Permalänk
Medlem

Intel eller AMD?

Tjena, ska uppgradera min processor, ska även köpa en nytt moderkort för att kunna köra SLI.

har grejerna:
athlon II x2 3,0 Ghz (tänkte sätta in den på min andra dator)
Asus M2A74-AM SE (moderkort)
4 gb ram
Asus Gtx 260

En till anleding till att jag ska byta moderkort är att det jag har inte stödjer pci express "2.0" som vad jag uppfattat gör så det blir en Sk "flaskhalseffekt.

Tänkte på dessa grejer:

AMD Phenom II X4 945
3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

ASUS M4A78T-E, Socket-AM3
AMD 790GX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16

eller:

Intel Core™ 2 Quad Q8200 2,33GHz,

XFX nForce 750i SLI, nForce-750i SLI,
Socket-775, DDR2, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)16

Så Ska jag köra på AMD eller ska jag köra intel? Vill ha en fyrstjärnig processor för att vara framtidssäker
(har begränsad budget så har inte råd med i5 eller i7:S)
Kom gärna med bättre förslag om ni har

Permalänk

För SLI med AMD system så behöver du ett moderkort med Nforce chipset, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457186

Intel har ett betydligt större utbud med SLI kompitabla moderkort jämnfört med AM3 men 775 är en föråldrad socket

Har ingen större erfarenhet av något system men om du vill använda dina ddr2 minnen till det nya systemet så blir Intel billigare

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

okej, tackar. Jo vill använda dem såg att ddr3 Minnen var Snor dyra:S . vilket är det Nya morderna socketen?

Permalänk
Medlem

Har tänkt efter och kollat lite och jag har kommit fram till att jag ändå kanske har råd med en i5 skiljer ju egentligen bara några hundringar och den håller längre i framtiden Men det är olika på olika moderkort när det Gäller SLI

vissa så står det typ: 2st PCI express 2.0 x16 (SLI: x8, x8-läge)
på vissa andra 2st PCI express 2.0 x16 (SLI: x16, x16-läge)

om man kör SLI med x8 , x8 läge så kommer hälften av prestanda försvinna då ? :S

Permalänk
Medlem

hittade detta kort på Komplett, det är billigt om har två pci express sli x16,x16 ?

MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3
4 DDRIII, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS, Super pip

Permalänk
Medlem

LGA1156 moderkorten stödjer bara x8+x8 i SLI och Crossfire. Men du förlorar ca 2% som är 4-5FPS. Så i5 är att rekommdera i nu läget.

Portarna har x16 stöd men LGA1156 stödjer bara x8+x8. Men x16 i Singelkort är det. Och 3st är det x8+x8+x4.

Permalänk
Medlem

OKej, var det så lite man förlorar

Permalänk
Medlem

"Vill ha en fyrstjärnig processor för att vara framtidssäker"
omöjligt vill du har framtidssäker så gå upp en prisklass.

hur mycket pengar har du att jobba med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waagaard
OKej, var det så lite man förlorar

Jepp och det är med två HD5870 som de testat, med långsammare kort blir det mindre begränsning.

Ett litet klargörande bara, om du tänkt ta AMD, så kan det vara bra att veta att 790FX moderkorten är de enda med fullt stöd för x16 + x16, 790GX har (likt de dyrare s1156-moderkorten) stöd för x8 + x8 och lägre modeller har stöd för x16 + x4 (likt billigare s1156-moderkort).

Man får alltså kolla efter noga innan köp, så att man får det man egentligen vill ha, inte något annat. Detta gäller oavsett om du köper AMD eller Intel och tänkt köra SLI/Crossfire. Samtliga moderkort har PCI-e portar som klarar x16 rent fysiskt (det är de längsta varianterna med flest ledningsbanor), dock är det inte alls säkert att kretsarna klarar x16 på alla portar då fler än ett grafikkort ansluts.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ska du köpa intel i5 så finns bara moderkort med pci express 2.0 8x/8x (alltså två stycken 8x plattser. vilket motsvarar samma hastighet som pci exress 1.0 16x-plattser, så där blir ju ingen skillnad. Vill du ha Pci-e 2.0 ska du köra am3!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Ska du köpa intel i5 så finns bara moderkort med pci express 2.0 8x/8x (alltså två stycken 8x plattser. vilket motsvarar samma hastighet som pci exress 1.0 16x-plattser, så där blir ju ingen skillnad. Vill du ha Pci-e 2.0 ska du köra am3!

