Från WinXP till Win7

Permalänk
Medlem

Från WinXP till Win7

Hej på er!

En väldigt snabb fråga, kollade runt lite men hittade inte svaret!

Jag sitter på Windows XP och tänkte byta till Win7.

Kan jag boota med XP-skivan för att komma in så jag kan formatera C och sedan smyga in Win7-skivan under formationen för att istället installera det?

Tacksam för snabbt svar så jag kan sätta igång...

Permalänk
Medlem

Varför skulle du behöva göra det?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara boota med Win7-skivan?

Som svar på din fråga: Nej jag tror inte att det går så, men å andra sidan har jag aldrig testat.

Permalänk
Medlem

stoppar i Win7 skivan men den vill tydligen installera direkt eller rättare sagt "installera över"? därför jag tänkte lite här, har du några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Du formaterar ju på samma vis (fast enklare) i Windows 7s program installation när du bootar med Win7 skivan, så varför?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nykammad
stoppar i Win7 skivan men den vill tydligen installera direkt eller rättare sagt "installera över"? därför jag tänkte lite här, har du några andra förslag?

Det finns ett alternativ du kan välja, av 2 olika. Där du väljer det undre alternativet (har jag för mig), Läs lite, går inte att missa hur som helst.

Då kommer C: att formateras (Om du nu väljer att installera på den) och du kommer ha en fräsch installation.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

när du stoppar i win 7 skivan så kommer de ju fram att den laddar sen blablabla sen INStallera, klicka på installera, sen kommer du till en skärm där du kan välja vilken disk den ska installeras på då finns de till höger en liten text där de står driver options och klicka där sen kan du markera tex c:/ och klicka på "format" sen är de bara installera

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

Jag har kört WinXp sen jesus gick i kortbyxor och är van vid att den gamla hederliga blåa rutan dyker upp, nu finns de bara ett alternativ "Installera"... usch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXame
när du stoppar i win 7 skivan så kommer de ju fram att den laddar sen blablabla sen INStallera, klicka på installera, sen kommer du till en skärm där du kan välja vilken disk den ska installeras på då finns de till höger en liten text där de står driver options och klicka där sen kan du markera tex c:/ och klicka på "format" sen är de bara installera

Asså den såg jag inte skymten av... skall testa de!

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja. wow indeed.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXame
när du stoppar i win 7 skivan så kommer de ju fram att den laddar sen blablabla sen INStallera, klicka på installera, sen kommer du till en skärm där du kan välja vilken disk den ska installeras på då finns de till höger en liten text där de står driver options och klicka där sen kan du markera tex c:/ och klicka på "format" sen är de bara installera

Så gjorde jag men som dual boot på en annan hårddisk. Då är det lättare att installera om sina XP-program. Fast med nackdelen (tror jag) att XP kan inte tas bort senare. Det är ju W7 som installerats senare.
Någon har synpunkter på det?
[Edit] Kanske det skulle gå om man backar upp W7 partitionen helt, med t.ex Acronis True Image, sedan restore det till C: Jag skall faktiskt testa det själv om jag får lite tid.
[Edit 2]Fel, fel, fel av mig. Den andra, W7 partitionen saknar boot.ini och allt vad boot behöver och finns på C: som är XP.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.