Intel planerar billigare och snabbare SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar billigare och snabbare SSD

Nya Solid State-enheter är på väg ut från Intels fabriker. Denna gång handlar det dels om en ny budgetmodell samtidigt som företaget passar på att utöka sortimentet för servrar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna prestanda-mässigt mot Intel X25-M G2 80GB?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde utveckling gick mot dyrare och långsammare diskar!

Permalänk
Medlem

Mmm, kanske blir något för laptopen...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hur står sig denna prestanda-mässigt mot Intel X25-M G2 80GB?

Jag är också intresserad av detta då jag tycker att 80GB är mer än vad som behövs för systemdisken, och ca 1000kr låter väldigt rimligt.

Lite offtopic, om man skulle köpa en 80GB-disk istället och ha systemet samt en del spel med långa laddtider, skulle laddtiderna förbättras nämnvärt i de spelen tro?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hur står sig denna prestanda-mässigt mot Intel X25-M G2 80GB?

Här har du väldigt många olika tester med Kingston V 40GB som är identisk med denna...

http://www.legitreviews.com/article/1111/1/

Läshastigheten är i samma nivå som X25-M, skrivhastigheten är i praktiken satt till 40 MB/s, för X25-M är hastigheten för stora filer högre (80-100 MB/s). Som systemdisk är alltså denna lika bra om inte bättre med tanke på att det tvingar dig att separata system och data.

Permalänk
Avstängd

Ge mig 250 gb för 1000 kr.
Argh!
För dyrt! För små! För långsamt till marknaden.

Permalänk
Medlem

Om detta är vad Intel har att bjuda på i SSD väg det närmaste halvåret blir jag lite ledsen. Hade hoppats på SATA3, verkar som jag får vänta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

För dyrt än, inte svårt att välja mellan 40GB eller 1000GB för tusingen.. mycket långsammare MEN mycket mer utrymme är klart värt mer.

Men vem skulle använda SSD som lagring av spel mm.?
Som OS disk skulle de vara perfekt, men min Vista är på 36GB på en 37.3GB (40GB) disk.. (vista är ett virus)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För dyrt än, inte svårt att välja mellan 40GB eller 1000GB för tusingen.. mycket långsammare MEN mycket mer utrymme är klart värt mer.

Men vem skulle använda SSD som lagring av spel mm.?
Som OS disk skulle de vara perfekt, men min Vista är på 36GB på en 37.3GB (40GB) disk.. (vista är ett virus)

För den som har testat en SSD är valet lätt, det blir alltid 40 GB-disken.

Vad gäller utrymmeskraven är Vista designat för att använda så mkt hårddiskutrymme som möjligt, även om det är på bekostnad av prestanda. Jag föreslår att du ser över hur mycket utrymme som tas upp av t.ex. systemåterställningar och shadow copies (http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb491031.aspx), det ska gå att öppna kommandoprompten o skriva "vssadmin list" (utan cittattecken) för att lista innehållet. Om du installerat ngt Service Pack har du säkert ett flertal GB av gamla filer som går att tas bort. Vista i sig tar kanske 8 GB, sedan tillkommer utrymme för systemåterställningar, shadow copies, hibernation, växlingsfil, SxS etc etc.

Permalänk
Medlem

Beställde en 40gb Kingston för 941kr inkl frakt från dustinhome.se igår...
LÄNGTAR Såååååååååååå!

Ska antingen ha den i netbooken(förbättrad batteritid2k3 ^^ och förhoppningsvis prestanda), eller stationära.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Jag är också intresserad av detta då jag tycker att 80GB är mer än vad som behövs för systemdisken, och ca 1000kr låter väldigt rimligt.

Lite offtopic, om man skulle köpa en 80GB-disk istället och ha systemet samt en del spel med långa laddtider, skulle laddtiderna förbättras nämnvärt i de spelen tro?

