende tester är helt enkelt att det var/är hippt att hata på Microsoft [...] mest troligt skulle resultatet bli "du väljer den du känner för själv, dock finns det en del småproblem med Fx".

Så du menar att folk inte låtsas om kända hål i Firefox bara för att det är koolt att strunta i dem? Eller att man hittar på hål i ie och hoppas att ingen säger något?

T.ex. så ska alltså secunia (vars hela affärsidé är att ha folks respekt) sätta denna respekt på spel för att göra antimicrosoft-folk glada, när de skulle tjäna mer på att sälja rapporter som hyllar microsoft? Låter ungefär lika snurrigt som förra, men tankegången är iaf rak.

Citat:

Att sedan Fx skulle fixas så mycket snabbare än IE är också lite fel. När Fx 3.0 släpptes hittades ett säkerhetshål efter några få timmar - detta tog det utvecklarna över en månad att reparera. Ser man på tidigare versioner av Fx finns det flertalet stora säkerhetshål som aldrig blivit fixade även fast de var rapporterade så långt tillbaka som 2004 (och därmed överlevt flera major upgrades av programmet).

Bah, ie8 har buggar kvar sedan 2007. http://secunia.com/advisories/24314/http://secunia.com/adviso...

Fx2 (observera 2!) har iofs säkerhetsbuggar kvar sedan 2006, men firefox 2 är en död produkt. Fx3.5 har 0 rapporterade säkerhetshål. http://secunia.com/advisories/product/25800/?task=advisories

Citat:

Personligen tycker jag de är relativt lika men Fx nackdel är även dess fördel - antalet addins. [...] det är inte alls ovanligt att se en Fx install dra bortimot 1GB med RAM efter någon timmes användning. Inte ens med MS, Google, XYZ ,Whatever toolbars/extensions installerade i IE händer detta.

ie8, efter att ha startat det en gång, utan att använda ...

3/4 gig utan användning.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
ie8, efter att ha startat det en gång, utan att använda ...
http://lh3.ggpht.com/_67DjV3rHWoA/Spew4n9FPkI/AAAAAAAAAZw/iXL...

3/4 gig utan användning.

Ska du ljuga lönar det sig att göra det riktigt. Om du verkligen inte hade använt IE under tiden sedan det startats hade det heller inte kaft 3 minuter 31 sekunder i använd CPU tid - mer troligt är att du laddade den Flash tyngsta sidan du kunde hitta.

Jag har för närvarande 6 tabs öppet i IE8 (och har haft det sedan maskinen startades om vid 4 tiden inatt) - Facebook, Sweclockers, TheTVDB, myTV, MSDN och en annan som jag använder till diverse - total CPU användning ligger på 2:12:26 med ett minnesförbruk på 445,272K. Detta inkluderar diverse användning av flashbaserade spel på Facebook.

Resten av dina argument orkar jag inte svara på just på grund av CPU-tiden i din bild ovan.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Opera alltid bäst! Inte använt mozilla ordentligent sen thunderbird.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Provar Firefox på nytt. Nöjd med Chrome, men ska ge Firefox en ny chans efter alla uppdateringar.

EDIT: På grund av att Coolpreview, tillsammans med Noscript och Adblock verkar så lyckat så kommer jag köra Firefox ett tag framöver,.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
ie8, efter att ha startat det en gång, utan att använda ...
http://lh3.ggpht.com/_67DjV3rHWoA/Spew4n9FPkI/AAAAAAAAAZw/iXL...

3/4 gig utan användning.

Har inte IE8 hemma men sitter nu på plugget och enda browsern är IE på en laptop med 511 antivirus och säkerhetsprogram.
Efter att ha pluggat sedan 08:00 och surfat runt och kolla youtube och annat skit så tar inte IE speciellt mycket minne.

Så om ditt IE8 tar 8ggr mer minne när den startas än mitt tar efter 2 timmars användande på en helt körd laptop så verkar det som om du har mer skit bakom tangentbordet än killen som installerade alla program på datorn jag använder. Och jag lovar den här laptopen är värre än svininfluensan!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Googlar du lite så hittar du fort bevis på att Fx har legat över IE på de listorna.

Orsaken till att Fx "vinner" i oberoende tester är helt enkelt att det var/är hippt att hata på Microsoft och att Mozilla har varit väldigt bra med sin marknadsföring... Sedan saknades det ju en hel del bra funktioner i IE fram till version 7, sedan IE7 och framåt ser jag det som mycket märkligt om Fx skulle "vinna" en opartisk test dock - mest troligt skulle resultatet bli "du väljer den du känner för själv, dock finns det en del småproblem med Fx".

...

Personligen tycker jag de är relativt lika men Fx nackdel är även dess fördel - antalet addins. Allt för många av dessa är dårligt skrivna (och uppdateras inte eftersom det kommer nya Fx versioner) vilket leder till diverse kraschar och minnesläckor - det är inte alls ovanligt att se en Fx install dra bortimot 1GB med RAM efter någon timmes användning. Inte ens med MS, Google, XYZ ,Whatever toolbars/extensions installerade i IE händer detta.

Googlar du lite hittar du allt och inget. Du måste använda ditt eget förnuft och sunda omdöme, sålla bland informationen. Bara för att en åsikt vinner i frekvens betyder inte att den är sann.