Skillnad från vad? Hans nuvarande moderkort har bara en PCI-e x16 (1.0).

Med dagens bästa grafikkort får du en prestandaskillnad på runt 5% mellan CF/SLI med x8 + x8 och x16 + x16 (porten i sig ger runt 2% skillnad med HD5870 enligt test). Så för SLI med GTX260, så lär skillnaden vara obefintlig.

Sedan är det som redan sagt endast 790FX som ger x16 + x16 för AMD-processorer. (för Intel får man titta på X48 för s775 eller X58 för s1366)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

okej, har en budget på cirka 3200 exklusive moms(företag)

Någon som har lust att dra ihop ett shysst paket som passa rmina överiga kompontenter :D? får inte till det själv:S

Permalänk
Medlem

AMD korten stödjer ju bara crossfire :S har ju Ett Nvidia , blir nog intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waagaard
AMD korten stödjer ju bara crossfire :S har ju Ett Nvidia , blir nog intel

Inte dem med nforce chipset!

Själv beställde jag jag ett mad system för ngn dag sen. Ångrar mig redan:P Hade jag lagt till 300kr hade jag fått ett intel i5 system.

Tänkt på att det är endas de dyra i5 moderkorten som har stöd för sli vad jag har sett!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Men är Core 2 Quad helt ute eller håller dem fortfarande?

Permalänk

i5 är att rekommendera.. skall du snåla, köp amd 620 (kostar 900 på misco utan rabbat!!) med 790x mobo... finns även billigare med ddr2 om du inte vill köpa nyare...

Edit.. obs amd stödjer inte alltid nvidia.. titta efter de i så fall.. annars är fortfarande i5 först på listen!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Blir nog ändå en Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz och ett ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775 & ett till Asus gtx 260 för jag skulle inte ha råd med ett till grafikkort annars och det är grafikkortet jag har mest behov av ..
Men måste man har exakt lika dana gtx260 kort?

för mitt Asus gt260 finns ej kvar på komplett. kan jag kröa med ett xfx tex?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waagaard
Blir nog ändå en Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz och ett ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775 & ett till Asus gtx 260 för jag skulle inte ha råd med ett till grafikkort annars och det är grafikkortet jag har mest behov av ..
Men måste man har exakt lika dana gtx260 kort?

för mitt Asus gt260 finns ej kvar på komplett. kan jag kröa med ett xfx tex?

skall funka fint!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
Edit.. obs amd stödjer inte alltid nvidia.. titta efter de i så fall.. annars är fortfarande i5 först på listen!!

Var har du hört detta, och vad menar du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Varför Q9400 när du kan köpa E8400 för 200kr mindre alternativt E8500 för samma pris?
De billigare Quad-processorerna kan knappast mäta sig med E8:orna!

http://www.google.com/search?hl=en&q=q9400+vs+e8500

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ska ändå in klocka den :S är E8orna ändå snabbare ?

Permalänk
Medlem

Vet någon om man får med SLI prylar till detta moderkort?
ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775

(står inte vad som ingår)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Varför Q9400 när du kan köpa E8400 för 200kr mindre alternativt E8500 för samma pris?
De billigare Quad-processorerna kan knappast mäta sig med E8:orna!

http://www.google.com/search?hl=en&q=q9400+vs+e8500

x2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waagaard
Vet någon om man får med SLI prylar till detta moderkort?
ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775

(står inte vad som ingår)

kolla reviews, där brukar dom lista vad som ingår.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

Intel i5 e fina grejer:)

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

grr

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Varför Q9400 när du kan köpa E8400 för 200kr mindre alternativt E8500 för samma pris?
De billigare Quad-processorerna kan knappast mäta sig med E8:orna!

http://www.google.com/search?hl=en&q=q9400+vs+e8500

Det stämmer kanske - tills du spelar ett spel som drar nytta av fyra kärnor.
Prova GTA4 eller ARMA2 på en tvåkärnig så får du se.

Permalänk
Medlem

Och det är just Arma2 jag spelar, och det fungerar sämst till tvåkärnig processor som jag har nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waagaard
Men är Core 2 Quad helt ute eller håller dem fortfarande?

Core2Quad håller fortfarande, men det är kanske inte det bästa valet ur uppgraderingssynpunkt, då sockel 775 är på väg bort och Core2Duo/Core2Quad kommer att fasas ut (till förmån för s1156 och s1366 processorer).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Var har du hört detta, och vad menar du?

om du skall köra sli måste du ha rätt moderkort till amd pga av att de flesta endast stödjer cf..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,