Jag har lagt sims 2 på min 80 GB SSD, och det är enorm skillnad i laddningstid. ca 2,5 gånger snabbare än den mekaniska, vilket även är skillnaden i sekventiell läshastighet. Det verkar alltså bara vara läshastigheten som påverkar, iaf på sims 2.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hur står sig denna prestanda-mässigt mot Intel X25-M G2 80GB?

Ganska bra, om man bara ska använda den som OS disk.
Slumpvisa 4KB läsningar och skrivnigar som är det som gör att ett OS på en SSD känns så rappt är likvärdigt.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=6
Kingston SSDNow V är en X25-V

X25-V är i det stora hela en halv X25-M G2 80GB. Den har bara 5 kanaler minne jämfört med 10 kanaler i 80 gigaren. Det innebär att sekventiel skrivprestanda är halverad till 40GB/s från 80GB/s medans läsprestandan är mer än hälften (två tredjedelar) 170GB/s jämfört med 255GB/s eftersom storebrors läsprestanda begränsas av SATA2 överföringshastigheten.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=5

Synd att inte få höra om annalkande SATA3 diskar. Det är ganska uppenbart av sifrorna från länken ovan att 80 Gig varienten borde vara kapabel att ge 340MB/s i sekventiell läsprestanda om gränssnittet bara tillät. Dubbelt upp jämfört med Kingston SSDNow V

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk

Har någon testat Dragon age: Origins på en SSD? Det enda klagomålet jag hört om spelet är långa laddningstider... Skulle vara intressant om man kunde sätta en X-25M på prov.

Fyller år imorrn! önskar mig en X-25M 80GB G2 och DA:O så om ingen annan testar så gör jag det.. när disken nu kommer.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

40 GB räcker långt om man bara ska ha program på den.
säg att ca 8 gb går åt os, (32gb kvar), photoshop (31 gb kvar), call of duty 4(27 gb kvar) och sen har jag inte speciellt mycket mer.
film,musik och andra filer har jag på min gamla hårddisk och externa.
Vill ha en! dock så hade priset fått hamna under tusenlappen.

Detta blir min övergång!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Har någon testat Dragon age: Origins på en SSD? Det enda klagomålet jag hört om spelet är långa laddningstider... Skulle vara intressant om man kunde sätta en X-25M på prov.

Ja och det laddar nästan för fort för mig, har aldrig hunnit läsa se små texterna som står på laddskärmen..
Brukar ta 1-5 sekunder att ladda ett spel.

Permalänk
Medlem

2 stycken 40 GB i raid 0 som system, och sen ett par stycken stora diskar i någon lämplig raid formation, som ger skydd mot disk haverier till övrigt, hade varit ett perfekt system

Vill fortfarande ha ett par SLC SSD istället för MLC versioner dock...

Permalänk
Medlem

Det börjar definitivt likna något

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Har någon testat Dragon age: Origins på en SSD? Det enda klagomålet jag hört om spelet är långa laddningstider... Skulle vara intressant om man kunde sätta en X-25M på prov.

Fyller år imorrn! önskar mig en X-25M 80GB G2 och DA:O så om ingen annan testar så gör jag det.. när disken nu kommer.

Knappast hårddisken som är problemet med spelet då man de första 5gångerna laddar på 1-5 sekunder även på en vanlig hårddisk, och sedan blir det långsammare ju mer du spelar, minnesläcka

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Knappast hårddisken som är problemet med spelet då man de första 5gångerna laddar på 1-5 sekunder även på en vanlig hårddisk, och sedan blir det långsammare ju mer du spelar, minnesläcka

Jag menar alltså inuti spelet, mellan delar/banor/whatever. Har dock inte spelat det än så jag är lite osäker på hur det är uppbyggt.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Keeper of Traditions

Så det är alltså exakt samma SSD som kingstons 40GB... och dom kostar likadant... finns det inga skillnader?

Förutom utrymmet, vad skiljer denna och kingstons från intels X-25M?