Självklart saknades det funktioner i IE fram till IE7 eftersom uppenbarligen Microsoft inte investerade särskilt mycket i tekniken. De åkte på böter men sov gott eftersom de effektivt tagit död på konkurrensen sent 90-tal. Ställ dig istället frågan: varför blev IE7 markant bättre än föregångarna? Varför tog sig Microsoft samman och släppte en webbläsare som inte var öppen för attacker 3/4 av året (faktiskt ingen påhittad siffra utan grundat på analyser som gjordet för IE6 för år 2006)? Kan svaret vara "ökad konkurrens" måhända? Så i själva verket har vi situationen att Microsoft inte ens var med på mattan förrän i slutet av 2006, och det var inte förrän 2 år senare som åtminstone hälften av IE användarna hade gått över till en version över IE6.

Att vifta bort konkurrenter till IE med förklaringen att det "var/är hippt att hata Microsoft" är detsamma som att inte bry som om implikationerna av det som hände i slutet av 90-talet. Teknikutvecklingen gick långsammare och säkerheten prioriterades uppenbarligen inte i tillräcklig grad. För att nå dominans valde Microsoft en av många kritiserad teknisk lösning: integrera webbläsaren djupt ner med operativsystemet. Eftersom ingen flåsade Microsoft i nacken började IE frångå satta HTML standarder, ett bekymmer som inte är helt åtgärdat ännu. Detta är endast den tekniska sidan av saken, men lägger du till affärsmetoderna som låg bakom IEs totala dominans vore det väl märkligt om de direkt drabbade inte hyste negativa känslor till Microsoft och dess IE. Du borde istället vara glad för att det finns tillräckligt starka konkurrenter till IE något som gynnar oss användare.

Jag hoppar över delen om snabbheten varmed säkerhetshål tätas med hänvisning till de första tre meningarna jag skrev. Jag vill på inget sätt vara dogmatisk i fråga, men anser ändå att grundorsaken till att IE blivit bättre är Firefox, Opera och nu Chrome.

Tilläggen är inte en kvalitetsmätare på Firefox. Vilken fråga får du när du installerar tillägg i Firefox? Eller du klickar bara glatt vidare och installerar I-hack-your-pants-off-addon? Ta det inte som en personattack, utan det är bara ett lite överdrivet sätt att illustrera att de flesta addons är externa, och än om Mozilla ger plats åt många på sin hemsida är dessa fortfarande inte Mozilla projekt, utan projekt baserade på Mozilla teknik (några finns att hitta utanför Mozillas webbplats och andra laddas ner ifrån helt Mozilla-oberoende serverplatser). Du som användare måste ändå använda den grå kapaciteten innanför pannbenet innan du beslutar att installera något eller behålla en installation. Flera addons till Firefox håller mycket hög klass, som exempelvis Vimperator.

Firefox med stabila tillägg tycks inte ha några minnesläckor att tala om. Nu använder jag Firefox främst i Linux, men ser endast en fluktuation på +-5 MB, och ökad användning endast om nya flikar öppnas. Hur mycket RAM Firefox använder beror också på hur mycket RAM du har installerat. På en dator med 4GB ser jag att Firefox använder klart mer än på en med 512MB (än om Firefox effektivt inte reserverar mer än 150-200MB på den med 4GB). Hur som det här är teknikaliteter, men risken är att det ramlar ner i "Vista använder massor av RAM" diskussionen, där vissa påståenden sätts utanför sitt sammanhang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ska du ljuga lönar det sig att göra det riktigt. Om du verkligen inte hade använt IE under tiden sedan det startats hade det heller inte kaft 3 minuter 31 sekunder i använd CPU tid - mer troligt är att du laddade den Flash tyngsta sidan du kunde hitta.

Förlåt, du har rätt, jag ljög, det var ie7, inte ie8. Det var inte meningen.

Enda anledning till att jag har den där bilden är just att det var absurdt. Det var inför tester av att uppdatera systemen och kontrollera att det fungerade med all mjukvara som det där hände. På ett några system så hände detta vid första körningen efter uppdateringen till ie7, men aldrig vid konsekutiva körningar. Poängen är att det visar exakt lika mycket som uttalandet bilden användes för att bemöta, dvs ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Resten av dina argument orkar jag inte svara på just på grund av CPU-tiden i din bild ovan.

Vilket visar att bilden utan en mer deskreptiv förklaring var ett stort misstag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Så om ditt IE8 tar 8ggr mer minne när den startas än mitt tar efter 2 timmars användande på en helt körd laptop så verkar det som om du har mer skit bakom tangentbordet än killen som installerade alla program på datorn jag använder. Och jag lovar den här laptopen är värre än svininfluensan!

Datorerna var/är mer nedlåsta än de solarismaskiner som jag nu administrerar, och systemet som bilden visar på var just nyinstallerat och uppdaterat.

Tänk att det blev mer bråk över en bild som inte bevisar något (vilket var poängen) än argumenten innan. (Vilket givetvis helt är mitt fel, man ska inte anta att motståndaren i en debatt förstår dolda meningar, speciellt om man inte vet vem motdebattören är osv.).

Visa signatur