Enligt Saab340's länkar verkar X-25M'an läsa ganska mycket snabbare, fastän folk säger att dom är lika snabba....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Men när denna kommer i sommar lär väl X25-M G3 80GB vara lanserad och kanske mycket billigare än idag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Men när denna kommer i sommar lär väl X25-M G3 80GB vara lanserad och kanske mycket billigare än idag?

X25-V släpps ngn gång de närmaste veckorna (Kingstons motsvarande finns t.o.m. i lager idag), det är server-diskarna (SLC) som släpps i sommar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Så det är alltså exakt samma SSD som kingstons 40GB... och dom kostar likadant... finns det inga skillnader?

Förutom utrymmet, vad skiljer denna och kingstons från intels X-25M?

Enligt Saab340's länkar verkar X-25M'an läsa ganska mycket snabbare, fastän folk säger att dom är lika snabba....

X-25M använder fler kanaler än V serien, 10 istället för 5 för minneskretsarna och förlorar prestanda, intels diskar går att använda med deras SSD Toolbox vilket inte går med Kingstons.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
2 stycken 40 GB i raid 0 som system, och sen ett par stycken stora diskar i någon lämplig raid formation, som ger skydd mot disk haverier till övrigt, hade varit ett perfekt system

Vill fortfarande ha ett par SLC SSD istället för MLC versioner dock...

Instämmer, fast helst 4x40Gb för min del.. Sparar hellre en månad extra och gör det ordentligt Frågan är om man går på Raid 0+1 eller Raid 5...

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
X-25M använder fler kanaler än V serien, 10 istället för 5 för minneskretsarna och förlorar prestanda, intels diskar går att använda med deras SSD Toolbox vilket inte går med Kingstons.

Så en X-25M skulle alltså vara bättre än 2 st kingston 40GB?

För jag har ingen aning om vad raid är, har aldrig pysslat med det, så 1 disk kanske är bättre för mig. En 80GB intel kostar ju lika mycket som 2st kingston 40GB...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
För den som har testat en SSD är valet lätt, det blir alltid 40 GB-disken.

Vad gäller utrymmeskraven är Vista designat för att använda så mkt hårddiskutrymme som möjligt, även om det är på bekostnad av prestanda. Jag föreslår att du ser över hur mycket utrymme som tas upp av t.ex. systemåterställningar och shadow copies (http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb491031.aspx), det ska gå att öppna kommandoprompten o skriva "vssadmin list" (utan cittattecken) för att lista innehållet. Om du installerat ngt Service Pack har du säkert ett flertal GB av gamla filer som går att tas bort. Vista i sig tar kanske 8 GB, sedan tillkommer utrymme för systemåterställningar, shadow copies, hibernation, växlingsfil, SxS etc etc.

Ska kolla om jag får bort skräpet, tackar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Varför?

2 x 40 GB i RAID-0 är väl ganska lagom för OS plus program och sånt kan man ju installera om ifall något händer.

Sina bröllopsbilder o. likn. bör man kanske lagra lite säkrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer, fast helst 4x40Gb för min del.. Sparar hellre en månad extra och gör det ordentligt Frågan är om man går på Raid 0+1 eller Raid 5...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
X-25M använder fler kanaler än V serien, 10 istället för 5 för minneskretsarna och förlorar prestanda, intels diskar går att använda med deras SSD Toolbox vilket inte går med Kingstons.

Vad är det man kan göra i toolbox och inte kommer att kunna göra med kingston varianten då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
Varför?

2 x 40 GB i RAID-0 är väl ganska lagom för OS plus program och sånt kan man ju installera om ifall något händer.

Sina bröllopsbilder o. likn. bör man kanske lagra lite säkrare.

Med tanke på att enskilda spel numera tar uppåt 10-12Gb/st så känns 80Gb lite snålt.. Dessutom lockar 4x hastigheten